اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان خبر داد

برقراری خطوط کشتیرانی بندر چابهار و خورفکان امارات

خبرگزاری فارس: مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان گفت: در حال حاضر، خطوط تجاری کشتیرانی بین بندر چابهار و بندر 'خورفکان' کشور امارات برقرار شده است.

برقراری خطوط کشتیرانی بندر چابهار و خورفکان امارات

به گزارش خبرگزاری فارس از چابهار، سیاوش رضوانی صبح امروز در نشستی با نمایندگان مردم سیستان‌وبلوچستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر، خطوط تجاری کشتیرانی بین بندر چابهار و بندر 'خورفکان' کشور امارات توسط شرکت CAM-CGM به عنوان دومین شرکت بزرگ کشتیرانی اروپا برقرار شده است.

وی افزود: در حال حاضر، مبادلات کالا بدون در نظر گرفتن حجم آنها از طریق کشتی‌های کانتینری بین بندر چابهار و بندر خورفکان امارات در حال انجام است که این مبادلات کمک بسیار زیادی به توسعه روابط بین‌المللی امارات و ایران کرده است.

وی به روابط بین بندر چابهار با کشور چین اشاره کرد و افزود: بندر چابهار برای کشور چین همانند تنگه جبل‌الطارق است و به همان اندازه که این تنگه برای کشورهای اروپایی از اهمیت فراوانی برخوردار است برای کشورهای آسیایی به ویژه چین نیز نقش بسیار حیاتی دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی بندر چابهار و قرار گرفتن آن در مسیر آب‌های آزاد، این یکی از مزایای بسیار مهم برای این بندر محسوب می‌شود زیرا چابهار تنها بندر آزاد کشور در آب‌های بین‌المللی است و نسبت به سایر بنادر کشور مزیت‌های فراوانی دارد.

رضوانی تصریح کرد: اختصاص 20 درصد سود بازرگانی، اعمال قوانین تخفیفات حجمی به شرکت‌های کشتیرانی، تخفیف 30 درصدی پرداخت حقوق و عوارض وارده به کشتی‌های کانتینری از جمله مزایای ممتاز بندر چابهار در مقایسه با سایر بنادر کشور است.

وی ادامه داد: با توجه به نگاه جدید برخی کشورها به ویژه چین به سرمایه‌‌گذاری، تلاش می‌‌شود طرح‌های بزرگی از جمله راه آهن، طرح توسعه بنادر، توسعه خطوط کشتیرانی و غیره در بندر چابهار اجرایی شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان با تاکید بر اهمیت بندر چابهار در طرح توسعه محور شرق و موقعیت استراتژیکی این بندر بیان داشت: اکنون طرح توسعه بندر شهید بهشتی، عملیات بازسازی اسکله‌ها و خرید تجهیزات مخابراتی در چابهار در حال اجراست.

* طرح توسعه بندر شهید بهشتی از طرح‌های مهر ماندگار است

رضوانی اظهار داشت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از جمله طرح‌های مهر ماندگار است که باید تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در سال 1386 آغاز شد که به همت دولت نهم شتاب گرفت و با تزریق 2 هزار میلیارد ریال اعتبار از طریق صندوق توسعه ملی در قالب طرح مهر ماندگار، فاز نخست آن تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: با توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و اجرای فاز نخست آن، ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در این بندر از 5/2 میلیون تن فعلی به 6 میلیون تن می‌رسد.

رضوانی گفت: فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار شامل ساخت موج‌شکن به طول هزار و 650 متر، احداث ترمینال کانتینری شامل دو پست اسکله به طول 640 متر، احداث سه پست اسکله چند منظوره به طول 580 متر، لایروبی به میزان 17 میلیون مترمکعب تا عمق 16- متر، احیای اراضی به میزان 195 هکتار است که باید عملیات اجرایی آنها تا پایان دولت دهم به پایان رسد.

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول