اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور مسئولان و علاقه‌مندان

جشنواره بازی‌های بومی محلی بندر سیریک برگزار شد

خبرگزاری فارس: نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی خاص سیریک در این شهرستان بندری شرقی برگزار شد.

جشنواره بازی‌های بومی محلی بندر سیریک برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق هرمزگان، این منطقه از کشور دارای سنن و آداب خاصی است که در این راستا بازی‌ها نیز جایگاه ویژه‌ای حتی در بین بزرگ‌سالان دارد، از همین‌رو هر ساله با توجه به ساحلی بودن مراکز جمعیتی در منطقه شرق هرمزگان، در گوشه و کنار شاهد برگزاری مسابقاتی با محوریت بازی‌های محلی هستیم.

عصر چهارشنبه طی رویدادی قابل توجه، مسئولان و علاقه‌مندان در شهرستان سیریک اقدام به برگزاری نخستین جشنواره بازی‌های بومی محلی شهرستان سیریک در زیر درختان کهن‌سال لور و جوار "قدمگاه شاه نعمت‌الله ولی‌پالور" با حضور گسترده مردم و جمعی از مسئولان کردند.

این جشنواره در نوع خود سازنده صحنه‌ها و مناظری زیبا از حضور مردم در آستانه نیمه شعبان شد.

بهروز کریمی بخشدار بمانی از بخش‌های مهم شهرستان سیریک در حاشیه برگزاری این جشنواره گفت: فعالیت و تحرک جسمی و ‌بکارگیری هوش و استعداد از ویژگی‌های بازی‌های بومی و محلی است.

وی در این راستا ادامه داد: کشف استعدادهای مدیریتی و تقویت رهبری و مدیریت، لزوم توجه به گروه و گروه‌بندی و دسته‌بندی افراد براساس توانایی‌های مختلف از دیگر محاسن و ویژگی بازی‌های بومی و محلی است.

این مسئول با بیان اینکه بازی‌های محلی، بخشی از هر فرهنگ محسوب می‌شوند، اظهار داشت: بازی‌های محلی متناسب با وضعیت اقلیمی و فرهنگی هر منطقه طراحی شده‌ و هماهنگی و همراهی با جغرافیا و فرهنگ، رمز ماندگاری بازی‌های محلی است.

وی اضافه کرد: "درا، انتلا، رمازا، کتارا، پنچ دنکا، هفت‌سنگ، چوکا، دارقلقا، تیله‌بازی، وسطی" از جمله بازی‌های رایج بومی و محلی در شهرستان سیریک و حوزه شرق هرمزگان است.

به گفته بخشدار بمانی سیریک دور کردن کودکان از فعالیت منفعلانه و سوق دادن آنها به فعالیت‌های فعالانه و خلاق از جمله ویژگی‌های برجسته بازی‌های بومی و محلی است.

وی افزود: توجه به هماهنگی میان ذهن و جسم (دست، پا و کنترل اندام‌های مختلف)، سلامت جسم و روح و افزایش بهداشت روانی از ویژگی‌های مهم در فعالیت این نوع بازی‌هاست.

این مسئول با بیان اینکه در بازهای بومی و محلی، تخلیه هیجانات و انرژی کودکانه و برقراری تعادل در رفتار به سهولت انجام می‌گیرد، اظهار داشت: دور ساختن کودکان از فعالیت‌های پرخطر و مشغول کردن آنها به فعالیت‌های گروهی، خودشناسی و افزایش مهارت‌های کلامی از ویژگی‌های مهم بازی‌های بومی و محلی محسوب می‌شود.

کریمی افزود: در گذشته‌ای نه چندان دور بازی‌های بومی و محلی و در بسیاری از روستاها و حتی شهرها در میان جوانان و نوجوانان به ویژه کودکان به عنوان مهم‌ترین سرگرمی آنها شناخته می‌شد.

وی گفت: با هم بودن بچه‌ها، رفع خستگی روزانه به دور از بازی‌های رایانه‌ای و کاذب، عدم صرف هزینه‌های هنگفت و ایجاد تحرک برای سلامت بدن از جمله مزایای دیگر این بازی‌هاست.

کریمی با بیان اینکه با ورود بازی‌های جذاب رایانه‌ای کم کم بازی‌های بومی و محلی رو به فراموشی رفته است، افزود: استفاده زیاد بازی‌های رایانه‌‌ای، انفعال در رفتار، بی‌تحرکی، چاقی مفرط، افسردگی، بیماری‌های روحی و روانی، بیماری‌های جسمی و مفصلی و چشمی را برای کودکان و نوجوانان و جوانان در پیش دارد.

جشنواره مذکور با حضور قابل توجه مردم شهرستان سیریک در این بندر شرقی برگزار شد.

سیریک از جمله‌های شهرستان‌هایی به شمار می‌رود که در امتیازی ویژه هم از ساحل خلیج فارس سهم دارد و هم از دریای عمان.

بندر سیریک به دلیل واقع شدن در پس‌کرانه‌های تنگه همواره پذیرای مسافران زیادی از سایر کشورهای دنیا در دوره‌های گذشته تاریخی بوده است که این امر به غنای فرهنگی و اجتماعی این منطقه افزوده است.

انتهای پیام/آ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول