اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

کتاب‌شناخت بحارالانوار منتشر می‌شود

خبرگزاری فارس: کتاب‌شناخت بحارالانوار به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در آینده‌ای نزدیک منتشر می‌شود.

کتاب‌شناخت بحارالانوار منتشر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم هنر مردان بزرگ تنها این نیست که پاسخگوی نیاز اصلی زمان خود باشند، بلکه بینش فرازمانی ویژگی دیگر نخبگان است.

در هم آمیختن علم با عمل و سیاست با ریاضت از این افراد معجونی کم‌نظیر می‌سازد که داروی بسیاری از دردهای فردی و اجتماعی است.

علامه محمدباقر مجلسی یکی از این نوادر است که با ابعاد علمی، سیاسی و شخصیت کم‌نظیر در عصر صفوی توانست از طریق خدمات اجتماعی و تالیفات کم‌نظیرش خود را جاودانه سازد، فرهنگ و معارف شیعی در عصر علامه مجلسی شاهد سه حرکت بزرگ علمی است.

تدوین دایرةالمعارف‌های بزرگ حدیث مانند بحارالانوار، وسائل‌الشیعه، شرح‌نویسی بر کتب حدیث و ترجمه احادیث به زبان فارسی از جمله این حرکت‌هاست.

علامه مجلسی از بین عالمان برجسته قرن یازدهم هجری در هر سه حرکت پیشتاز بود و در بین آثار ارزشمند وی بحارالانوار نامی ارزشمند بر کتابی است که دریاهای عمیق از انوار کلام معصومان را در خود جای داده و به تعبیر امام خمینی(ره) یک کتابخانه کوچک است، نباید پنداشت که امتیاز بحارالانوار در وسعت و کمیت مطالب آن است بلکه راز اعتبار و اهمیت این اثر سترگ را در این ویژگی‌ها باید جست.

کتاب‌شناخت بحارالانوار شامل بخش‌هایی مانند کلیات، زندگی‌نامه علامه محمدباقر مجلسی، معرفی‌نامه، سندشناسی، مستدرک، ترجمه، تلخیص، گزیده و تک‌نگاری، تعلیقه و حاشیه، معجم، پایان نامه، نرم‌افزار و مقاله است.

آوردن آیات مناسب با موضوع در هر باب، ذکر سند کامل بیشتر روایات، آوردن نام کتاب یا اصل مربوط به حدیث، دقت در انتخاب نسخه کتاب‌های مورد استفاده، بهره ‌بردن از کتاب‌های حدیثی نادر، بیان و حل مشکلات حدیث، اهتمام به جمع‌آوری تمام اخبار مربوط به یک موضوع، پرداختن به موضوع متنوع مانند ادبیات، فلسفه، کلام، هیئت، نجوم و علوم طبیعی از جمله ویژگی‌های کتاب «شناخت بحارالانوار» است.

این کتاب به کوشش واحد خواهران دارالقرآن امام حسین(ع) انجام شده و در اصل پژوهشی در قلمروی مرجع‌شناسی است که هدف اصلی آن ارائه اطلاعات مربوط به ابعاد مختلف کتاب بحارالانوار برای استفاده پژوهشگران است.

کتاب‌شناخت بحارالانوار در 384 صفحه وزیری با قیمت 6 هزار و 600 تومان در آینده‌ای نزدیک وارد بازار نشر می‌شود.

انتهای پیام/ح20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول