اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مشهد

دومین هم‌اندیشی هنر و صنعت فرش دستباف برگزار شد

خبرگزاری فارس: همزمان با برگزاری هفتمین نمایشگاه فرش دستباف در مشهد مقدس، دومین هم‌اندیشی هنر و صنعت فرش دستباف برگزار شد.

دومین هم‌اندیشی هنر و صنعت فرش دستباف برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی نمایشگاه بین‌المللی مشهد، در دومین هم‌اندیشی هنر و صنعت فرش دستباف که در تالار فردوسی این نمایشگاه و در حضور جمعی از تولیدکنندگان، بازرگانان و فعالان هنر ـ صنعت فرش دستباف برگزار شد، تورج ژوله در سخنانی به تحلیل روش‌های تولید فرش دستباف در ایران پرداخت.

این پژوهشگر فرش دستباف، مدیریت تولید را برگ برنده کشورهای رقیب ایران در تولید فرش دانست و گفت: وقوع بحران‌های اقتصادی در غرب، برخی کشورها در شرق را به سمت و سویی کشاند که به تدریج اثرات آن را در سبک و سیاق تولیداتشان شاهد بودیم و شیوه و فرایند تولید فرش دستباف در کشورهای شرقی ما نیز از همین‌گونه است.

ژوله ادامه داد: در کشورهایی مانند چین، هند و پاکستان ساختار تولید فرش بر کارگاه های متمرکز شکل گرفت است اما، ساختار تولید در ایران بر پایه کارگاه‌های خانگی بوده و شناخت این اصول و فرایندها برای رسیدن به روش صحیح تولید ضروری است.

وی که مولف چند کتاب در حوزه فرش دستباف است افزود: ماحصل تولید فرش دستباف در کشورهای رقیب ما به لحاظ مدیریتی تحسین برانگیز و البته برای ما در ایران دردناک است.

ژوله همچنین گفت: اغلب در ایران به محض وقوع بحران اقتصادی، برای پایین آمدن قیمت‌ها کیفیت را فدا می‌کنیم در حالی‌ که اصول مدیریت تولید و کیفیت حکم می‌کند که بدون کمترین لطمه به کیفیت، هزینه‌ها مدیریت شوند.

وی پیشنهاد داد در طول سال به جای همایش‌ها و سمینارهای مختلف برای تولیدکنندگان فرش دستباف کارگاه‌هایی آموزشی برای فراگیری اصول مدیریت تولید برگزار شود.

در ادامه این هم‌اندیشی شیرین صوراسرافیل از انسانی بودن و نیز طبیعی بودن فرش دستباف به عنوان مهمترین عنصر برای تبلیغ فرش دستباف ایرانی یاد کرد.

وی با اشاره به پیدایش چندباره بحران‌های اقتصادی در تاریخ ایران و جهان و تاثیر آن بر فرایند تولید فرش دستباف گفت: سابقه تاریخی فرش ایران نشان می‌دهد که بحران‌های کنونی هم‌گذرا خواهد بود و فرش ایرانی ریشه دارتر از آن است که در این بحران آسیب ببیند که به تعهد فعالان حوزه و احساس مسئولیت افراد این حوزه مشروط است.

این پژوهشگر فرش دستباف ادامه داد: دنیا فرش ایرانی را می‌شناسد و ما نیز باید فرش خودمان و تنوع موجود در آن و داشته‌های قدیمی این هنر و صنعت را بشناسیم و با رعایت قواعد عرضه و تقاضا به بازار دنیا ورود کنیم.

صوراسرافیل همچنین گفت: باید فرشی به دنیا عرضه شود که شرافتمندانه و بدون تقلب باشد و از یاد نبریم که اقتصاد یکی از وجوه فرش است و وجوه دیگر آن هنر، فرهنگ، دانش و... است.

سخنران دیگر این هم‌اندیشی حمید کارگر بود که در سخنان خود از مناسب ترین ابزار و شیوه‌ها برای تبلیغات فرش دستباف سخن گفت.

این کارشناس فرش با اشاره ای به تاریخ تبلیغ و اطلاع‌رسانی برای فرش دستباف ایران، بافته شدن نام بافنده یا سفارش دهنده بر روی فرش را نمونه‌ای از اطلاع رسانی‌های قدیمی دانست و از کتاب "تجارت قالی رنگین به رنگهای جوهری" به‌عنوان نخستین کتاب چاپ شده در ایران درباره این هنر- صنعت یاد کرد.

کارگر ادامه داد: در گزارشی که مظفر فیروز به‌عنوان یکی از اعضای سفارت ایران در واشنگتن در زمان رضاشاه به دربار ایران نوشته است از نشریه "فرش شرقی" به عنوان نخستین نشریه اطلاع رسان در این زمینه یاد شده است.

انتهای پیام/ح30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول