اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول پروژه تحقیقاتی پرورش گندم دروم در ایستگاه قاملو:

رقم‌های متنوع گندم صنعتی با بهره‌وری بالا به کشاورزان معرفی می‌شود

خبرگزاری فارس: مسئول پروژه تحقیقاتی پرورش گندم دروم در ایستگاه تحقیقات کشاورزی دیم قاملو گفت: تا سه سال آینده رقم‌های متنوع گندم صنعتی با بهره‌وری بالا به کشاورزان معرفی خواهیم کرد.

رقم‌های متنوع گندم صنعتی با بهره‌وری بالا به کشاورزان معرفی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، علی احمدی عصر امروز در جریان بازدید تعدادی از اعضای هیئت علمی موسسه تحقیقات کشاورزی ایران از ایستگاه تحقیقات کشاورزی قاملو در شهرستان قروه اظهار داشت: تحقیقات دروم تقریبا سه سال است که در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان شروع شده اما هنوز رقمی معرفی نشده است.

به گفته مسئول پروژه تحقیقاتی پرورش گندم دروم در ایستگاه قاملو، این رقم در سطح آزمایش است و در حال حاضر شش پروژه تحقیقاتی مواد دریافتی از ایکاردا و سیمیت در حال انجام است.

احمدی تصریح کرد: امسال با توجه به شرایط سخت، رقم خوبی جواب داده و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک رقمی معرفی کنیم که مورد بهره‌برداران و کشاورزان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه استان کردستان کارخانه‌های تولید ماکارونی زیادی دارد تصریح کرد: مواد اولیه این کارخانه‌ها از استان‌های دیگر تهیه می‌شود و به همین دلیل مرکز تحقیقات کشاورزی بر آن شد تا بر روی رقم‌هایی تحقیق کند که مورد نیاز منطقه و بهره‌وری بیشتر برای بهره‌برداران باشد که در این راستا گندم دروم حائز اهمیت بیشتری است.

احمدی با اشاره به شرایط جوی بسیار سرد در منطقه کردستان گفت: گندم پرورشی دروم در این شرایط نسبت به گندم معمولی وضعیت بهتری را داراست و از عملکرد اینگونه گندم راضی هستیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به معرفی رقم‌های متنوع گندم صنعتی با بهره‌وری بالا به کشاورزان در آینده نزدیک گفت: امیدواریم تا سه سال آینده رقم مطمئنی از نظر کمیت و کیفیت به کشاورزان معرفی کنیم.

اما ارتباط با سایر مراکز تحقیقاتی داخلی و بین‌المللی از جمله مرکز تحقیقات بین‌المللی ایکاردا در کشور سوریه که یکی از مهم‌ترین مراکز تحقیقاتی برای ارائه خدمات تحقیقاتی در مناطق خشک به شمار می‌رود و انجام پروژه‌های مشترک در راستای اهداف سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و نیز اعزام محققین به این مراکز برای بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در زمینه غلات دیم از جمله کارهایی است که در ایستگاه قاملو انجام می‌گیرد.

عضو موسسه تحقیقاتی بین‌المللی ایکاردا در جریان بازدید از ایستگاه تحقیقاتی قاملو با اشاره به همکاری 26 ساله این موسسه با مراکز تحقیقاتی ایران گفت: این موسسه با مراکز و موسسات تحقیقاتی چندین کشور دنیا از جمله کشورهای شمال آفریقا، آسیای مرکزی نظیر تونس مراکش، الجزایر، آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، هند و چین همکاری دارد.

نشید با اشاره به اینکه غلات نقش مهمی در زراعت ایران داراست گفت: همکاری موسسات تحقیقاتی ایران و موسسات بین‌المللی می‌تواند افزایش عملکرد و بهره‌وری آب و خاک را موجب شود و نتایج حاصل از این تحقیقات در دیگر کشورهای منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پایان ارزیابی خود از تحقیقات حاصل از ایستگاه‌های کشاورزی دیم ایران به ویژه در زمینه غلات دیم را بسیار مطلوب عنوان کرد.

انتهای پیام/خ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول