اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه موقت اهواز:

پایه‌های معرفتی جامعه را در مقوله «انتظار» تقویت کنیم

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت اهواز انتظار را یکی از اعتقادات شیعی و مبحثی کارشناسی دانست و گفت: لازم است پایه‌های آحاد جامعه اسلامی در باب مقوله انتظار محکم و استوار شود.

پایه‌های معرفتی جامعه را در مقوله «انتظار» تقویت کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، آیت الله سید ابوالحسن حسن زاده ظهر امروز در نشست فرهنگی با عنوان «انتظار، سکون یا حرکت» که به همت معاونت فرهنگی دانشگاه شهید چمران در آستانه میلاد حضرت قائم آل محمد (عج) برگزار شد، اظهار داشت: کسی که حضرت را بشناسد برای او مهم نیست ظهور چه زمانی به وقوع می‌پیوندد بلکه اصل، انتظار مهم است. کسی که نسبت به انتظار معرفت پیدا کند مانند کسی است که در لشکر و زیر پرچم آن امام قرار دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از اعتقادات درباره امام زمان، مشترک میان شیعیان و دیگر ادیان و بخشی دیگر اختصاصی شیعیان است، افزود: وجه مشترک اعتقادات شیعه و دیگر ادیان این است که همه به منجی موعود و تحقق جامعه جهانی اعتقاد داریم اما وجه اختصاصی ما شیعیان این است که معتقدیم آن منجی، مهدی (عج) است.

مدرس حوزه‌های علمیه خوزستان دو دلیل برای این مسئله عنوان کرد و گفت: یکی روایات مورد اتفاق مسلمانان و متواتری است که در این زمینه وجود دارد و دلیل دیگر، روایاتی است که در خصوص ولادت آن امام موجود است. در واقع اعتقاد به امام عصر، بعد از اعتقاد به نبوت و قبل از اعتقاد به قرآن است.

حسن‌زاده درباره مباحثی پیرامون سن حضرت و طول عمر امام زمان(عج) گفت: برخی موارد، محال عادی هستند‌ که اگر قدرت مافوقی وجود داشته باشد، آن محال، ممکن می‌شود  طول عمر آن امام نیز جزو این موارد است. معجزه پیامبران الهی و ائمه اطهار محال عادی است نه محال ذاتی. از این رو، طول عمر امام زمان موضوع خاصی نیست که از نظر شیعه مورد ابهام و تردید باشد.

وی به دیدار پروفسور هانری کربن، فرانسوی با علامه طباطبایی و مطالب و مباحثی درباره امام زمان (عج) از دیدگاه این دانشمند شرق شناسی اشاره کرد و گفت: پروفسور هانری کربن در این ملاقات شیعیان را مفتخر به اعتقاد به ظهور منجی دانسته و معتقد بود شیعیان در واقع با اعتقاد به ظهور منجی و حضور امام زمان، ارتباط خود را با عالم غیب قطع نکرده‌اند.

امام جمعه موقت اهواز در عین حال تصریح کرد: اعتقاد خاص شیعیان به امام زمان از نقاط قوت و زیباست اما اگر زیباترین اعتقاداتمان به دست افراد غیر کارشناس بیفتد و آمیخته به خرافات شود، همان چیزی که نقطه قوت بود به ضعف برای ما تبدیل می‌شود.

وی درباره مطالبی که درخصوص زمان ظهور آن حضرت گاها بیان می‌شود، اظهار داشت: مطالب در زمینه علائم ظهور امام، مباحث کارشناسی است. چندین روایت در باب ظهور داریم که امکان ندارد کسی بتواند زمان و وقت مشخصی را برای ظهور معین کند و در روایات آمده کسانی که درخصوص زمان ظهور اظهارنظر می‌کنند دروغ گفته‌اند.

حسن زاده گفت:  مهدویت در اعتقاد شیعی درست مطرح می‌شود اما اگر حالت عامیانه پیدا کند می‌تواند به نقطه ضعف تبدیل شود، نباید در این خصوص افراط و تفریط شود نه اینکه هر کس در جامعه بیاید و ادعایی از دیدار با امام زمان و مطالبی در باب ظهور بیان کند و موج منفی در جامعه ایجاد نماید.

وی خاطرنشان کرد: انسان‌هایی که از نظر فردی به کمالات رسیده‌اند در تاریخ بسیار زیاد داریم اما از نظر اجتماعی جامعه به رشد رسیده و ایده‌آل و به عبارتی مدینه فاضله تاکنون محقق نشده و هیچکدام از پیامبران الهی موفق نشده‌اند مدینه فاضله را تشکیل دهند.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: جامعه عقلانی کامل و علمی کامل جامعه‌ای است که به تمام ظرفیت‌های عقلی و علمی خود رسیده باشد دراین صورت مسئولیت افرادی که در این جامعه زندگی می‌کنند بسیار بالاست.

حسن‌زاده تاکید کرد: باید خود را برای پذیرش مسئولیت در جامعه‌ای که امام زمان مدیریت آن را بر عهده دارد، برای آن مدینه فاضله آماده کنیم.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول