اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارشناس مذهبی:

انتظار امام زمان (عج)، مقدمه برپایی حاکمیت دینی در جهان است

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مذهبی گفت: انتظار واقعی به معنای زمینه‌سازی برای برپایی حاکمیت دینی در جهان است به این معنا که فرد منتظر همواره در تلاش برای برپایی مقدمات جامعه بهتر و خویشتن‌سازی در راه فراهم کردن مقدمات ظهور است.

انتظار امام زمان (عج)، مقدمه برپایی حاکمیت دینی در جهان است

حجت‌الاسلام احمد میرمرشدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه انتظار به معنای زمینه‌سازی ظهور منجی و مقدمه‌چینی برای حاکمیت وی در عرصه گیتی است، اظهار کرد: انتظار، ناشی از حرکت هدف‌دار به سوی هدف معین است و با سکون و در یک جا نشستن منافات دارد، بنابراین منتظر به فردی اطلاق می‌شود که دائم در حرکت و جوش و خروش برای برپایی مقدمات جامعه بهتر و خویشتن‌سازی است و هرگز سکون و بی‌تحرکی درباره او مفهومی ندارد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: فرد منتظر آرمان‌گراست، احساس رکود و خمودگی در زندگی ندارد و در زندگی خود دارای برنامه و هدف مشخص است.

میرمرشدی با بیان اینکه تمام مکاتب نگاهی پویا به مفهوم انتظار دارند، گفت: این مفهوم نه تنها در فرهنگ اسلامی بلکه در تمام مکاتب مطرح شده است و به همین دلیل هالیوود نیز با ساخت فیلم‌هایی تلاش دارد مقوله انتظار منجی را در قالب حرکتی پر تلاش مطرح کند.

وی ادامه داد: در این فیلم‌ها فرد ناجی پر رمز و راز بوده و دارای قدرتی فراوان است و با تلاش زیاد در راستای نجات انسان‌ها تلاش می‌کند.

این کارشناس مذهبی در پاسخ به دو شرط ویژه ظهور که یکی پر شدن جهان از ظلم و جور او دیگری آمادگی مردم صالح زمان و خودسازی برای ظهور است، گفت: پر شدن دنیا از ظلم و جور به معنای این است که حاکمان جامعه و افرادی که امور دنیا به دستشان است به قدری زمینه‌های ظلم را افزایش می‌دهند که مردم دنیا همگی گرفتار ستم آنها می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مردم جهان به سه دسته ظالم، مظلوم و منظلم تقسیم می‌شوند، ادامه داد: در جهان کنونی افرادی بیشترین ثروت، قدرت، سیاست و توانمندی‌های دنیا را در اختیار گرفته‌ و افراد مظلوم را زیر سلطه خود قرار داده‌ا‌‌ند در حالی که این افراد کم‌تر از یک درصد مردم جهان را تشکیل می‌دهند.

میرمرشدی ادامه داد: در چنین جهانی افراد مظلوم با هر ابزاری تلاش می‌کنند از حقوق خود دفاع کنند و به نوعی برای نجات خود دست و پا می‌زنند.

وی با بیان اینکه منظلم به فردی گفته می‌شود که ظلم را می‌پذیرد، تاکید کرد: برخلاف افراد مظلوم این افراد تسلیم ظلم می‌شوند و بدون اینکه متوجه باشند به سمت نابودی پیش می‌روند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: بدین ترتیب مفهوم اینکه در زمان ظهور جهان پر از ظلم می‌شود این است که گروهی اندک سعی می‌کنند حقوق اکثریت حق‌طلب را از میان ببرند اما نکته اینجاست که در میان همین آتش افروخته شده افرادی هستند که ناجی محسوب می‌شوند و به سمت عدالت و پاکی حرکت می‌کنند.

وی اضافه کرد: این افراد جزو مظلومانی هستند که حقوق آنها ضایع شده و برای به دست آوردن حق خود تلاش می‌کنند.

میرمرشدی با بیان اینکه 313 یار امام زمان (عج) در میان مظلومان حق‌طلب هستند، اظهار کرد: این افراد از امتیازات اساسی برخوردارند به این معنا که دین خود را به خوبی درک کرده‌اند، امام زمان خود را شناخته‌اند، عامل به تعالیم الهی و دارای قوه تدبیر و سنجش هستند و مریدان واقعی در اختیار دارند.

*‌ 57 نفر از یاران امام زمان (عج) از میان بانوان هستند

وی درباره اینکه آیا 313 نفر یار امام تنها از میان افراد زنده برگزیده می‌شوند، تاکید کرد: این افراد به احتمال قوی هنگام ظهور در قید حیات هستند که 57 نفر از این افراد از میان خانم‌ها و مابقی از آقایان هستند و از بلاد مختلف جهان مانند مصر، لبنان، عراق، نقاط مختلف ایران و سرزمین‌های دیگر به پا می‌خیزند و در زمانی که امام زمان (عج) اعلام ظهور می‌کنند شبانه با امکاناتی ویژه که مشخص نیست خود را به کعبه می‌رسانند، گویی که با پرواز خود را به امام زمان خویش رسانده‌اند.

این کارشناس مذهبی درباره رجعت نیکان در زمان ظهور  تصریح کرد: مقوله رجعت پس از واقعه ظهور اتفاق می‌افتد و افراد صالح با برگشتن به دنیا از حاکمیت عدالت‌خواه حمایت می‌کنند و یا حاکمیت عدالت‌خواهان را برعهده می‌گیرند.

وی اضافه کرد: بنابراین این امکان در روایات ذکر شده که افرادی که پیش از ظهور شهید شده و یا از دنیا رفته باشند، در زمان ظهور زنده شوند و به یاری امام زمان بشتابند اما اینکه آیا از 313 نفر نیز در میان آنها شخصی هست یا خیر مشخص نیست.

*‌زمان ظهور حتی بر امام زمان (عج) مشخص نیست

میرمرشدی با بیان اینکه زمان ظهور حتی بر امام زمان(عج) مشخص نیست، تاکید کرد: این موضوع در روایات مشخص شده که روز ظهور به طور یقین جمعه است و امام زمان (عج) از کنار کعبه ظهور می‌کند، اما زمان ظهور مشخص نشده است.

وی افزود: بنابراین منتظر شخصی است که هر لحظه از زمان احتمال ظهور را می‌دهد و لازم است که همیشه احساس کند که ظهور نزدیک است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: بزرگان معرفتی که زمان ظهور را نزدیک دانسته‌اند برای این موضوع تعیین وقت نکرده‌اند چرا که در روایات آمده است افرادی که برای زمان ظهور تعیین وقت کنند مشرک و ملعون هستند.

*‌ آیه " الیس صبح بالقریب" بشارتی بر نزدیکی ظهور منجی است

میرمرشدی با اشاره به آیه‌ای در قرآن که می‌فرماید "الیس صبح بالقریب" اظهار کرد: بیش از 1400 سال پیش این موضوع در قرآن ذکر شده است که صبح ظهور نزدیک است، اما مفهومی نمادین که به طور حتم به معنای نزدیک بودن ظهور باشد هیچ عددی مشخص نیست.

وی ادامه داد: امام زمان (عج) نیز در آستانه ظهور متوجه این موضوع می‌شوند و به همین دلیل تاکید کرده‌اند که برای ظهور من دعا کنید که فرج من در واقع گشایش در کار شماست و شما از آن سود می‌برید.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه ممکن است زمان ظهور به دلیلی عقب بیفتد، تاکید کرد: در مباحث کلامی و در سخنان عرفای دین این موضوع بیان شده که زمینه‌های ظهور باید فراهم شود تا این موضوع اتفاق بیفتد و چه بسا زمانی برای ظهور مشخص شده باشد، اما به دلیلی شرایطی که مردم به وجود آورده‌ و توانمندی‌های لازم را کسب نکرده‌اند این ظهور به تأخیر بیفتد.

وی درباره تناقض این موضع با علم خدا تصریح کرد: این موضوع به این معنا نیست که خداوند از آماده نبودن مردم در آن زمان اطلاع نداشته است، خداوند بر همه چیز از جمله اراده ما عالم است، اما علم خود را در اراده بشر دخالت نمی‌دهد بنابراین خداوند بر زمان ظهور آگاه است و در عین حال بر اینکه مردم با رفتارشان در فلان وقت زمان ظهور را به تأخیر می‌اندازند نیز آگاه است.

میرمرشدی با بیان اینکه علم خدا بر همه چیز حتی اراده انسان‌ها احاطه دارد، گفت: علم خدا منافاتی با اراده بشر ندارد، خداوند از همه چیز اطلاع دارد، اما به بشر اراده داده تا با کمک آن جهت‌گیری دنیا را تغییر دهد و پیش‌بینی این تغییرات شده است.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول