اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:

مفهوم انتظار تنها نقطه تمام مشترک ادیان الهی است

خبرگزاری فارس: رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان گفت: مفهوم انتظار تنها نقطه تمام مشترک ادیان الهی است و در تمام مکاتب و ادیان توحیدی یا غیر توحیدی بر این مفهوم در قالب پایان خوش برای جهان تاکید شده است.

مفهوم انتظار تنها نقطه تمام مشترک ادیان الهی است

حبیب رضا ارزانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه  فطرت پاک هر انسانی به دنبال عاقبت خوش برای جهان است، اظهار داشت: مفهوم انتظار و فرجام خوش جهان نه تنها در مکاتب معتقد به وجود خداوند و ادیان الهی بلکه در باور تمام بشریت از گذشته تا کنون وجود داشته و در ادیان الهی که خدامحور است نیز این موضوع به طریق اولی مطرح شده است.

وی با اشاره به آیه‌ای در قرآن که "دین در نزد خدا تنها اسلام است"، تصریح کرد: اسلام در این آیه به معنای اسلامی که در زبان امروزی مصطلح  است، نیست بلکه به معنای تسلیم شدن در برابر خداست.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان تصریح کرد: در این مفهوم اصل بر این است که پیامبرانی آمده‌اند و تمام آنها راه هدایت را به بشریت نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: بر اساس تفکر شیعی پس از ختم نبوت امامان معصوم راه دین را ادامه می‌دهند و در پایان عاقبت دنیا با خوبی تمام می‌شود که به معنای این است که همه چیز در حد اعلای خود قرار می‌گیرد.

ارزانی با بیان اینکه علم کامل دارای 27 شاخه است، گفت: در زمانی که تکنولوژی و فناوری به حد اعلای خود رسیده است تنها 2 شاخه از علم برای مردم مشخص می‌شود و مابقی این علوم پس از زمان ظهور روشن و در این زمان عقل بشریت کامل می‌شود.

وی اضافه کرد: این موضوع منحصر به تفکر شیعی نیست بلکه نقشه راهی است که توسط خداوند در تمام ادیان آورده شده است و در ادیان مختلف الهی نیز به تکامل همه ارکان در زمان ظهور منجی اشاره شده است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به بشارت منجی در  چهار دین توحیدی اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشت، خاطر نشان کرد: در تمام این ادیان توحیدی به ختم به خیر شدن تمام امور با ظهور مردی آسمانی بشارت داده شده‌ است به گونه‌ای که در دین زرتشت از این موعود به نام سوشیانت و در یهودیت به اسم مسیحا یاد شده است.

وی ادامه داد: تمام فرقه‌های مختلف دین مسیحیت معتقدند حضرت مسیح با ظهور دوباره خود جهان را از عدل پر می‌کند و در دین اسلام نیز انتظار از مبانی اصلی دین محسوب می‌شود.

ارزانی تصریح کرد: در دو مذهب سنی و شیعه آمدن فردی از سلاله پاک نبی(ص) به عنوان منجی بشریت قطعی است با این تفاوت که شیعیان معتقدند امام زمان(عج) متولد شده و غیبت کرده است اما اهل سنت معتقدند ایشان در آینده متولد می‌شوند.

وی به صبور بودن و ساعی بودن به عنوان دیگر مشترکات ادیان درباره ظهور اشاره کرد و گفت: پیروان ادیان مختلف معتقدند امام زمان(عج) زمانی ظهور می‌کند که جهان از ظلم و جور پر شده و دارای دو قطب باشد به گونه‌ای که عده‌ای در این زمان دین‌دار واقعی هستند و برخی به هیچ‌چیز معتقد نیستند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اضافه کرد: همچنین آمدن وی نماد رحمت خداوند برشمرده شده است و کسی که بخواهد در برابر این رحمت بایستد اگر قابل موعظه نباشد به عنوان یک سد در برابر خوشبختی دیگران و همانند غده‌ای سرطانی ریشه‌کن می‌شود.

وی با بیان اینکه پیروان تمام  ادیان الهی منتظر ظهور منجی خود هستند، اظهار کرد: در تمام ادیان بر این موضوع تاکید شده است که این انتظار به معنای این است که فرد خود را برای ظهور آماده کند و به مبانی شریعت خود عمل کنند تا تمهیدی برای ظهور منجی باشد.

ارزانی اضافه کرد: حتی در ادیان غیر توحیدی مانند هندوئیسم، بودئیسم و تائوئیسم نمادها و الهه‌های پایان جهان مشاهده می‌شوند و به "نیروانا" که همان بهشت برین است به عنوان پایان خوش آدمیان اشاره شده است.

وی با اشاره به مفهوم تناسخ در این ادیان تصریح کرد: اعتقاد به این موضوع به دلیلی رسیدن به همان پایان خوش است چرا که افراد گناهکار در قالب تبدیل شدن به جماد، نبات، حیوان و یا انسانی دیگر به نوعی مراحلی را با نام‌های نسخ، فسخ، مسخ و رسخ طی می‌کنند تا در این گردونه تناسخ به آرامی تطهیر شده و شایسته ورود به نیروانا یا همان بهشت برین که همان پایان خوشی است که تمام جهان به شکل‌های مختلف انتظار دارند، بشوند.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول