اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نارضایتی مرغداران بوشهری از عدم تحویل سویا

مرغ‌هایی که برای خوردن سویا پرپر می‌زنند

خبرگزاری فارس: مرغداران بوشهری از عدم حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت بوشهر به خاطر تحویل ندادن به موقع سویای مورد نیاز ناراضی هستند.

مرغ‌هایی که برای خوردن سویا پرپر می‌زنند

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر 20 نفر از مرغداران بوشهری که به نمایندگی از 141 مرغدار فعال بوشهر در سازمان صنعت، معدن و تجارت بوشهر حضور یافته بودند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بوشهر از عدم حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت بوشهر به خاطر عدم تحویل به موقع سویای مورد نیاز گلایه داشتند.

دولت به تعهداتش در قبال مرغداران عمل نکرده است

یکی از مرغداران که بازرس اتحادیه مرغداران بوشهر نیز هست گفت: اتحادیه تعاونی مرغداران ایران در قالب قراردادی که با سازمان امور پشتیبانی دام منعقد کرد، مقرر شده بود 762 هزار تن سویا با قیمت هر کیلوگرم 830 تومان به مرغداران بوشهری تحویل دهد بر این اساس مرغداران بوشهری نیز برای همان میزان سویا به حساب تعاونی کشاورزی مرغداران پول واریز کردند اما، هنوز سویا به دست ما نرسیده است.

مهدی تنگستانی‌مکان افزود: نقدینگی برخی مرغداران برای پرداخت پول سویا به صفر رسیده و اکنون با وجود اینکه ما مدارک لازم پرداخت پول را داریم اما، معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت بوشهر عنوان کرده پول به حساب واریز نشده است.

این مرغدار بوشهری تصریح کرد: با وجود اینکه پول پرداختی را برای سویا با قیمت هر کیلوگرم 830 تومان پرداخت کردیم اما، سازمان پشتیبانی امور دام اکنون خواستار فروش سویا با قیمت 900 تومان است و این امر برای ما پذیرفتنی نیست و گرانی مرغ نیز از همین جا به وجود می‌آید.

تنگستانی‌مکان تاکید کرد: در حالی که سویای 830 تومانی را نداریم مجبوریم سویا با قیمت آزاد 1900 تومان بخریم و همین امر موجب گرانی مرغ می‌شود.

بازرس اتحادیه مرغداران بوشهر گفت: عمل نکردن دولت به تعهدات خود در قبال مرغداران موجب گرانی مرغ در بوشهر شده و اگر سویا با قیمت 830 تومان به ما تحویل شود مشکل برطرف می‌شود.

وی بیان کرد: با وجود پرداخت پول، سازمان صنعت، معدن و تجارت بوشهر اعلام کرده فعلا نمی‌توانیم سویا به مرغداران تحویل دهیم به دلیل اینکه معلوم نیست پول به حساب سازمان پشتیبانی دام واریز شده باشد یا خیر، اما بنده مستندات لازم و نامه سازمان امور پشتیبانی امور دام کشور مبنی بر پرداخت پول را دارم.

تنگستانی‌مکان بیان داشت: اگر سویای 830 تومانی وارد چرخه می‌شد می‌توانستیم قیمت مرغ را تعدیل بدهیم اما، خرید سویا با قیمت بیش از 1000 تومان موجب گرانی مرغ هم می‌شود.

وی گفت: استان‌های دیگر هم همین مشکل را دارند با این تفاوت که آنان با سازمان صنعت، معدن و تجارت خود به توافق رسیدند اما، سازمان صنعت و معدن بوشهر با ما همکاری نکرده و عنوان کرد که سویای مازاد دریافت کنید در حالی که سویای مازاد فایده‌ای برای ما ندارد.

بیش از یک ‌ماه منتظر سویا هستیم

نماینده مرغداران تصریح کرد: از سوی مرغداران بوشهری 16 خرداد ماه پول به حساب شرکت امور پشتیبانی دام واریز شد اما، هنوز سویای مورد نیاز دریافت نشده و کسی هم پاسخگوی ما نیست.

تنگستانی‌مکان گفت: از سوی سازمان صنعت معدن و تجارت به ما اعلام شده مدرکی دال بر پرداخت پول ارائه کنید که ما مدارک لازم را ارائه کردیم اما هنوز نتیجه‌ای نگرفتیم.

قیمت غذای جوجه از 550 تومان به 1300 تومان رسیده است

یکی دیگر از مرغداران بوشهری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در اعتراض به عدم تحویل سویای مورد نیاز گفت: 55 روز پیش مرغ فروختم اما هنوز پولی به دستم نرسیده و همین امر یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ است.

مجید کوثری افزود: هزینه یک جوجه با احتساب هزینه‌های حمل و نقل، بیمه و ... یک هزار و 400 تومان می‌شود و غذای جوجه نیز به ازای هر کیلوگرم یک هزار و 300 تومان شده در حالی که 5 ماه پیش غذای جوجه به ازای هر کیلوگرم مرغ 550 تومان بوده و این خیلی نگران‌کننده است.

وی اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام با کار کارشناسی قیمت سویا را مشخص کرده و مرغداران بوشهری با وجود پرداخت پول اما، سویایی تحویل نگرفته‌اند و همین امر موجب شده تا به دلیل گرانی‌ها جوجه‌ریزی هم صورت نگیرد.

کوثری گفت: حدود 5 ماه پیش یک مرغداری با ظرفیت 20 هزار جوجه با 65 میلیون تومان راه‌اندازی می‌شد اما اکنون با 145 میلیون تومان هم نمی‌توانم همان مرغداری را راه‌اندازی کنم.

وی بیان کرد: در کل کشور برای کاهش قیمت به مرغداران یارانه پرداخت می‌کنند اما، در بوشهر مشکل داریم به طوری که افرادی از شیراز به بوشهر آمده و مرغ بوشهر را به قیمت 3 هزار و 900 تومان بارگیری کردند.

کوثری گفت: در بوشهر مرغ را یا باید به کشتارگاه بفروشیم یا به خارج از استان بفرستیم، اما به دلیل مشکلات موجود مرغ‌هایی که برای خارج از استان در نظر گرفتیم را نگه داشتیم و کشتارگاه هم اعلام کرده مرغ را با 5 روز تاخیر خریداری می‌کند و مرغدار هم نمی‌تواند جلوی فروش مرغ را بگیرد.

وی بیان کرد: سویای درخواست شده از سوی مرغداران تنها نیاز 20 مرغداری را تامین می‌کند اما، ما در استان بوشهر 141 مرغداری فعال داریم و بسیاری از مرغداران نیز پولی برای خرید سویا نداشتند.

انتهای پیام/ح10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول