اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم ایران:

دروم مهم‌ترین رقم گندم در حال تحقیق در ایران است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم ایران گفت: مهم‌ترین رقم در حال تحقیق گندم صنعتی یا گندم دروم است که در صنعت تولید ماکارونی کاربرد دارد.

دروم مهم‌ترین رقم گندم در حال تحقیق در ایران است

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، بهزاد صادق‌زاده عصر امروز در جریان بازدید تعدادی از اعضای هیئت علمی موسسه تحقیقات کشاورزی ایران از ایستگاه تحقیقات کشاورزی قاملو در شهرستان قروه اظهار داشت: در زمینه غلات، مخصوصا در شرایط دیم تنش‌های محیطی و غیرمحیطی شامل سرما و خشکی تاثیرگذار هستند و در بیشتر مناطق کوهستانی ایران مثل آذربایجان و کردستان خشکی به این تنش‌ها اضافه می‌شود.

این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم ایران با اشاره به اینکه موسسسه تحقیقاتی کشاورزی دیم کشور دارای پنج ایستگاه عمده در سطح کشور است، تصریح کرد: این ایستگاه‌ها با ایستگاه‌های دیگر در سراسر کشور همکاری نزدیکی دارند تا  موارد تحقیقاتی خود را در سراسر کشور ارزیابی کند و بتواند برای هر منطقه‌ای آب و هوایی نمونه‌های مناسبی معرفی کند.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های اصلی در قاملو ، شیروان، گچساران، کرمانشاه و مراغه مستقر هستند، افزود: با توجه به اهمیت این تنش‌ها، تحقیقات در مناطق سرد برای یافتن ارقامی که سرمای زمستان را تحمل کنند متمرکز شده است.

صادق‌زاده خاطرنشان کرد: سال 89 رقم ساجی معرفی شد که برای مناطق معتدل و معتدل سرد مناسب است.

وی افزود: برای مناطق سردسیر مشکل معرفی رقم داشتیم که خوشبختانه تاکنون توانسته‌ایم چهار رقم لاین پیشرفته در حال معرفی را دارا هستیم تا بتوانند شرایط سخت و بسیار سخت مناطق سردسیر را تحمل کنند.

صادق‌زاده مهم‌ترین رقم در حال تحقیق را گندم صنعتی یا گندم دروم عنوان کرد و گفت: این گندم در صنعت تولید ماکارونی کاربرد دارد و از آنجا که ماکارونی می‌تواند جایگزین خوبی برای نان باشد و ضایعات کمتری نیز دارد به همین دلیل باید سعی شود صنعت ماکارونی در کشور تقویت شود.

این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات کشاورزی کشور تاکید کرد: برای تقویت صنعت ماکارونی با توجه به ارزش افزوده بالایی که این صنعت داراست باید تولید گندم دروم را در سطح مملکت افزایش داد و به همین خاطر نیاز است که ترویج خوبی در زمینه اهمیت گندم دروم انجام گیرد که اگرچه دروم عملکرد کمتری نسبت به گندم نان دارد ولی با توجه به ارزش افزوده بالا فروش مطلوب‌تری را خواهد داشت.

وی در پایان گفت: متوسط مصرف سرانه ماکارونی در ایران کمتر از 10 کیلوگرم است در حالی که در بیشتر کشورهای پیشرفته این سرانه بیشتر از 50 کیلوگرم است.

انتهای پیام/خ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول