اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در یک عملیات 12 ساعته

کوهنورد ساروی از پرتگاه مرگ نجات یافت

خبرگزاری فارس: عملیات 12 ساعته تیم امداد کوهستان و امدادگران هوایی هلال‌احمر ساری، کوهنورد گرفتار در لبه پرتگاه را از مرگ نجات داد.

کوهنورد ساروی از پرتگاه مرگ نجات یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر مازندران‌ تیم‌های امدادرسان هلال‌احمر ساری با تماس یکی از اعضای گروه کوهنوردی آب منطقه‌ای استان مازندران در جریان گرفتار شدن کوهنورد جوان در ارتفاعات زرجوی روستای سنگده در منطقه کوهستانی دودانگه ساری قرار گرفته بودند.

بنابراین گزارش، ساعت 11 شب مردی در حالی که صدایش می‌لرزید با نگرانی مأموران پاسگاه سنگده در منطقه دودانگه ساری را در جریان ناپدید شدن یکی از اعضای تیم کوهنوردی قرار داد.

دقایقی از این تماس نگذشته بود که مأموران تیم پنج نفره امداد کوهستان هلال‌احمر ساری به طرف محل وقوع حادثه حرکت کردند.

با استقرار آنان در پای کوه صخره‌ای زرجو که حد فاصل مرزی بین استان مازندران و سمنان است، آنان درباره چگونگی گم شدن کوهنورد جوان تجسس کردند.

سر تیم کوهنوردی آب منطقه‌ای مازندران در این باره گفت: در حالی که مشغول کوهنوردی در ارتفاعات بودیم ناگهان هوا ابری شد بر سرعت خود اضافه کردیم تا خودمان را به نقطه امنی برسانیم، اما ناگهان همه منطقه را مه گرفت و به دنبال آن باران تندی شروع به باریدن کرد.

وی ادامه داد: وقتی به نقطه امنی رسیدیم در کمال تعجب متوجه غیبت یکی از همراهان‌مان شدیم، ابتدا تصور کردیم وی خسته شده و گوشه‌ای برای استراحت مانده است، اما وقتی غیبت وی طولانی شد نگران شده و به جست‌وجو پرداختیم؛ ولی اثری از وی به دست نیامد بنابراین مأموران پاسگاه سنگده را در جریان قرار دادیم.

با راهنمایی‌هایی که این کوهنورد در اختیار تیم امداد کوهستان قرار داده بود، عملیات شناسایی محل گم شدن کوهنورد آغاز شد.

محسن جواهریان از اعضای تیم امداد کوهستان هلال‌احمر ساری در این باره اضافه کرد: وقتی در جریان ماجرا قرار گرفتیم با یک تیم پنج نفره به طرف محل حرکت کردیم. با بررسی اطلاعاتی که دریافت کرده بودیم متوجه شدیم کوهنورد ناپدید شده در منطقه صخره‌ای زرجو در ارتفاع میان دو صخره گرفتار شده است.

این امدادگر خاطرنشان کرد: ارتفاع کوه حدود 3 هزار متر است، ولی به دلیل صخره‌ای بودن صعود از آن بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. همچنین ساعت پنج بامداد بود که صعود به ارتفاع را با تجهیزات کامل آغاز کردیم.

وی ابراز داشت: مرد کوهنورد در میان لبه پرتگاه یک تنوره از کوه گرفتار شده و قادر به حرکت نبود. وقتی به ارتفاع بالای سر وی رسیدیم حدود 40 متر به داخل تنوره رفته و در آنجا زمین‌گیر شده بود.

این امدادگر ادامه داد: بارش باران و مه گرفتگی هوا نیز موجب شده بود که وضعیت وی خطرناک شود. پس از ورود به داخل تنوره خودمان را به وی رساندیم.

جواهریان تصریح کرد: 11 صبح روز جمعه بود که کوهنورد را به قلاب صندلی مخصوص وصل کرده و از ارتفاع به پائین آوردیم. حدود یک شبانه‌روز در میان کوه و باران و مه گرفتار بود خیلی ترسیده و شوک‌زده شده بود.

وی خاطرنشان کرد: به سرعت عملیات آرام کردن وی را در دستور کار قرار دادیم، وقتی به ساری رسید حالش کاملاً خوب شده بود.

مرد کوهنورد نجات‌ یافته نیز در سخنانی گفت: داشتیم از کوه پایین می‌آمدیم که ناگهان باران گرفت، برای یک لحظه چنان مه غلیظ شد که دوستانم را گم کردم.

وقتی به دهانه تنوره میان دو صخره رسیدم تصمیم گرفتم از آنجا پایین بروم، اما پس از حدود 40 متر فرود در میان دو صخره ناگهان متوجه شدم وضعیت به گونه‌ای است که قادر نیستم جلوتر بروم.

این در حالی بود که هوا کاملاً تاریک شده بود و امکان تماس با سایرین را هم نداشتم، چند بار با فریاد سعی کردم محل خودم را به اطلاع سایران برسانم، ولی هیچ کس صدای مرا نمی‌شنید، مرگ را در چند قدمی خودم احساس می‌کردم، در آن لحظات تنها با دعا به درگاه خدا سعی داشتم خودم را آرام کنم.

انتهای ‌پیام/ن30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول