اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آب زنید راه‌ را هین که نگار می‌رسد

چشمان جمکران خیس از اشک شوق میلاد توست

خبرگزاری فارس: در آستانه نیمه شعبان، روز میلاد مهدی موعود(ع)، چراغانی‌ها و آذین‌بندی‌ها خیابان‌های قم را پوشانده و مردم و هیئت‌های مذهبی مردمی خود را مهیای جشنی بزرگ کرده‌اند.

چشمان جمکران خیس از اشک شوق میلاد توست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم در حالی که تنها یک روز تا نیمه شعبان، روز میلاد نور و منجی بشریت باقی است آحاد جامعه از مردم تا مسئولان خود را مهیای بزرگداشت این روز کرده‌اند تا ارادت خود را به امام و پیشوای خود ابراز کنند.

خیابان‌های قم، از ورودی شهر در میدان 72 تن گرفته تا کوه خضر نبی(ع) چراغانی‌ها و تزئینات خبر از برگزاری یک جشن می‌دهد، جشنی بزرگ برای میلاد مردی بزرگ.

نیمه شعبان شور و شوق خاصی به همراه دارد و همانطور که مردم و به ویژه جوانان منتظران ظهور هستند هر سال انتظار رسیدن روز میلادش را دارند تا بگویند «مهدی موعود میلادت مبارک».

از امروز جشن‌های میلاد در کوچه و محلات و در خانه‌ها و هیئت‌ها شروع شده است و هر کس به نحوی و در حد وسع خود در آن مشارکت می‌کند. در حقیقت نیمه شعبان اجتماع عظیم مردمی برای برپایی جشن بزرگ میلاد بزرگمرد تاریخ است.

یکی از محلاتی که از قدیم‌الایام آذین‌بندی و چراغانی‌هایش شهرت داشته، خیابان انقلاب یا همان چهارمردان است که همواره یکی از کانون‌های اصلی برگزاری مراسم‌های جشن در نیمه شعبان به شمار می‌رود.

این خیابان به ویژه از تقاطع عماریاسر تا گلزار شهدا بسیار زیبا و کاملا یکدست آذین‌بندی شده و چشم هر مسافر و رهگذری را خیره می‌کند.

ایستگاه‌های صلواتی در شب و روز نیمه شعبان در این خیابان از مردم پذیرایی کرده و خیابان انقلاب قم در روز نیمه شعبان محل رفت و آمد جوانان است.

بازار قم نیز ولوله عظیمی را در خود دارد و بازاریان هر یک به تناسب ارادت خود به امام عصر(عج) محل خرید مردم را آذین‌بندی و چراغانی می‌کنند، کاغذهای رنگین، زرورق‌های نقره‌ای و زرد رنگ، چراغ‌های سفید و زرد، پرچم‌های سبز و زرد با شعار «یا مهدی ادرکنی» بر در و دیوار بازار خودنمایی می‌کند.

 

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در قم

نیروی انتظامی قم برای رفاه حال زائران و مردم یکسری محدودیت‌های ترافیکی را اعمال کرده و در مهم‌ترین این اقدامات از تردد خودروهای سنگین در داخل شهر جلوگیری می‌کند.

طبق گفته سردار مجتبایی فرمانده انتظامی قم، محدودیت‌های ترافیکی از ساعت 8 صبح امروز به مدت 48 ساعت اعمال خواهد شد و طی آن از ورود تمام خودروهای سنگین ممانعت به عمل می‌آید و آنها به اتوبان ساوه - تهران هدایت خواهند شد.

 

توسعه پارک خودرو در جمکران

به گفته دلبری شهردار قم در زمینه مکان مورد نیاز برای پارک خودرو اقدامات قابل توجهی صورت گرفته و 105 هکتار فضا برای پارک خودروها در اطراف مسجد مقدس جمکران آماده‌سازی شده است که 25 هزار خودرو و 1700 دستگاه اتوبوس بین شهری می‌توانند در این پارکینگ‌ها مستقر شوند.

 

آغاز جشن‌های نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران

مسجد جمکران که متعلق به آقا امام عصر(عج) و نماد حضور ایشان است، حال و هوای دیگری دارد.

این مکان مقدس برنامه‌های جشن خود را از شب گذشته آغاز کرده و برای رساندن زائران و مسافران به فیض و بهره معنوی از مداحان و سخنرانان برجسته دعوت کرده است.

جشن‌های نیمه شعبان مسجد جمکران از بعد از نماز مغرب و عشاء آغاز می‌شود و قرائت قرآن، مداحی و سخنرانی از برنامه‌های مهمی است که برای زائران اجرا می‌شود.

 

حرم کریمه اهل‌بیت(ع) مملو از عشق به نور

حرم مطهر حضرت معصومه(س) هم به نحو شکیل و زیبایی چراغانی شده است؛ لامپ‌ها به صورت مرتبی در کنار هم قرار داده شده است و گنبد کریمه اهل‌بیت(ع) در شب به زیبایی می‌درخشد.

اگر شب سری به حرم مطهر بزنید، رقص نورهای زیبایی را از بارگاه و گنبد طلایی ایشان خواهید دید که شور و شعف را دوچندان می‌کند.

در شهر ولوله مولود نور برپاست و هر کسی سعی دارد تا حتی با نصب یک پرچم از قافله منتظران حضرت عقب نیفتد.

فردا بغض‌ها می‌ترکد و شادی‌ها صدبرابر می‌شود و مردم به یکدیگر تبریک می‌گویند.

مهدی جان؛ میلادت مبارک

============

گزارش: اعظم حاتمی

============

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول