اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده سمنان در مجلس خبر داد

ارائه طرح اخذ مالیات و عوارض از کشتی‏‌های عبوری از تنگه هرمز

خبرگزاری فارس: نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی از ارائه طرحی مبنی بر اخذ مالیات و عوارض از کشتی‏‌های عبوری از تنگه هرمز به خانه ملت با امضای شماری از نمایندگان خبر داد.

ارائه طرح اخذ مالیات و عوارض از کشتی‏‌های عبوری از تنگه هرمز

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، علی‏رضا خسروی عصر امروز در گفت‏‌وگو با خبرنگاران در این زمینه اظهار داشت: بدون هیچ تردیدی، تنگه هرمز یکی از گذرگاه‏‌های راهبردی محسوب می‏‌شود و از مهم‏ترین تنگه‏‌های بین‏‌المللی است.

وی تصریح کرد: تنگه هرمز در ردیف حیاتی‏‌ترین و شاخص‏‌ترین تنگه‏‌های عبور و مرور ناوگان کشتی‏رانی در جهان شناخته می‏‌شود و از این حیث، جمهوری اسلامی ایران می‏‌تواند از قبل آن امتیارات بی‏‌شماری را به دست آورد.

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از 100 تنگه بین اقیانوس‏‌ها و آب‏راه‏‌های موجود در کشورهای مختلف جهان وجود دارد، افزود: در همه این تنگه‏‌ها، عرض محاسبه شده کمتر از 40 کیلومتر بوده و اگر امکان رتبه‏‌بندی و امتیازدهی به این تنگه‏‌ها وجود داشته باشد، تنگه هرمز یکی از شاخص‏‌ترین گذرگاه‏‌ها در جهان خواهد بود.

 

خسروی بیان کرد: آب‏راه‏‌های دیگر غیر از تنگه هرمز اگر براساس تعداد کشتی‏‌های عبوری از آنها، قطب اقتصادی بودن یا نبودن، آسیب‏‌پذیری جغرافیایی و استفاده نظامی مورد بررسی قرار گیرند، بی‏‌شک هیچکدام شرایط تنگه هرمز را ندارند.

وی تصریح کرد: در حقیقت می‏‌توان گفت که تنگه هرمز در جنوب ایران، تنگه جبل‏‌الطارق، تنگه بسفر و داردانل در ترکیه و تنگه باب‏المندب در نزدیکی سومال تنها تنگه‏‌هایی هستند که اهمیت شاخصی دارند و به منزله دروازه‏‌های اصلی ورود به خاورمیانه و خروج از آن و شمال آفریقا می‏‌توانند مورد دقت نظر بیشتری قرار گیرند.

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای تهیه و تصویب طرح اخذ مالیات و عوارض از کشتی‏‌های عبوری در مجلس با مسئولان وزارت امور خارجه نیز باید مذاکراتی انجام شود، از مطرح شدن قریب‏‌الوقوع این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی خبر داد.

خسروی افزود: قصد داریم این طرح را به زودی در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح کنیم تا با رأی بالای نمایندگان مصوب شود؛ گرچه هم‏‌اکنون نیز شماری از نمایندگان در رایزنی‏‌های انجام شده موافقت خود را با این طرح اعلام کرده‏‌اند.

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: اعمال حق حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در آب‏راه‏‌های داخلی و ساحلی به ویژه تنگه هرمز یکی از مواردی است که باید در برهه کنونی مورد نطر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با تصمیم مجلس، دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف خواهد شد تا براساس حق حاکمیت خود، در زمینه عبور به خصوص نفت‏‌کش‏‌هایی که نفت خود را به مقصد کشورهای به ویژه طراح تحریم نفتی علیه ایران یعنی اتحادیه اروپا، آمریکا و اسرائیل غاصب حمل می‏‌کنند، مالیات و عوارض اخذ کند.

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: مالیات و عوارض دریافتی در این زمینه باید برای عمران و آبادانی مناطق ساحلی و حاشیه تنگه هرمز، پاک‏سازی سطح آب‏های محل تردد کشتی‏‌ها، خدمات‏‌رسانی بهتر به ناوگان دریایی و ... هزینه شود.

انتهای پیام/آ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول