اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل گرمای هوا و بافت روستایی و عشایری

تب کریمه کنگو جنوب کرمان را تهدید می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: با توجه به شرایط ویژه گرمسیری منطقه جنوب کرمان و زندگی نیمی از مردم در بافت روستایی و عشایری و نگهداری دام‌ها در کنار محل زندگی خود، احتمال بروز بیماری تب کریمه‌کنگو افزایش می‌یابد.

تب کریمه کنگو جنوب کرمان را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، ابراهیم توکلی ظهر امروز در سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه جیرفت اظهار داشت: تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو از جمله بیماری‌هایی است که بهداشت و سلامت مردم منطقه جنوب کرمان را تهدید می‌کند.

وی تب کریمه‌کنگو را یک بیماری ویروسی مشترک میان انسان و حیوان دانست و افزود: این بیماری در حیوان علائم خاص بالینی ندارد، اما در انسان بسیار خطرناک و کشنده است.

توکلی تصریح کرد‌: هر ساله تعدادی از مردم قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی با ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

وی درصد تلفات تب کریمه‌کنگو را بسیار بالا خواند و ابراز داشت: حدود 50 درصد از افراد مبتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

توکلی ادامه داد:‌ اما افرادی که بیماری به سرعت در آنها تشخیص داده می‌شود و تحت درمان قرار می‌گیرند، بهبودی پیدا کرده و سلامتی خود را باز می‌یابند.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: در بعضی کشورهای آسیایی از جمله پاکستان، افغانستان، عراق و ترکیه بیماری تب کریمه‌کنگو شایع بوده و هر ساله مواردی مشاهده می‌شود.

توکلی با توجه به اینکه همه این کشورها با ایران مرز مشترک دارند، بیان داشت:‌ منطقه جنوب کرمان نیز به دلیل ارتباطی که از طریق سیستان با پاکستان دارد، مورد تهدید قرار می‌گیرد.

وی اذعان داشت:‌ افرادی که برای کسب درآمد بیشتر به انجام نقل و انتقال دام از پاکستان به این منطقه می‌پردازند به شیوع بیماری دامن می‌زنند.

توکلی یکی از راه‌های انتقال این بیماری را از طریق کنه آلوده به ویروس ذکر و خاطرنشان کرد:‌ این کنه ویروس تب کریمه‌کنگو را از بدن جوندگانی مانند موش، خرگوش، سنجاب و جوجه‌تیغی که مخازن اصلی این بیماری هستند به بدن دام و انسان منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در هوای گرم تعداد کنه‌های آلوده رو به افزایش است، اظهار داشت: با توجه به شرایط ویژه گرمسیری منطقه جنوب کرمان، احتمال بروز این بیماری افزایش می‌یابد.

توکلی تصریح کرد‌: یکی دیگر از راه‌های انتقال بیماری تب کریمه‌کنگو تماس فرد سالم با ترشحات، خون، خونابه، بزاق دام و یا خون انسان مبتلا به بیماری است.

وی افزود:‌ ذبح دام آلوده به بیماری تب کریمه‌کنگو از طرف افرادی که از وسایل محافظت‌کننده مانند دستکش، چکمه، عینک، کلاه و ... استفاده نمی‌کنند از مهم‌ترین راه‌های انتقال این بیماری است.

توکلی عنوان کرد:‌ از آنجا که دام آلوده به این بیماری به ظاهر سالم است، ذبح‌کنندگانی که دارای پوشش محافظتی نیستند، نه تنها خود را آلوده کرده، بلکه افرادی را که در تماس با ترشحات این دام هستند نیز مبتلا می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان شیوه زندگی مردم منطقه جنوب کرمان را برای مسئولان اجرایی استان کرمان و منطقه جنوب و متخصصان امر، بسیار نگران‌کننده دانست و گفت: ذبح دام در منازل و معابر توسط مردم از مهم‌ترین تهدیدها برای شیوع این بیماری است.

توکلی بیان داشت‌: نیمی از مردم این منطقه در بافت روستایی و عشایری زندگی کرده و بر همین اساس دام‌های خود را نیز در کنار محل زندگی خود نگهداری می‌کنند.

وی ابراز داشت: شهرنشینان منطقه جنوب کرمان نیز به دلیل اعتقادات مذهبی خود بیشتر تمایل به خریداری دام زنده و ذبح آن در محل زندگی خود دارند و همین امر زمینه شیوع بیماری تب کریمه‌کنگو را گسترش می‌دهد.‌

توکلی خاطرنشان کرد: در همین راستا امروز نیازمند تغییر فرهنگ در تهیه، نگهداری و مصرف گوشت و فرآورده‌های خام دامی در منطقه جنوب کرمان هستیم.

وی اذعان داشت:‌ مردم باید گوشت مورد نیاز خود را از قصابی‌ها و مراکز عرضه دامپزشکی خریداری کنند.

توکلی با تأکید بر خریداری دام‌های ممهور به مهر دامپزشکی تصریح کرد: مهر روی لاشه دام نشان‌دهنده ذبح در کشتارگاه با نظارت دامپزشکی بوده است.

وی اظهار داشت:‌ اداره‌کل دامپزشکی جنوب کرمان نیز تمام تلاش خود را با سمپاشی بدن و محل نگهداری دام‌های منطقه علیه انگل‌های خارجی و کنه‌ها در راستای مبارزه با بیماری تب کریمه‌کنگو انجام می‌دهد.

توکلی تصریح کرد: همچنین با نظارت مستمر و روزانه بر کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی همواره تلاش می‌کند تا این فرآورده‌ها کاملا عاری از هرگونه آلودگی در اختیار مردم قرار گیرند.

وی افزود: همچنین گوشت تازه باید 24 ساعت قبل از مصرف درون یخچال نگهداری شود تا آلودگی جزئی آن نیز برطرف شود.

توکلی عنوان کرد:‌ با توجه به اینکه بیماری تب کریمه‌کنگو مشکلی برای دام ایجاد نمی‌کند، تشخیص آن عملا غیرممکن است.

وی با اشاره به علائم این بیماری در انسان ابراز داشت: تب، لرز، سردرد شدید، چشم‌درد و پرخونی آن‌ها، گلودرد، دردهای عضلانی، تهوع و استفراغ، قرمزی و تورم گردن، صورت و سینه ناشی از تب زیاد از جمله علائم بیماری تب کریمه‌کنگو است.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با بیان اینکه این بیماری در صورت پیشرفت با علائم جدیدی از جمله خونریزی در مخاط و زیر پوست و نواحی تحت فشار مواجه می‌شود، گفت: یکی از دلایل مهم مرگ در بیماری تب کریمه‌کنگو از دست رفتن خون زیاد از بدن انسان است.

انتهای پیام/ل10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول