اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با فارس:

فضای مجازی در کنار تولید ملی دو بازوی توسعه کشور است

خبرگزاری فارس: یک استاد دانشگاه گفت: عنصر "تولید ملی" در فضای حقیقی و توجه به ظرفیت‌های فراوان اینترنت در فضای مجازی همچون دو بازوی پرتوان در خدمت رشد و توسعه کشور قرار می‌گیرد.

فضای مجازی در کنار تولید ملی دو بازوی توسعه کشور است

حسین اعتصامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از ساری درباره سال تولید ملی و استفاده از فضای مجازی برای ترویج این فرهنگ اظهار داشت: از ساعات اولیه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و به بار نشستن مجاهدت‌های ملت ایران تاکنون نظام سلطه لحظه‌ای از توطئه‌چینی علیه عزت و اقتدار این مردم غافل نشده و در طول 33 سال از عمر این نظام انبوهی از اقدامات کینه‌توزانه را علیه این کشور برنامه‌ریزی کرده و به اجرا گذاشته است.

وی با بیان اینکه در توجیه جدیت استکبار جهانی برای مواجهه با استقلال این ملت و ایستادگی مثال‌زدنی مردم قهرمان ایران همین بس که غرب در طول سال‌های 1945 تا 1990 یعنی دوره 45 ساله جنگ سرد تنها سه طرح برای فروپاشی شوروی سابق به مورد اجرا گذاشته است، ابراز داشت: نظام سلطه تنها از زمستان 1380 تاکنون شکست 12 طرح براندازی علیه جمهوری اسلامی ایران را به چشم دیده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه همه این پیروزی‌ها در سایه لطف خداوند متعال و وحدت و انسجام ملت حول محور مستحکم ولایت به انجام رسید، یادآور شد: دوست و دشمن بر این موضوع معترفند که نقش رهبر فرزانه انقلاب در خنثی‌سازی توطئه‌ها و تبدیل زیرکانه تهدیدها به فرصت، نقشی بی‌بدیل و مثال‌زدنی بوده است.

اعتصامی با اشاره به اینکه قرن بیستم به واسطه رهبری امام راحل قرن امام خمینی(ره) نام گرفت، قرن بیست و یکم نیز به دلیل رهبری‌های بی‌نظیر مقام معظم رهبری، قرن امام خامنه‌ای خواهد بود، گفت: نتیجه این درایت بود که رهبر فرزانه انقلاب در روزهای پایانی سال گذشته با اشراف نسبت به آسیب‌های فراوان فضای مجازی بر فرهنگ کشور و لزوم برنامه‌ریزی و اتخاذ راهکارهای اصولی برای مواجهه هوشمندانه در این جبهه و فرصت‌سازی از امکانات این فضای جدید، دستور تشکیل شورای عالی فضای مجازی را صادر فرمودند.

وی با تاکید بر اینکه در حقیقت از نگاه رهبر معظم انقلاب هیچگاه نباید از ظرفیت‌های عظیم فضای مجازی غافل شویم، خاطرنشان کرد: باید در این مسیر هوشیارانه گام برداریم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سال 1391 از نگاهی، سال ایجاد تحرک جدی در عرصه فضای سایبری است، اذعان داشت: در سال‌های اخیر دشمنان این مرز و بوم در بعد اقتصادی نیز اهرم‌های فشار زیادی علیه کشورمان به‌کار گرفته و در نتیجه مقام عظمای ولایت برای آماده‌باش به بخش‌های مختلف به منظور مقابله با این طیف از توطئه‌ها سال 1391 را سال" تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" نامیده‌اند.

 

* فضای مجازی و تولید ملی

وی در پاسخ به این سئوال که آیا بین فضای مجازی و تولید ملی رابطه‌ای وجود دارد، گفت: حقیقت این است که هم با توسعه تولید ملی و هم با تقویت توانمندی کشور در عرصه فضای مجازی اتفاقات مبارکی در فرهنگ و اقتصاد کشورمان ایجاد شد به بیان دیگر عنصر "تولید ملی" در فضای حقیقی و توجه به ظرفیت‌های فراوان اینترنت در فضای مجازی همچون دو بازوی پرتوان در خدمت رشد و توسعه کشور قرار می‌گیرد.

 

* فضای مجازی در خدمت توسعه تولید ملی

اعتصامی با تاکید بر اینکه باید بپذیریم مهم‌ترین گام در ترویج خرید و استفاده از کالاهای داخلی، فرهنگ‌سازی است، اضافه کرد: در واقع آنچه بیش از همه مردم را از خرید کالاهای ایرانی منصرف می‌کند ذهنیت نادرستی است که در نتیجه تبلیغات کاذب و سیاه‌نمایی‌های دروغین در اذهان آنان ایجاد شده، بدین ترتیب به موازات تلاش‌هایی که برای ارتقای کیفیت محصولات توسط تولیدکنندگان داخلی انجام می‌شود، باید برای از بین بردن ذهنیت‌های مسموم نیز چاره‌ای اندیشیده شود.

وی ادامه داد: اینجا است که فضای مجازی به عنوان عرصه‌ای تاثیرگذار بر اذهان و افکار می‌تواند به خوبی ایفای نقش کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اخیرا عده‌ای از فعالان فضای مجازی وب‌سایتی را راه‌اندازی کردند که در آن لیست کاملی از محصولات با کیفیت ایرانی جمع‌آوری شده، افزود: بدین ترتیب هر یک از هموطنان که قصد خرید کالایی داشته باشند در اندک زمانی با مراجعه به این سایت از مرغوب‌ترین کالاهای ایرانی در زمینه دل‌خواهشان مطلع می‌شوند.

اعتصامی با بیان اینکه این اقدام تنها نمونه‌ای کوچک در زمینه توانایی فضای مجازی در شکوفایی تولید ملی است، عنوان کرد: نگاه مثبت مسئولان و به ویژه تولید کنندگان داخلی به قابلیت‌های این فضا و تاثیرگذاری فراوان آن بر افکار و اذهان خواهد توانست تحولات جدی در این حوزه را رقم بزند.

 

* تولید ملی در حوزه فضای مجازی

وی با اعلام اینکه تقویت تولید ملی در هر کشور، رابطه‌ای مستقیم با ظرفیت‌های موجود در آن کشور دارد، گفت: لازم است برای اینکه تولید ملی را در سریع‌ترین زمان ممکن به سرمنزل مقصود برسد در گام اول توانمندی‌های خود را در زمینه‌های گوناگون مورد شناسایی قرار داده و به وسیله این ظرفیت‌ها قدم‌های بعدی را برداریم.

این استاد دانشگاه با اشاره به ضریب هوشی بالای جوانان ایرانی و نفوذ مناسب امکانات اینترنتی در بین نسل جوان، یادآور شد: این مسئله موجب شده کشورمان در زمینه تولید برنامه و نرم‌افزارهای رایانه‌ای دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری شود که کمتر کشوری در جهان به این تکنولوژی و تسلط دسترسی دارد.

اعتصامی با تاکید بر اینکه نباید برداشت خود را نسبت به مقوله تولید ملی تنها در بخش کشاورزی، نفت و پتروشیمی خلاصه کنیم، ادامه داد: جنبش نرم‌افزاری که در حال حاضر به برکت وجود جوانانی خلاق و با انگیزه و پشتکار در کشور به وجود آمده یک زمینه طلایی برای تولید محصولات فنی و تخصصی در حوزه سایبری فراهم کرده که با سرمایه‌گذاری اندک اقتصادی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره برداری و تولید انبوه می‌رسد.

وی در پایان با اعلام اینکه دنیای امروز یک فضای دوبعدی را از تلفیق فضای حقیقی و مجازی به وجود آورده است، متذکر شد: به بیان دیگر اکنون فضای مجازی نیز همچون فضای حقیقی بر فرهنگ و سیاست و اقتصاد تاثیر عمیقی دارد، بنابراین هیچگاه نباید این دو فضا را از یکدیگر منفک کرده و اثرگذاری آنها را بر شئونات مختلف زندگی بشر به صورت جداگانه بررسی کنیم، استفاده توامان از ظرفیت‌های مکمل در فضای حقیقی و مجازی حرکت کشور در مسیر پیشرفت و توسعه را تسریع می‌کند.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول