اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی ارزوئیه اعلام کرد

مایه‌کوبی 3 هزار رأس دام در ارزوئیه

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ارزوئیه گفت: 3 هزار رأس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی در شهرستان ارزوئیه واکسینه می‌شوند.

مایه‌کوبی 3 هزار رأس دام در ارزوئیه

مرضیه صادقی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارزوئیه اظهار داشت: تب برفکی از بیماری‌های مهم و بومی دام‌های کشور است که گاو، گوسفند و بز را مبتلا و همه‌گیری‌های آن هر چند سال یک بار سبب تلفات و خسارات شدید در دام‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی ممکن است، سبب تلفات گوساله، بره و بزغاله شود، افزود: هنگامی که بیماری در فصل زایش اتفاق می‌افتد این تلفات بسیار زیاد و چشمگیر است.

صادقی گفت: از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری تب برفکی در دام بیمار وجود تاول در دهان و یا بالای سم و یا روی پستان دام است، بنابراین با باز کردن دهان گاو و یا معاینه سم و پستان دام به راحتی می‌توان تاول‌ها را مشاهده کرد.

وی خاطرنشان کرد: راه‌های پیشگیری از بیماری شامل جدا کردن دام‌های سالم از بیمار، جلوگیری دام از چرا در مراتع درگیر بیماری، ضدعفونی جایگاه و تعویض لباس‌ها و چکمه‌ها در مناطق درگیر بیماری، جلوگیری از ورود دام جدید به دامداری و واکسیناسیون به موقع دام‌ها است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ارزوئیه گفت: در شهرستان ارزوئیه 3 هزار رأس دام سنگین در فاز اول تب برفکی علیه بیماری که از سوم تیرماه به اجرا در آمده به مدت یک ماه واکسینه می‌شوند.

صادقی از دامداران منطقه خواست در صورت بروز علائم بیماری سریعاً شبکه دامپزشکی را مطلع سازند.

مرضیه صادقی با خبرگزاری اظهار داشت: دامپزشکی نقش اساسی و زیربنایی در توسعه سلامت جامعه دارد‌، دقت و صحت کارها و فعالیت‌های دامپزشکی نسبت مستقیم با سلامت جامعه دارد و نارسایی در این بخش سلامت جامعه را تهدید می‌کند.

وی بیان داشت: علاوه بر نقش مستقیم دامپزشکی در افزایش بهره‌وری تولیدات دامی و جلوگیری از خسارات اقتصادی اجتماعی به سرمایه عظیم دامی کشور این بخش سهم قابل توجهی از اشتغال در بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است. 

صادقی افزود: عملکرد شبکه دامپزشکی ارزوئیه در مبارزه با بیماری‌های مشترک مناسب بوده و گواه این موضوع عدم شیوع بیماری‌های تهدید کننده در صنعت دام و کاهش تلفات جمعیت دامی در اثر ابتلا به بیماری‌ها است. 

وی عنوان کرد: به دنبال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در مناطق مختلف شهرستان با هماهنگی مرکز بهداشت کلاس‌های آموزشی برگزار و به اهالی منطقه اطلاعات کافی در مورد بیماری داده شد.

صادقی تصریح کرد: از دامداران تقاضا داریم که از تماس مستقیم با کنه‌ها که به عنوان ناقل اصلی بیماری هستند، جلوگیری شود و در صورت برخورد با مشکل خاص مراتب را سریعا به مرکز بهداشت و شبکه دامپزشکی اطلاع دهند. 

وی همچنین از مردم خواست از خرید گوشت بدون مهر دامپزشکی جدا خودداری کنند و در صورت برخورد با متخلفان مراتب را به این شبکه گزارش کنند.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول