اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک خبر داد

مایه‌کوبی 12 هزار دام شهربابک علیه تب برفکی

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک گفت: واکسیناسیون 12 هزار رأس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی در شهربابک انجام می‌شود.

مایه‌کوبی 12 هزار دام شهربابک علیه تب برفکی

 محمد اسدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهربابک با بیان اینکه 12 هزار رأس دام سنگین در تیر ماه علیه بیماری تب برفکی در شهربابک واکسینه می‌شوند، اظهار داشت: بیماری تب برفکی توسط یک پیکورنا ویروس از جنس آفت و ویروس ایجاد می‌شود.

وی افزود: این ویروس یک ویروس مقاوم و ممکن است بر روی اشیا یا در فرآورده‌های گوشتی بقا و به سهولت از دام بیمار به دام سالم انتقال یابد و این بیماری اکثر حیوانات اهلی و وحشی زوج سم را درگیر می‌کند.

اسدی بیان داشت: گاو و خوک از هر سن و نژادی حساس‌ترین حیوانات هستند و در گاو تب برفکی یک بیماری چند سیستمی است که با تب و به دنبال آن آماس دهان، لنگش و تورم پستان مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: در این بیماری با پیشرفت سریع وزیکول‌ها با دیواره نازک و تشکیل زخم عفونت باکتریایی ثانویه رخ می‌دهد و وزیکول‌ها و تاول‌ها ‌روی زبان، مخاط گونه و لثه‌ها ظاهر و سبب ترشح بزاق و جویدن دردناک می‌شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک خاطرنشان کرد: این وزیکول‌ها ‌روی پاها و در بین انگشتان ظاهر شده و سبب ایجاد لنگش می‌شود، این وزیکول‌ها همچنین بر روی سر پستانک‌ها ایجاد جراحت می‌کند که سبب ایجاد درد و عدم تمایل حیوان به شیردوشی می‌شود.

اسدی گفت: بروز بیماری در گوسفند و بز شبیه بیماری در گاو است که علایم بالینی معمولاً در گوسفند و بز ملایم‌تر است.

وی به علت ضرر و زیان‌های اقتصادی عظیم ناشی از بازدهی کم محصولات در تب برفکی اشاره کرد و بیان داشت: این بیماری از مهم‌ترین عوامل ضرر و زیان اقتصادی در دامداری‌ها است و به همین منظور برای پیشگیری از این بیماری اجرای دقیق و کامل واکسیناسیون هر سال در طرح‌های مختلفی انجام می‌گیرد.

اسدی خاطرنشان کرد: در سال 91 نخستین طرح واکسیناسیون این بیماری از پنجم تیر ماه به مدت یک ماه در سطح شهرستان توسط بخش خصوصی و دولتی انجام می‌شود، لذا از دامداران تقاضا می‌شود ضمن استقبال از طرح همکاری کاملی با اکیپ‌های واکسیناسیون داشته باشند.

انتهای پیام/ش20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول