اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اجرای طرح پزشک خانواده

خدمات درمانی تنها با دفترچه‌های بیمه امکان‌پذیر است

خبرگزاری فارس: قائم مقام وزیر بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: با اجرای طرح پزشک خانواده خدمات‌درمانی در کشور تنها با دفترچه‌های بیمه امکان‌پذیر است.

خدمات درمانی تنها با دفترچه‌های بیمه امکان‌پذیر است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمدمهدی ناصحی صبح امروز در راستای اطلاع رسانی طرح پزشک خانواده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اجرای طرح پزشک خانواده در راستای اجرای عدالت در سلامت با تاکیدات مقام معظم رهبری و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در برنامه پنجم توسعه، طراحی و در حال اجرایی شدن است.

وی تصریح کرد: با اجرای طرح پزشک خانواده شاخص‌های بهداشتی در حال ارتقاء از رشد مناسب‌تری برخوردار می‌شود و هزینه‌های بهداشتی درمانی در کشور برای مردم کاهش می‌یابد.

 

* اشکال‌های پزشک خانواده در سیستم ارجاع روستایی مشخص شد 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده در روستاهای مازندران گفت: همه اشکال‌های اجرایی در طرح پزشک خانواده مشخص شد که با اجرای همزمان طرح پزشک خانواده شهری و روستای نواقص طرح پزشک خانواده برای اجرا در طرح جدید برطرف شد.

وی در ادامه به همکاری مناسب بیمه‌ها در مازندران برای اجرای طرح پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: براساس هماهنگی‌های انجام شده اجرای طرح پزشک خانواده در مازندران از یکم مرداد آغاز می‌شود.

 

* اجرای طرح پزشک خانواده دغدغه‌های درمانی مردم را کاهش می‌دهد

ناصحی در ادامه با بیان اینکه بر رفع هر گونه مشکلات در آینده نشست‌های تخصصی با مدیران بیمه و پزشکان انجام شد و این نشست‌ها ادامه دارد تا دغدغه‌های جامعه پزشکی نسبت به اجرای این طرح برطرف شود.

این مسئول تاکید کرد: اجرای طرح پزشک خانواده ممکن است چالش‌های را برای جامعه پزشکی ایجاد کند، ولی دغدغه‌ای درمانی مردم را کاهش می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: با اجرای طرح پزشک خانواده خدمات سطح یک پزشکی در کشور برای دارندگان دفترچه بیمه رایگان است و کسانی  فاقد دفترچه‌های بیمه هستند با مراجعه به مراکز بیمه نسبت به دریافت دفترچه‌های بیمه‌ای اقدام کنند.

 

* طرح انطباق همزمان با طرح پزشک خانواده در مازندران اجرا می‌شود

وی با اعلام اینکه مرحله اول اجرای طرح پزشک خانواده در مازندران در حال اجرایی شدن است، گفت: اطلاعات خانواده با حضور رابطان بهداشتی جمع‌آوری  و همزمان پس از جمع‌آوری در سامانه ملی سلامت ایرانیان نیز ثبت می‌شود.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه از اجرای طرح انطباق با اجرای طرح پزشک خانواده در مازندران خبر داد و بیان داشت: با اجرای طرح پزشک خانواده این طرح در مازندران نیز قابلیت اجرایی شدن دارد و ساز و کار اجرایی شدن این طرح نیز پیش‌بینی شد.

 

* 45 مرکز درمانی جدید در مازندران راه‌اندازی می‌شود

این مسئول یادآور شد: با اجرای طرح پزشک خانواده از مرحله اولیه درمان بیمار مسیر درمانی مردم کارشناسی شده پیگیری می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه با اعلام اینکه برای اجرای طرح پزشک خانواده تعداد مراکز درمانی موجود در استان پاسخگوی نیاز نیست، ادامه داد: پیش‌بینی افزایش ایجاد و اجاره مراکز درمانی مازندران نیز شده و براساس برنامه باید حدود 45 مرکز درمانی دیگر در استان ایجاد و یا به صورت استیجاری در اختیار طرح پزشک خانواده قرار گیرد.

 

* تغییر پزشک خانواده دوبار در هر سال امکان‌پذیر است

وی در ادامه درباره نحوه انتخاب پزشک خانواده اضافه کرد: انتخاب پزشک طبق نظر خانواده‌ها  در محدوده محل سکونت آنها باید باشد و اگر خانواده‌ها نسبت به انتخاب پزشک بعد از چند مدت دچار تردید شدند، می‌توانند نسبت به تغییر پزشک خانواده اقدام کنند.

ناصحی خاطرنشان کرد: تغییر پزشک خانواده برای هر نفر دوبار در سال امکان‌پذیر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی افزود: با توجه به استقرار مراکز درمانی در هر منطقه جغرافیایی برای اجرای طرح پزشک خانواده اهالی منطقه موظف هستند پزشک خانواده خود را از مرکز درمانی مستقر در منطقه تا شعاع 1.5کیلومتری تعیین کنند.

وی در مورد دغدغه‌های جامعه پزشکی برای اجرای طرح پزشک خانواده بیان داشت: ممکن است پزشکان فکر کنند که درآمد آنها با اجرای طرح پزشک خانواده کاهش می‌یابد، ولی براساس برنامه‌های پیش‌بینی شده برای شاغلان طرح پزشک خانواده در آمد ثابت بر اساس سرانه هر نفر به پزشک تعلق می‌گیرد.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد: در اجرای طرح پزشک خانواده پزشکان موظف هستند خدمات درمانی مناسبی به مردم ارائه دهند و نظارت دقیقی بر عملکرد پزشکان انجام می‌شود.

 

* پرداخت کارانه موجب سوء استفاده‌ می‌شود

وی با انتقاد از شیوه فعلی پرداخت کارانه به پزشکان عنوان کرد: پرداخت کارانه به پزشکان ممکن است موجب برخی سوءاستفاده‌های را به دنبال داشته باشد که با اجرای طرح پزشک خانواده بیشتر نقیصه‌های درمانی در کشور اصلاح می‌شود.

این مسئول متذکر شد: با اجرای طرح پزشک خانواده همه خدمات‌درمانی مردم در چهار چوب اجرای این طرح انجام می‌شود و همه خدمات‌درمانی مردم خارج از محدود اجرای طرح پزشک خانواده  با هزینه آزاد و بدون پشتیبانی بیمه‌ها محاسبه می‌شود.

ناصحی در پایان اذعان داشت: اجرای طرح پزشک خانواده در مازندران از یکم مرداد اجرا می‌شود و همزمان با شروع این طرح، نظام فعلی درمانی به مدت سه ماه تا اجرایی دقیق طرح پزشک خانواده ادامه می‌یابد.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول