اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی:

کمیته نظارت بر سلامت اماکن ورزشی در خراسان‌‌رضوی تشکیل شد

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان خراسان‌رضوی گفت: کمیته نظارت بر سلامت اماکن ورزشی در استان تشکیل شد.

کمیته نظارت بر سلامت اماکن ورزشی در خراسان‌‌رضوی تشکیل شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رضا گلدوزیان در نشست خبری این هیئت اظهار کرد: باشگاهی که با سلامتی مردم بازی کند باید آن را بست و هر مکان ورزشی مجوزداری که اصول بهداشتی و سلامتی را رعایت نکند مورد برخورد قرار خواهد گرفت و حتی تعطیل می‌کنیم.

وی ادامه داد: کمیته نظارت بر سلامت اماکن ورزشی با همکاری اداره بهداشت استان تشکیل شده است که بر باشگاه‎ها نظارت کرده و با متخلفان برخورد می‎کند.

وی در ارتباط با نحوه برخورد با باشگاه‎های متخلف گفت: ابتدا این باشگاه‎ها به اداره‌کل ورزش و جوانان و اداره بهداشت استان معرفی می‎شوند و اداره‌ ورزش و جوانان برای بار نخست به آنها اخطار می‌دهد و برای بار دوم به صورت موقت باشگاه تعطیل می‎شود و اگر تخلف برای بار سوم تکرار شود مجوز کارش لغو می‎شود اما اداره بهداشت با روش‎های خودش با متخلفان برخورد می‌کند.

وی افزود: ما باید استانداردهای باشگاه‎های ورزشی را برای مردم تبیین کنیم و زمانی که مردم استانداردها را بشناسند خودشان بهترین باشگاه را انتخاب می‎کنند.

با جمع‌آوری مواد نیروزا از اماکن ورزشی نمی‎توان جلوی مصرف را گرفت

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان خراسان‌رضوی در ادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص نظارت بر مصرف مواد نیروزا در بین ورزشکاران تصریح کرد: با جمع‌آوری دارو از اماکن ورزشی نمی‎توان جلوی مصرف را گرفت زیرا بسیاری از داروهای نیروزا و مکمل‎ها داروهای قانونی هستند که سبب نجات جان بیماران می‎شوند اما برای ورزشکاران ضرر دارد و اگر از باشگاه‎ها داروها را جمع کنیم افراد می‎توانند از داروخانه دارو را تهیه کنند.

وی افزود: باید به ورزشکاران هشدارهای لازم و آموزش دهیم تا از این داروها استفاده نکنند و در استفاده از مکمل‌ها اصول و قوانین را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: به جز رشته پرورش اندام در سایر رشته‎های ورزشی مصرف مکمل و دارو غیر مجاز و ممنوع است و ورزشکاران نیازی به این داروها ندارند.

عرضه مواد نیروزا در مشهد نسبت به سایر نقاط کشور پایین‌تر است

وی با بیان اینکه 611 باشگاه ورزشی در مشهد مجوز فعالیت دارند، تصریح کرد: با توجه به تعداد اماکن عرضه مواد نیروزا آمار مصرف این مواد در مشهد نسبت به سایر نقاط کشور پایین‌تر است و با توجه به اینکه در دو سال اخیر پای قشر تحصیل‌کرده و میان‌سال به باشگاه‎های ورزشی باز شده است، امیدواریم استفاده از این مواد کم‌تر شود، زیرا برای سلامتی افراد خطرساز است.

وی در پاسخ به سئوالی در ارتباط با مصرف این مواد در میان دانش‌آموزان و در مدارس گفت: تا سال 88 که در آموزش و پرورش مسئولیتی داشتم موردی در این خصوص نبود و تنها دو مورد فوت داشتیم که مربوط به دو دانش‌آموزی بود که دارای مشکل قلبی بودند و به خاطر مشکلات قلبی در حین ورزش دچار ایست قلبی شدند.

گلدوزیان در ارتباط با برنامه‎های هیئت پزشکی ورزشی در سال 91 گفت: پروژه مشترکی با تربیت‌بدنی کارگران شروع کرده‎ایم که در آن برای تمامی کارگران استان به صورت اختصاصی برنامه ورزشی با عنوان نظارت هیئت پزشکی ورزشی نوشته خواهد شد، هم‌چنین در طرحی مشترک با سازمان آموزش و پرورش استان خراسان‌رضوی مرکز تندرستی و تربیت‌بدنی این سازمان راه‏اندازی شده است و هر ورزشکاری که دارای بیمه ورزشی باشد می‎تواند از خدمات این مرکز استفاده کند.

وی افزود: با همکاری شهرداری مشهد پایگاه تندرستی شهروند در پارک ملت راه‌اندازی شده است که در آن برای شهروندان برنامه ورزشی مناسب برای سلامتی آنها ارائه می‎شود و هم‌چنین با مذاکراتی که با ناحیه 6 آموزش و پرورش مشهد داشته‎ایم نخستین مرکز استعدادیابی دیجیتال ایران راه‎اندازی و از مهرماه کار خود را آغاز می‎کند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان خراسان‌رضوی در ارتباط با علت تعداد بالای مصدومیت‎های ورزشی در استان گفت: رشته ورزشی کشتی و جودو رشته‎های ورزشی پر خطری هستند و جزو ورزش‎های بومی استان‎اند که مخاطب زیادی دارند، این دو رشته فنون بسیار خطرناکی دارند و قالب مصدومان ما در حین انجام فن دچار آسیب‎های شدید ورزشی شده‎اند.

وی افزود: اگر مربیان در تمرینات اصول استاندارد را رعایت و به گرم کردن بدن قبل از شروع تمرین توجه کنند مقدار زیادی از این آسیب‎ها کم خواهد شد.

گلدوزیان در خصوص وضعیت مالی هیئت پزشکی ورزشی تصریح کرد: به ازای هزینه هر کارت بیمه‎ای که برای ورزشکاران صادر می‎شود، 35 درصد آن توسط فدراسیون پزشکی ورزشی به هیئت استان تخصیص می‎یابد که از این میزان، 10 تا 15 درصد بابت هزینه‏های افراد بیمه شده خرج می‎شود و 20 درصد باقی مانده برای هیئت هزینه می‎شود.

وی ادامه داد: هیئت پزشکی هیچ وقت بدهکار نبوده است اما سرمایه و اندوخته زیادی هم ندارد.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان خراسان‌رضوی در ارتباط با تعداد ورزشکاران بیمه شده در استان خراسان‌رضوی گفت: 136 هزار و 710 نفر بیمه شده در استان داریم که 30 درصد آنها بانوان هستند که با توجه به بافت فرهنگی مناطق مختلف این تعداد متفاوت است و در سه ماهه اول سال نیز 45 هزار نفر بیمه شده‏اند که 70 درصد آنها کسانی هستند که بیمه سال قبل خود را تمدید کرده‎اند.

وی افزود: در سال گذشته 449 پرونده آسیب ورزشی داشتیم که 67 پرونده متعلق به بانوان بود و 142 پرونده نیز متعلق به سال قبل بود که پرداخت خسارت آن در سال 90 انجام شد.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 17 میلیون تومان در مشهد و 13 میلیون تومان در شهرستان‎ها غرامت درمان پرداخت کردیم و هم‌چنین 9 میلیون تومان نیز از محل بودجه هیئت برای پرداخت غرامت هزینه شد.

گلدوزیان در ادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص وضعیت نونا پسانین و علی مخنگی ورزشکاران نوجوان آسیب دیده استان، گفت: هفته‎ای دو بار با پدر نونا تماس می‎گیرم اما آنها در خارج از کشور هستند و خبری از وضعیت نونا ندارم اما علی مخنگی در ایران است و هنوز تحت درمان و زیر نظر پزشک است و می‎تواند بنشیند و دستانش را تکان دهد.

وی افزود: مخنگی وضعیت بسیار بدی داشت و حتی نمی‎توانست نفس بکشد اما مراکز درمانی ما و مرکز تخصصی آسیب‎های نخاعی تهران کار بزرگی کردند و او زنده نگه داشتند.

وی در خصوص وضعیت فلاح، جودوکار چنارانی که به تازگی دچار آسیب نخاعی شده است، گفت: این ورزشکار در بیمارستان رضوی بستری شده است و وضعیت چندان خوبی ندارد و به نظر می‎رسد نیاز به اعزام داشته باشد اما با توجه به توانایی‎های موجود در داخل کشور نیازی به اعزام به خارج از کشور نیست.

وی افزود: خانواده این بیمار نیز توانایی چندانی در پرداخت هزینه‎های درمانش ندارند و ما هم تاکنون در حد بیمه ورزشی به او کمک کرده‎ایم اما به دنبال حل مشکلاتش هستیم تا اگر نیازی به اعزام و یا هزینه درمان داشت برایش مشکلی پیش نیاید.

موج راه‌اندازی مراکز ماساژ در مشهد

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان خراسان‌رضوی به رشد مراکز ماساژ در مشهد اشاره و خاطرنشان کرد: اخیراً موجی از راه‌اندازی مراکز ماساژ راه افتاده است، ما منکر تاثیرات مثبت ماساژدرمانی نیستیم اما ماساژ یک طب مکمل است و هرگز نمی‎تواند جای طب آکادمیک را بگیرد.

وی افزود: افرادی که تخصص ندارند در اماکن غیر بهداشتی به صورت غیر اصولی به کار ماساژ مشغولند که این کار تخلف است و ما با اماکن ورزشی که بدون مجوز این کار را انجام دهند برخورد می‎کنیم.

وی تاکید کرد: تاکنون تنها به سه نفر مجوز فعالیت ماساژ درمانی داده شده است.

گلدوزیان در ارتباط با تخلف اماکن ورزشی در بیمه نکردن اجاره کنندگان این اماکن گفت: بیمه ورزشی و خدماتش حق تمامی کسانی است که می‎خواهند از اماکن ورزشی استفاده کنند و اگر مدیریت مجموعه‎ای برای اجاره مکان و یا استفاده از آن از فردی بیمه نخواست و او را بیمه نکرد افراد می‎توانند از مسئول آن مکان ورزشی شکایت کنند.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول