اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مسکن مهر پلدختر هم‌چنان روی آب است

خبرگزاری فارس: مسکن مهر پلدختر هم‌چنان روی آب است، مسئولان چاره‌اندیشی کنند.

مسکن مهر پلدختر هم‌چنان روی آب است

 به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، وضعیت مسکن مهر شهرستان پلدختر یکی از مسائلی است که همواره مورد انتقاد مسئولان و کارشناسان امر بوده تا هم‌چنان این دغدغه وجود داشته باشد که چگونه باید این خانه‌ها را از گزند سیل در امان داشت.

در نهایت در سفر وزیر مسکن و شهرسازی مقرر شد با احداث سیل‌بند عملیات اجرایی مسکن مهر پلدختر در محل کنون ادامه یابد.

هم‌چنین نیکزاد در این سفر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما قول داد طی یک سال آینده کار ساخت این پروژه به اتمام برسد و مردم طعم خانه‌دار شدن را بچشند.

اما متاسفانه تاکنون دو سال از قول وزیر محترم می‌گذرد و نه تنها خبری از خانه‌دار شدن مردم نیست و هیچ اقدام عملی جهت حل مشکل سیلاب توسط متولیان امر صورت نگرفته، بلکه با ساخت و سازهای جدید در محدوده مسکن مهر، این مشکل پیچیده‌تر نیز شده است.

رئیس اداره منابع آب شهرستان پلدختر در گفت‌وگو با فارس دراین رابطه گفت: مستندات موجود و نقشه‌های توپوگرافی و عکس‌های هوایی قدیمی و بررسی‌های زمین‌شناسی نشانگر این است که سایت مسکن مهر پلدختر در گذشته مسیل اصلی روان‌آب‌های فصلی حوضه آبریز بالادست بوده است.

رضا میرزایی در مورد علل بروز سیلاب در سایت مسکن مهر اظهار داشت: حوضه آبریز بالادست مسکن مهر از نظر زمین‌شناسی و مورفولوژی متشکل از تپه ماهورهای سازندگچساران است که به علت ریزدانه بودن نفوذ ناپذیری و شیب تند تپه‌ها، روان‌آب زیادی تولید می‌کند و از طرف دیگر به علت گرد بودن شکل حوضه آن نقطه تمرکز روان‌آب‌ها کوتاه است و این ویژگی‌ها سبب می‌شود، تا همه روان‌آب‌های سطحی در موقع بارندگی در یک زمان در نقطه خروجی حوضه که همان سایت مسکن مهر است به هم برسند و ایجاد سیلاب‌های طبیعی که از قدیم سیلاب این حوضه را به سمت رودخانه کشکان هدایت می‌کرده است، در سال‌های اخیر توسط مالکین اراضی هم‌جوار تسطیح و تبدیل به زمین مسکونی شده و مسکن مهر در واقع بر روی مسیل اصلی منطقه کوی بسیجیان که به صورت مصنوعی مدفون شده، احداث شده است، لذا این ناحیه هر ساله در فصل زمستان و بهار با آب‌گرفتگی و مشکل سیلاب‌های فصلی مواجه است.

میرزایی با بیان اینکه یکی از مشکلات شهر پلدختر ورود روان‌آب‌های سطحی ار ارتفاعات شمال و شمال‌شرقی در فصول بارندگی به داخل خیابان‌ها و معابر شهر است، گفت: شهر پلدختر به علت اجرای طرح هدایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی هر ساله با مشکل سیلاب و آب‌گرفتگی خیابان‌ها و معابر مواجه است و محله‌های موسوم به کوی بسیجیان، سایت مسکن مهر و کوی شهرداری آن حالت بحرانی دارد.

وی افزود: در اجرای سریع مصوبه‌های ردیف 4 و11 صورت‌جلسه مورخه 23 آذرماه سال 1389 موضوع بررسی مشکلات عمرانی شهرستان پلدختر، با توصیه و مساعدت معاونت محترم عمرانی وقت استانداری لرستان، طرح مطالعاتی کنترل و هدایت آب‌های سطحی و رواناب‌های شهر پلدختر به کارفرمایی شرکت آب منطقه‌ای لرستان و توسط مهندسین مشاور صدرآب پویا انجام شد و همه مقاطع و نقشه‌های اجرایی کانال‌ها و آب‌راهه‌های سطح شهر از جمله سایت مسکن مهر نیز تهیه شده است ولی تا به حال به علت عدم تامین اعتبار و پرداخت نشدن طلب مشاور این مطالعات هنوز در اختیار آب منطقه‌ای لرستان قرار نگرفته است.

میرزایی در مورد بازدید‌های مکرر مسئولان از سایت مسکن مهر پلدختر و اقدامات انجام شده جهت حل مشکل سیلاب آن اظهار داشت: طی سه سال گذشته تاکنون تمام جلساتی که با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی جهت حل مشکل سیلاب مسکن مهر پلدختر در این شهرستان تشکیل شده بدون نتیجه بوده و فقط به حرف‌های بدون عمل بسنده شده است.

این کارشناس‌ارشد با ارائه راهکار برای حل مشکل سیلاب مسکن مهر گفت: تنها راهکار مناسب حل مشکل سیلاب مسکن مهر، اجرای طرح جمع‌آوری و هدایت روان‌آب‌های سطحی براساس مطالعات مشاور است که براساس اطلاعات دقیق هیدرولوژی حوضه انجام شده است.

رئیس منابع آب پلدختر گفت: با توجه به اینکه طرح مطالعاتی فوق‌الذکر مربوط به حدود دو سال قبل است و در این مدت ساخت و سازهای جدید و سطوح نفوذ ناپذیری زیادی در منطقه کوی بسیجیان ایجاد شده است، این مطالعات نیاز به بازنگری دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: جهت احداث کانال هدایت و جمع‌آوری روان‌آب‌های سطحی مسکن مهر لازم است، کل سیلاب‌های منطقه تنگ‌علی و سایت مسکن مهر را باید با هم دید و در آن لحاظ نمود.

سرپرست مسکن و شهرسازی پلدختر در گفت‌وگوی کوتاه با فارس از آخرین وضعیت ساخت مسکن مهر پلدختر به خبرنگار ما گفت: کار ساخت مسکن مهر پلدختر توسط دو شرکت پیمانکار شروع شده و سفت‌کاری 624 واحد به پایان رسیده است.

محمدرضا شیری افزود: هم‌اکنون یکی از پیمانکاران در حال نازک‌کاری تعداد 128 واحد بوده و پیمانکار دیگر مشغول آجرچینی مابقی واحدها است.

یک منبع آگاه در زمینه احداث سیل بند با بیان اینکه باید کانالی که سیل را هدایت می‌کند از عرض، طول و ارتفاع مناسب برخوردار باشد، گفت: در جلسه شورای برنامه‌ریزی سال 90 مبلغ 400 میلیون به مسکن و شهرسازی برای احداث سیل‌بند اختصاص یافت.

این کارشناس افزود: به دلیل برخی مشکلات و اینکه مسکن و شهرسازی حاضر به اجرای این پروژه نبود، قرار شد شهرداری کار ساخت سیل‌بند را به عهده بگیرد اما به دلیل کمبود بودجه، شهرداری هم حاضر به این کار نشد.

وی که نخواست نامش برده شود، گفت: طول کانال منطقه بسیجیان حدود یک کیلومتر است و چند کانال دیگر که وظیفه جمع‌آوری آب‌های روان را دارد، به این کانال ختم می‌شود.

وی مقدار تقریبی هزینه احداث این سیل‌بند را حدوداً بیش از یک میلیارد تومان دانست و افزود: پل خروجی این کانال در رو به روی پمپ بنزین هم جواب‌گوی مقدار آب‌های روان نیست و باید فکری هم برای عریض کردن آن انجام بگیرد.

این کارشناس نسبت به اجرای دقیق این پروژه هشدار داد و گفت: اگر کار احداث سیل‌بند به صورت کامل و تا شروع فصل بارندگی انجام نگیرید، هزینه و خساراتی که به این طرح و مناطق مسکونی اطراف وارد خواهد شد، بیشتر می‌شود.

==============

گزارش از: عباس جودکی

==============

انتهای پیام/ب10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول