اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار پلدختر:

رفع مشکل خروج آب مسکن مهر پلدختر نیازمند اعتبار است

خبرگزاری فارس: فرماندار پلدختر گفت: مشکل به وجود آمده در مسکن مهر این شهرستان که در فصول مختلف سال به ویژه در فصل بهار مشکل‌ساز می‌شود نیازمند اعتبارات کافی است.

رفع مشکل خروج آب مسکن مهر پلدختر نیازمند اعتبار است

به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر فریدون رشیدی ظهر امروز در جلسه بررسی مهار آب‌های سطحی شهرستان پلدختر که با حضور مدیرکل راه و شهرسازی لرستان برگزار شد گفت: باید فکر اساسی برای رفع مشکلات مسکن مهر پلدختر اندیشیده شود تا در این پروژه در آینده با مشکل مواجه نشویم.

در ادامه رئیس اداره منابع آب پلدختر گفت: حوزه آبریز بالادست مسکن مهر پلدختر به علت شرایط زمین‌شناسی، توپو‌‌‌گرافی و فیزیوگرافی زمان آب زیادی تولید می‌کند و سیلاب آن از حد معمول بیشتر است.

میرزایی افزود: حوزه آبریز بالادست مسکن مهر از لحاظ زمین‌شناسی و موروفولوژی شامل تپه، ماهورهای سازند گچساران است که به علت ریزدانه بودن نفوذ‌ناپذیری و شیب تند تپه‌ها معمولاً زمان‌ آب زیادی تولید می‌کند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه شکل حوزه آبریز آن گرد است معمولاً نقطه تمرکز روان‌آب‌ها کوتاه است و این مزیت سبب شده تا همه روان‌آب‌ها در نقطه خروجی که همان سایت مسکن مهر است هم‌زمان به هم برسند و ایجاد سیلاب کنند.

میرزایی خاطرنشان کرد: مسیل‌های طبیعی که از قدیم سیلاب این حوزه را به سمت رودخانه کشکان هدایت می‌کرده در سال‌های اخیر توسط مالکین اراضی هم‌جوار تسطیح و تبدیل به زمین مسکونی شده است و مسکن مهر در واقع ‌روی مسیل اصلی قدیمی منطقه تنگ علی که جدیداً به صورت مصنوعی مدفون شده احداث شده است.

میرزایی با بیان اینکه هر ساله در فصول بارندگی با مشکلات سیلاب‌های فصلی مواجه است، افزود: شهرستان پلدختر به علت عدم اجرای طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی هر ساله با مشکل آب‌گرفتگی خیابان‌ها، معابر و کوچه‌ها مواجه است.

وی تصریح کرد: در این میان منطقه موسوم به تنگ‌علی و سایت مسکن مهر و کوی شهرداری حالت بحرانی‌تری دارد.

رئیس اداره منابع آب شهرستان پلدختر گفت: در سال 1389 با توصیه و قول معاونت عمرانی وقت استانداری لرستان مطالعات کنترل و هدایت آب‌های سطحی و روان‌آب‌های شهر پلدختر به کارفرمای شرکت آب منطقه‌ای لرستان و توسط مهندس مشاور صدر آب پویا انجام شد که تا به حال به علت عدم تامین اعتبار و پرداخته شدن طلب مشاور این مطالعات هنوز در اختیار آب منطقه‌ای قرار نگرفته است.

دبیر کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه‌های استان لرستان تاکید کرد: تنها راهکار مناسب حل مشکل سیلاب مسکن مهر پلدختر اجرای طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی براساس مطالعات مشاور است که براساس اطلاعات دقیق هیدرولوژی حوزه انجام شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه طرح مطالعاتی فوق مربوط به 2 سال قبل است و در این مدت ساخت و سازهای جدید و سطوح نفوذ‌ناپذیر زیادی در منطقه تنگ‌علی ایجاد شده است این مطالعات نیاز به بازنگری دارد.

رئیس اداره منابع آب پلدختر گفت: برای احداث کانال هدایت و جمع‌آوری آب‌های مسکن مهر پلدختر باید تمام سیلاب‌های منطقه تنگ‌علی را با هم دید و در آن لحاظ نمود.

در ادامه مدیرکل راه و شهرسازی لرستان ضمن تاکید بر رفع مشکل سایت مسکن مهر پلدختر گفت: آمادگی لازم برای رفع مشکل تمام منطقه تنگ‌علی و کوی بسیجیان با همکاری شهرداری وجود دارد.

شهرام ملکی با تاکید بر اینکه باید این موضوع را خیلی جدی بگیریم، افزود: برای رفع مشکل آب منطقه‌ای شهرستان پلدختر اعتبار و طرح مورد نظر خود را ادامه دهد تا در کمیته برنامه‌ریزی سال 91 در نظر گرفته شود.

وی افزود: 2 میلیارد ریال اعتبار برای طراحی و مطالعه و نقشه‌های اجرایی در این زمینه صورت می‌گیرد که تلاش می‌شود به زودی در اختیار متولیان امر قرار گیرد.

انتهای پیام/ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول