اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آبفای همدان:

میزان هدررفت آب در همدان 28 درصد است

خبرگزاری فارس: معاون بهره‌برداری شرکت آبفای همدان گفت: میزان هدررفت آب در همدان 28 درصد است که اقداماتی برای کاهش هدررفت آب در شرکت آب و فاضلاب همدان صورت گرفته است.

میزان هدررفت آب در همدان 28 درصد است

سیدهادی حسینی‌بیدار امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه هفته اول تیرماه به نام هفته صرفه‌جویی نامگذاری شده است، افزود: اهمیت آب بسیار زیاد است اما محدود است، به طوری که تنها سه دهم درصد آب جهان قابل شرب است پس باید اهمیت زیادی برای آب قائل شویم.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما 130 میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر داریم، افزود: 93 میلیارد متر مکعب آب مصرفی در کل کشور است که از این میزان 85 میلیارد متر مکعب در کشاورزی، 2 میلیارد متر مکعب در صنعت و 6 میلیارد متر مکعب در شرب مصرف می‌شود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان همدان تصریح کرد: بهداشت جهانی آب مطرح کرده است، کسانی که 45 درصد آب تجدیدپذیر را استفاده کنند کشورهای بحران‌دار هستند و این در حالی است که در کشور ما 70 درصد آب تجدیدپذیر را استفاده می‌کنیم پس جزو کشورهای بحران‌دار هستیم.

وی با بیان اینکه در استان همدان تأمین آب از طریق دو سد اکباتان، آبشینه و 237 حلقه چاه در استان تأمین می‌شود، افزود: جمعیت شهری استان یک‌میلیون و 52 هزار نفر است که یک میلیون و 42 هزار نفر زیر پوشش شرکت آبفای استان هستند.

حسینی‌بیدار تولید آب در همدان را 92 میلیون متر مکعب دانست و افزود: آب تولیدی همدان بهداشتی است و با 420 کیلومتر شبکه خطوط انتقال به دست مردم می‌رسد و شبکه توزیع 2 هزار و 470 کیلومتر است.

 

*رعایت 70 درصدی الگوی مصرف آب بعد از هدفمندی یارانه‌ها

وی از رعایت 70 درصدی الگوی مصرف با توجه به هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: ما توصیه می‌کنیم که مردم از کاهنده‌های مصرفی استفاده کنند که در این راستا باید برای مدارس، مساجد و حسینیه‌ها شیرآلات کاهنده نصب کنیم.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به مصارف خانگی نیز ابراز داشت: برای منازل نیز توصیه می‌شود از شیرآلات تولید داخلی استفاده شود که در این راستا مردم را به تعاونی راهنمایی کردیم تا از این طریق خرید کنند اما استقبال نکردند و ما نیز آنها را جمع کردیم.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود از شیرآلات ایرانی ارزان‌تر استفاده کنند یا بر سر شیرهای خود درفشان نصب کنند تا مصارف آنها کاهش یابد.

حسینی‌بیدار با اشاره به پساب‌های آب خانگی و برگرداندن به چرخه آبی اظهار کرد: 70 درصد آب شرب به پساب تبدیل می‌شود و در تصفیه‌خانه به آب‌های مورد نیاز تبدیل می‌شود.

وی از بهره‌برداری تصفیه‌خانه در شهرستان ملایر و نهاوند خبر داد و گفت: در تصفیه‌خانه شهر همدان نیز بخش مایع در حال بهره‌برداری است که امیدواریم بتوانیم همه کلکتور فاضلاب را به تصفیه‌خانه وصل کنیم.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب همدان با بیان اینکه ساخت تصفیه‌خانه همدان از سال 85 آغاز شده است، افزود: با توجه به اینکه ساخت تصفیه‌خانه اعتبار زیادی می‌طلبد ولی امسال با توجه به اهمیت آب و پساب که در اختیار کشاورزی و صنعت قرار می‌گیرد، امیدواریم این پروژه پیشرفت کند.

وی هدررفت آب در استان همدان را 28 درصد دانست و گفت: در زمینه کاهش هدررفت آب انجام عملیات نشت‌یابی را داشتیم به طوری که 510 کیلومتر نشت‌یابی شبکه و همه 35 هزار انشعابات نشت‌یابی شد.

حسینی‌بیدار اضافه کرد: انجام مدیریت فشار در شبکه، نصب شیرهای فشارشکن تا آب با فشار مناسب در اختیار شهروندان قرار گیرد، شیرهای کنتوردار فشار، ارتفاع‌سنج برای مخازن و نصب سیستم تله‌متری و اسکادو که به مدیریت توزیع آب کمک می‌کند.

وی از پیگیری اختصاص اعتبارات ملی برای استان خبر داد و گفت: از این اعتبارات در زمینه تنش آبی، بازسازی تأسیسات، تأمین آب و مدیریت مصرف استفاده می‌کنیم که سال قبل نزدیک به 2 میلیارد تومان اعتبار ملی استفاده کردیم.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب همدان با تأکید بر لزوم استفاده از اعتبارات استانی یادآور شد: اگر 30 میلیارد تومان برای اصلاح شبکه اختصاص یابد، اندک است اما در بازسازی شبکه‌ها تأثیرگذار است یابد باز کم است.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول