اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وجود موفقیت در آزمایش‌های تخصصی

داروی درمان قطعی سرطان پروستات لای جزوه‌های تحقیقاتی خاک می‌خورد

خبرگزاری فارس: داروی درمان قطعی سرطان پروستات پژوهشگر تبریزی که امروز با وجود کسب افتخار در مسابقه اختراعات 2012 ژنو خاک می‌خورد و اسپانیا، ایتالیا، سوئیس و چند کشور دیگر برای آن صف کشیده‌اند، با بی‌توجهی مسئولان روبه‌رو شده است.

داروی درمان قطعی سرطان پروستات لای جزوه‌های تحقیقاتی خاک می‌خورد

 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، طب کل‌نگر را عموم مردم با نام طب سنتی مورد خطاب قرار می‌دهند؛ روشی درمانی که با توجه به ویژگی‌های انسانی اقدام به درمان پایه‌ای بیماری می‌‌کند و با بهره‌گیری از داروهایی با ریشه‌های گیاهی، زمینی، دریایی و نباتی موجبات سلامتی را فراهم می‌کند.

این روش درمانی اما در ایران، کشوری که از پایه‌گذاران طب کل‌نگر در جهان است و به شهادت تاریخ بیشترین محققان، پزشکان و درمانگران را به جامعه بشری تقدیم کرده است، بسیار ناشناخته و مهجور است.

بهانه این گفت‌وگو، کسب مقام اول مسابقات جهانی اختراعات 2012 ژنو توسط محمد پورمند پژوهشگر تبریزی شرکت‌کننده در این مسابقات و عدم پوشش مناسب این رخداد مهم و انعکاس گلایه‌های این محقق و پژوهشگر پرتلاش کشورمان است.

اتفاقی که به عقیده وی در صورت عملی شدن می‌تواند موجب کسب سلامتی کامل بیماران سرطانی شود ضمنا این دارو با هزینه بسیار اندک تهیه و در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت.

در ادامه این گفت‌و‌گو را می‌خوانیم.

 شما چطور و با صرف چه زمانی در این زمینه تخصص پیدا کردید؟

کار تحقیقی، مطالعه مستمر و دقیق می‌طلبد، من هم همین کار را انجام دادم و 25 سال است با شناخت زیربنایی، نسبت به نظریات علمی دید دقیق و همه‌جانبه پیدا کردم و شبانه‌روز به کار تحقیق و پژوهش در زمینه طب کل‌نگر مشغول بودم.

مدت زمان لازم برای طی دوره پزشکی عمومی حدود هفت سال است، آیا فرد در این زمان می‌تواند به توانمندی‌های لازم به‌عنوان یک پزشک دست یابد و دید همه‌جانبه‌ای از درمان داشته باشد؟ بی‌شک چنین نیست و کسانی که وارد این مسیر می‌شوند باید با تلاش، ممارست و مطالعه بر میزان دانش و اطلاعات خود بیافزایند.

تعریف شما از طب کل‌نگر چیست؟

این طب روشی است پایبند به اصول حرکت از کل به جزء که در زبان عامیانه به آن طب سنتی می‌گویند.

چرا شما از عبارت طب سنتی استفاده نمی‌کنید؟

نکته اول در این زمینه این است که عبارت طب سنتی واژه‌ای تحمیلی به این حوزه است و با استفاده مستمر از عبارت درست که «طب کل‌نگر» است، این اصطلاح در میان مردم هم اصلاح شده و مسئله حل می‌شود.

همچنین متاسفانه با توجه به حضور برخی افراد ناآگاه یا سودجو در این حوزه، نام طب سنتی برای بیشتر مردم مترادف خرافات، روش‌های عجیب و غیرعملی برای درمان است و یا ذهن افراد را به سمت اطلاعاتی در حد اطلاعات عطاری‌ها هدایت می‌کند؛ درحالیکه حقیقت چنین نیست و طب کل‌نگر مجموعه بسیار گسترده‌ای از اطلاعات و روش‌های موثر و دقیق درمانی را شامل می‌شود.

تفاوت بنیادین پزشکی امروزی و طب کل‌نگر در چیست؟

می‌خواهم از پزشکی امروزی با عنوان طب جزءنگر نام ببرم، اتفاقی که با تخصصی شدن شاخه‌های مختلف پزشکی شدیدتر هم شده است؛ در این روش به‌عنوان مثال با دیدن یک خال پوستی از امکانات و روش‌های مختلف و پیشرفته‌ای برای از بین بردن خال بهره گرفته می‌شود و برای درمان حالتی تهاجمی را اتخاذ می‌کنند.

اما طب کل‌نگر قبل از اینکه بخواهد به رفع ظاهر امر که یک خال پوستی است اقدام کند، به شکل ریشه‌ای علل و عوامل چرایی به‌وجود آمدن این مسئله را بررسی کرده و آن را ریشه‌یابی می‌کند تا مشکل را به شکلی پایه‌ای درمان کند.

منابع تاریخی و کتاب‌هایی مانند قانون نوشته ابن‌سینا و الحاوی اثر محمد زکریای رازی با پزشکی امروزی همخوانی دارند یا با روش‌های امروزی در تضاد هستند؟

این منابع از زیرساخت‌های پزشکی امروزی هستند و هیچ تضادی با طب امروزی ندارند، به‌ویژه کتاب قانون ابن‌سینا که با تشریح کامل کلیات طب، ادویه مفرده، امراض مخصوص اعضا، امراض عمومی بدن و ادویه مرکبه نقش مهمی در پیشرفت علم پزشکی داشته است.

در طب کل‌نگر تمام این منابع از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و برای درمان از راهکارها و اطلاعات این کتاب‌ها بهره‌ فراوان گرفته می‌شود.

گیاهان دارویی در زمینه طب کل‌نگر از چه جایگاهی برخوردارند؟

هرچند استفاده از گیاهان به‌عنوان داروی درمانگر بیماری‌های مختلف، مبحثی بسیار گسترده و موثر است اما این نوع درمان یکی از شاخه‌های طب کل‌نگر است.

نیاز به درمان و تلاش برای آن، مکمل طب کل‌نگر است و در زمان درمان با این شیوه از تخصص‌های مختلف از جمله طب گیاهی نیز بهره گرفته می‌شود.

در یک نگاه کلی طب کل‌نگر چگونه عمل می‌کند؟

گام اول مورد توجه طب کل‌نگر، «پیشگیری» است که این امر جز با شناخت کامل کارکردهای بدن و آشنایی با جزء به جزء رفتارها، اعمال و عکس‌العمل‌های بدن ممکن نمی‌شود.

در ادامه و پس از پیشگیری، مرحله «حفظ صحت» مورد نظر و توجه قرار می‌گیرد که منظور از آن استفاده از روش‌ها و راهکارهای مختلف برای بهبود و رسیدن به سلامتی است و در نهایت «اعمال یداوی» (دخالت جراحی) به‌عنوان یک راهکار درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هنگام درمان با روش‌های طب کل‌نگر از چه داروهایی استفاده می‌کنید؟

به جز روش‌های درمانی، در طب کل‌نگر از داروهای مختلفی با چهار زمینه و ریشه مختلف «گیاهی، زمینی، دریایی و نباتی» بهره گرفته می‌شود؛ به همین دلیل است که طب گیاهی و گیاه درمانی فقط شاخه‌ای کوچک از طب کل‌نگر را تشکیل می‌دهد و مترادف دانستن آن با طب کل‌نگر درست است.

آیا طب کل‌نگر و پزشکی امروزی در مقابل هم ایستاده‌اند؟

اصلاً اینطور نیست، هدف در هر دو شکل، درمان بیماران است و به تعبیری پزشک و طبیب یک کارکرد دارند و تنها تفاوت آنها راه رسیدن به این نتیجه است؛ البته معتقدم خروجی هر دو روش درمانی باید با هم مقایسه شود تا ویژگی‌های هر روش مشخص شود.

طب کل‌نگر یک روش تجربی است یا به شکل علمی و آکادمیک هم آموزش داده می‌شود؟

در حال حاضر شش دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و شهید بهشتی و شاهد در نقاط مختلف کشور اقدام به آموزش این طب می‌کنند.

در شهر تبریز هم تعدادی از پزشکان با مدرک PHD در زمینه طب کل‌نگر مشغول به فعالیت هستند و در آینده نزدیک در دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم گروهی با این موضوع (دانشکده طب سنتی) ایجاد خواهد شد و به تربیت افراد در زمینه طب کل‌نگر خواهد پرداخت.

در مورد چهلمین دوره مسابقات اختراعات جهانی 2012 ژنو بگویید.

مسابقات اختراعات و نمایشگاه تخصصی 2012 با داوری 85 داور بین‌المللی و حضور بیش از یک‌هزار و 100 اختراع در 23 کلاس مختلف در شهر ژنو برگزار شد و من در رده Q در کلاس پزشکی شرکت کردم.

در این رده 76 اختراع از 70 کشور جهان به رقابت پرداختند و در نهایت با نظر هیئت داوران داروی بی.پی.اچ 1004  (BPH 1004) به‌عنوان داروی قطعی سرطان خوش‌خیم پروستات، مقام اول جهان را در رده پزشکی کسب کرد.

BPH 1004 دارای چه ویژگی‌هایی است که موجب شده این جایزه جهانی را دریافت کنید؟

این دارو بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی موجب درمان کامل و قطعی سرطان خوش‌خیم پروستات می‌شود.

داروی BPH 1004 دارویی گیاهی و تهیه شده از منابع طبیعی است و از کلیه مراحل آزمایش‌های تخصصی و حتی مرحله آزمایش انسانی هم با سربلندی عبور کرده و تاثیر خود را در درمان این سرطان اثبات کرده است.

همچنین اصلاح جریان گردش خون و رفع ناراحتی‌های مجاری ادرار، افزایش توانایی‌های گلبول‌های سفید، ضددرد و مسکن بودن را از دیگر ویژگی‌های این دارو می‌توان برشمرد.

به جز این دارو، داروی دیگری را در مسابقات ژنو شرکت داده بودید؟

داروی BPH 1004 تنها دارویی بود که در بخش مسابقه شرکت دادم ولی در بخش معرفی نمایشگاه، شش داروی دیگر را هم به ژنو برده بودم.

داروهایی از جمله داروی رفع افت فشار خون که با نام کمینه فشار خون مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است؛ از ویژگی‌های این دارو که با استفاده از منابع خوراکی ساخته شده این است که حتی در صورت مصرف اشتباه از سوی افرادی که به پرفشاری خون مبتلا هستند آسیبی به سیستم قلب و عروق وارد نمی‌شود.

بعد از این مسابقات چه اتفاقی برای شما و داروهای اختراعی شما افتاد؟

هیچ! در این مورد کوتاهی زیادی صورت گرفته است و متاسفانه به این داروها به‌عنوان داروهایی با ارزش ملی بها داده نشده است در حالیکه در کشوری دوردست با فرهنگ و باورهایی متفاوت با ما، بیش از 60 هزار بازدیدکننده تخصصی از نمایشگاه حضور داشتند و بررسی‌های زیادی از سوی کارشناسان مختلف صورت گرفت و این داروها به‌عنوان میراثی بشری مورد توجه قرار گرفتند.

بعد از آن مسابقات هم رایزنی‌های زیادی از سوی کشورهایی همچون اسپانیا، ایتالیا، سوئیس و چند کشور دیگر برای عقد قرارداد تولید دارو صورت گرفته و من هنوز با این امر موافقت نکرده‌ام به این امید که این داروها به دست ایرانیان و با نام کشورمان به تولید انبوه و صنعتی برسد اما جای تاسف است که تا حالا هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

باید توجه داشت بیماران مبتلا به سرطان پروستات در حدود 12 تا 18 ماه فرصت برای درمان در اختیار دارند و هرگونه کندی و تعلل در تولید داروی BPH 1004 می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به افراد وارد کند.

با توجه به ویژگی‌های مهم و تایید شده این دارو، چرا به مرحله تولید صنعتی و عرضه در بازار مصرف نمی‌رسد؟

دلیل این تعلل برای خود من هم روشن نیست. متاسفانه دنیای دارو، دنیایی جریان‌بندی‌شده و مافیایی است و فکر می‌کنم علت عدم تولید داروی BPH 1004  و سایر داروهای من و امثال من که می‌تواند با هزینه‌ای بسیار کمتر موجبات درمان قطعی بیماری‌ها را فراهم آورد در همین نکته نهفته است.

نکته جالب توجه این است که با پیگیری‌های مستمر متوجه شده‌ایم هیچ مشکلی در این مسیر وجود ندارد و این اقدام از سوی تمام مسئولان مورد تایید است اما بخش اجرایی کار پیش نمی‌رود.

با توجه به سال‌ها تلاش مستمر در این زمینه، چه خواسته‌ای دارید؟

25 سال عمر من صرف پیشبرد این تحقیقات و خدمت به مردم شده است. در تمام این سال‌ها درآمد و سرمایه شخصی‌ام در کنار فشارهای مختلفی که برای خانواده‌ام به‌وجود آمده و قابل محاسبه نیست را در این راه گذاشتم و تمام زندگی‌ام را صرف بیماران و درمان آنها کردم، حالا اگر این داروها تولید نشوند و به‌دست بیماران نرسند، احساس می‌کنم تمام عمرم بر باد رفته است.

هدف من رسیدن به پول و شهرت نیست، تنها خواسته من «تولید داروها» است و با توجه به طی شدن تمام مراحل فنی، علمی و دریافت تاییدیه‌های معتبر ملی و جهانی، عدم تولید آنها جای پرسش و گلایه دارد.

امیدوارم صدای من به جایی برسد و مسئولان امر، گام اساسی و نهایی را برای سپرده شدن این داروها به شرکت‌های معتبر داخلی و آغاز تولید صنعتی بردارند و موجبات آسایش و درمان بسیاری از بیماران را فراهم آورند.

***

محمد پورمند در سال 1329 در تبریز متولد شده و بیش از 25 سال از عمر خود را صرف مطالعه و تحقیق در رابطه با طب کل‌نگر کرده است و اکنون در زمره معدود متخصصان این حوزه در کشور، مدرس طب کل‌نگر و مدیر کانون مخترعان، نخبگان، پژوهشگران و مبتکران ایران در استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی است.

کشف خواص مواد درمانی و ساخت ده‌ها داروی مختلف و همچنین انتشار کتاب «صلابت طب کهن» از جمله اقدامات پورمند در سال‌های فعالیتش بوده است.

داروی اختراعی وی در زمینه درمان بدون عوارض سرطان خوش‌خیم پروستات توانسته مدال طلا و دیپلم افتخار مسابقه اختراعات2012  ژنو و جایزه ویژه کشور کره را از میان ده‌ها اختراع دیگر در زمینه پزشکی کسب کند.

--------------------

فرینوش اکبرزاده

--------------------

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول