اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در عصر کنونی

نقاشی زمودگری هنری منسوخ شده است

خبرگزاری فارس: زمودگری یکی از هنرهایی است که در سالیان دور نیاز روزمره مردمان را با ظرافتی هنرمندانه مرتفع می‌کرد و این روزها به هنری منسوخ بدل شده است.

نقاشی زمودگری هنری منسوخ شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هنرهای بسیاری در این شهر بی‌بدیل است که دست سرد فراموشی آنها را به ورق‌های تاریخ سپرده است، زمودگری یکی از این هنرها است و هنر زمودگری که در سالیان دور نیاز روزمره مردمان را با ظرافتی هنرمندانه مرتفع می‌کرد، این روزها به هنری منسوخ بدل شده است.

زمانی نه چندان دور هنگامی که عصر تکنولوژی و ماشین‌‌آلات صنعتی توسعه نیافته بود، صنعتی به نام آهنگری که مدت زمان پیدایش آن به اوایل هزاره دوم قبل از میلاد می‌رسد، وجود داشته و صنعتگران در کارگاه‌های آهنگری به ساخت و پرداخت بسیاری از وسایل روزمره زندگی که بیشتر جنبه کاربردی داشته می‌پرداختند و در کنار کارگاه آهنگری، هنر - صنعتی به نام زمودگری شکل می‌گیرد که علاوه بر کاربرد به جنبه‌های دیگر نیز مانند ظرافت، ریزه‌کاری، و تزئیناتی توجه می‌شده است، زمودگری هنر و پیشه‌ای است که در آن هر نوع الصاقات فلزی که برای در و پنجره‌های سنتی و قدیمی به کار رفته، ساخته می‌شود.

استاد دانشگاه هنر در مورد این هنر گفت: در هنر زمودگری، بیشترین فلزی که کاربرد دارد آهن است، آهن همواره در طول تاریخ مورد استفاده اقوام مختلف ایرانی بوده و از آن برای ساختن شمشیر بیلچه اره، اشیای زینتی استفاده می‌کردند.

فیض‌الهی در تعریف زمودگری ادامه داد: زمود در لغت به معنای نقش و نگار کردن، تزیین کردن و هم‌چنین اجزای الحاقی و تزیین بنا است و به همین دلیل کارشناسان و محققان معتقدند که زمودگران، مهارت بسیاری در طراحی و نقاشی داشته‌اند.

وی افزود: در دوره اسلامی صنعتگران از فلزات و آلیاژهای مختلف با ترکیبات گوناگون بهره می‌گرفتند و در این دوره شیوه و روش کار فلزکاران ساسانی را سرمشق کارهای خود قرار می‌دادند، اما باید گفت که اوج پیشرفت هنر فلزکاری در ایران متعلق به دوره سلجوقیان است.

استاد دانشگاه هنر تاکید کرد: در این دوره ساخت اشیای فلزی بسیاری از قبیل وسایل منزل، مشعل‌ها، جام‌های مختلف و هم‌چنین آلات و ابزار در ورودی منزل مانند کوبه‌ها، گل‌میخ‌ها، کلون، چفت، زره و قفل از آهن رواج یافت.

وی تصریح کرد: پس می‌توان احتمال داد که در این دوره هنرمندان با خلاقیت و ابتکار خود سبب خلق هنری به نام هنر زمودگری شده‌اند، چه اینکه این هنر از اجزای متفاوتی شامل کوبه‌، گل میخ، پاشنه و لولا، چفت و بست، دستگیره، خروسک، پولک، روکلیدی، پشت‌بند، شب‌بند، شوله و یا نقوش و طرح‌های بسیار متنوع و زیبا تشکیل شده که از مجموع کاربرد آنها روی درهای چوبی و قدیمی هنر زمودگری شکل گرفته است.

فیض‌الهی اضافه کرد: حمایت از هنرهای مهجور و منسوخ ‌شده مبتنی بر شناخت و ارائه راهکارهای کاربردی واقعیتی است که توجه دستگاه‌ها و مراکز آموزش و حمایتی را می‌طلبد.

انتهای پیام/س20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول