اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی:

حمام تاریخی نوبهار عجب‌شیر نمایشگاه صنایع‌دستی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از تغییر کاربری حمام تاریخی نوبهار عجب‌شیر به نمایشگاه و بازارچه صنایع‌دستی پس از اتمام عملیات مرمتی آن خبر داد.

حمام تاریخی نوبهار عجب‌شیر نمایشگاه صنایع‌دستی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از عجب‌شیر، تراب محمدی صبح امروز در بازدید از این اثر تاریخی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به عملیات مرمت و بازسازی حمام تاریخی "نوبهار" عجب‌شیر گفت: این حمام از دو بخش قدیم و جدید تشکیل شده که مراحل نازک‌کاری، لایه‌برداری، احیای کانال‌های نم‌زدا، ساماندهی سامانه الکترونیک و نماسازی و بازسازی سقف آن انجام شده است.

وی افزود: در طول مدت چهار سال فعالیت‌های مرمتی این اثر تاریخی، حدود 120 میلیون تومان اعتبار به آن اختصاص یافته که با تخصیص بودجه سال‌جاری پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری آماده بهره‌برداری شود.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی با بررسی قدمت و دوره تاریخی حمام تاریخی نوبهار گفت: این حمام متعلق به اوایل پهلوی و اواخر قاجار بوده و از دو بخش قدیمی و جدید تشکیل شده است.

محمدی ادامه داد: بخش جدید، قسمت‌های الحاقی است که در دوره معاصر به این بنا اضافه شده و در عملیات بازسازی، این بخش حذف و مطابق با طرح اولیه مرمت شد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه حمام "نوبهار" در مسیر بازار قرار گرفته، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در نظر گرفته است که بخش قدیم این حمام را برای فعالیت‌های نمایشگاهی مورد بهره‌برداری قرار داده و بخش جنبی آن را که در بازار واقع شده تبدیل به بازارچه صنایع‌دستی کند.

وی در تشریح فضای حمام "نوبهار" گفت: این حمام تاریخی تابع معماری سنتی بوده و از پی تا سقف آن سنگی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی افزود: حمام سنتی نوبهار شامل بخش‌های هشتی (ورودی)، سربینه، فضای میان بر، فضای‌تر (گرمخانه)، دو فضای جنبی خلوتی و خزینه است.

محمدی یادآور شد: در گذشته این حمام کاربرد روزانه داشته و فضای اختصاصی زنانه و مردانه نداشت و در روزهای مشخصی مورد استفاده زنان یا مردان قرار می‌گرفت.

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول