اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگاهی گذرا به یکی از مشکلات کوهبنان

شهرستانی که راه ارتباطی ندارد

خبرگزاری فارس: کوهبنان تنها شهرستان کرمان ا‌ست که راه ارتباطی با مرکز استان ندارد.

شهرستانی که راه ارتباطی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، بی‌تردید یکی از محورهای  توسعه‌ هر مکانی، راه‌های ارتباطی مناسب و ایمن است‌ به طوری که امروزه یکی از شاخص‌های توسعه‌‌ هر کشوری، طول بزرگراه‌ها و راه‌های ترانزیتی آن کشور است.

در این میان ایران ظرفیت‌های بالقوه‌‌‌ای در زمینه‌‌ توسعه‌‌ راه‌ها دارد که این مهم به توسعه‌‌ هر چه بیشتر کشور کمک می‌کند و با توجه ویژه دولت خدمتگزار نهم و دهم گام‌های مهم و اساسی در این راستا برداشته شده و در حال انجام است.

با توجه به اینکه شهرستان کوهبنان در شمالی‌ترین نقطه استان کرمان و در مرز کرمان با استان‌های یزد و خراسان جنوبی قرار دارد و به عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری در جنوب شرق کشور مطرح‌است، با وجود اینکه می‌توانست در کوتاه کردن راه ارتباطی مرکز ایران نقش بسیار زیادی داشته باشد، اما به هر دلیلی در گذشته مورد بی‌مهری و یا شاید عدم پیگیری به موقع مسئولان مربوطه قرار گرفته است، لذا مردم این شهرستان از داشتن راه ارتباطی مناسب بی‌بهره هستند. 

کوهبنان تنها شهرستانی است که راه ارتباطی با مرکز استان ندارد و تنها راه ارتباطی کوهبنان به شهرستان زرند و مرکز استان توسط شرکت ذغال‌سنگ ایجاد شده و اختصاصی است و اگر روزی شرکت ذغال‌سنگ به دلایلی راه اختصاصی خود را مسدود کند، گرفتاری و مشکلات گریبانگیر مردم این شهرستان می‌شود. 

با توجه به مشهور بودن گسل کوهبنان که هر از چند گاهی با فعالیت و بروز زلزله علاوه بر ترس و وحشت مردم خسارات مالی نیز در پی دارد، می‌طلبد مسئولان اداره راه و شهرسازی استان به فکر چاره‌ای برای احداث جاده کوهبنان به کرمان باشند.

در دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان کرمان جاده پابدانا به زرند مصوب و مطالعات و میخ‌کوبی این جاده انجام شد اما اکنون چشم انتظار توجه ویژه مسئولان در اختصاص بودجه است که امید می‌رود با توجه ویژه استاندار کرمان و مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان به زودی شاهد اجرایی شدن عملیات ساخت جاده کوهبنان به مرکز استان باشیم.

این امر در رونق اقتصاد و گردشگری کوهبنان مؤثر است و موجب می‌شود، سرمایه‌گذاران با رغبت و علاقه بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در شمالی‌ترین نقطه استان کرمان اقدام و مشکل بیکاری این شهرستان را رفع کنند. 

از سویی با رایزنی‌های به عمل آمده و تلاش مسئولان کرمان و یزد عملیات احداث جاده بین کوهبنان به بافق در حال انجام است که با ساخت این راه مسیر کوهبنان به بافق بیش از 48 کیلومتر کوتاه می‌شود.

همچنین عملیات احداث جاده پشتکوهیه نیز در حال انجام است که با احداث این جاده مسیر کوهبنان به مشهد 150 کیلومتر کاهش می‌یابد و مسافران و زائران علی‌بن موسی‌الرضا (ع) می‌توانند برای عزیمت به مشهد مقدس از مسیر کوهبنان به بهاباد و طبس عبور کنند.

با این حساب علاوه بر اینکه مسافران در مسیر کوهستانی قرار گرفته و کمتر از کویر لوت عبور می‌کنند، می‌توانند از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شهرها و روستاهای در مسیر نیز بهره‌مند شوند.

به گزارش فارس، طی چند ماهه‌‌ اخیر بارها مردم کوهبنان با مراجعه حضوری‌، تلفنی و کتبی از فرماندار شهرستان‌، امام جمعه، شورای اسلامی شهر و شهرستان‌ و خبرنگاران خواسته‌اند تا نسبت به وضعیت نابسامان جاده ارتباطی کوهبنان به زرند و مرکز استان ‌گلایه پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

این مطلب از طریق مسئولان شهرستان پیگیری شده که امید می‌رود با توجه ویژه استاندار و مسئولان اداره کل ‌راه و شهرسازی هر چه زودتر مردم کوهبنان شاهد احداث جاده جدید و بهسازی جاده فعلی باشند.

انتهای پیام/و20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول