اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت نجات غریق مازندران خبر داد

استفاده از 700 ناجی در سواحل مازندران

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت نجات غریق و غواصی مازندران از استقرار 700 ناجی در طرح‌های دریای سواحل این استان خبر داد.

استفاده از 700 ناجی در سواحل مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان محمودآباد، همه ساله در فصل تابستان مردم از نقاط مختلف کشور به شهرهای شمالی و ساحلی سفر می‌کنند تا از دریا بهترین استفاده را ببرند، اما در این بین هستند کسانی که بدون آشنایی با اصول شنا به دریا می‌زنند و دچار حادثه می‌شوند البته همیشه شاهد تلفات زیادی در دریا هستیم.

اما گروهی نیز هستند که در این فصل با وجود گرما و دیگر مشکلات نقش ناجی حادثه‌دیدگان در دریا را دارند و با همه خطراتی که برای خودشان به وجود می‌آید بدون چشم‌داشت به نجات جان مردم می‌شتابند.

از این رو سراغ رئیس هیئت نجات غریق و غواصی مازندران رفتیم تا پاسخگوی سئوال‌های ما باشد.

حسین اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در این شهرستان با بیان اینکه منجیان غریق همچون قهرمانانی هستند که در راه نجات جان انسان‌های حادثه‌دیده ایثارگری می‌کنند، گفت: باید تلاش کنیم که این قشر پرتلاش و فعال را بیش از پیش حمایت کنیم.

 

فارس: تعداد منجیان غریق در سواحل مازندران چند نفر است؟

اسلامی: همچون سال‌های گذشته به تعداد 700 ناجی برای استقرار در طرح‌های دریای مازندران آمادگی ایجاد شد و به دلیل اینکه طرح‌ها به مرور آماده می‌شوند به این خاطر ناجیان غریق نیز به مرور قرارداد بسته و در طرح‌های مورد نظر مستقر می‌شوند.

 

فارس: یکی از مشکلات سواحل مازندران شنا در مناطق ممنوعه و حادثه‌خیز است که همه ساله تلفات زیادی را هم در بردارد، برای این مسئله آیا فکری کرده‌اید؟

اسلامی: برحسب دستور استاندار و معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران 620 منجی غریق و بازرسان ما در مناطق حادثه‌خیز و غیر طرح که از قبل شناسایی، برنامه‌ریزی و مورد تایید قرار گرفتند از ابتدای خرداد امسال مستقر شدند و تاکنون نیز نقش تاثیرگذار خود را با نجات بیش از یک هزار و 200 نفر از حادثه‌دیدگان در دریا نشان دادند.

 

فارس: حقوق ناجیان غریق چه زمانی پرداخت می‌شود و مرجع پرداخت حق‌الزحمه آنها چه ارگانی است؟

اسلامی: باید از استاندار و سایر مدیرانی که همسو با اجرای این ماموریت هستند تقدیر کرد که در پرداخت‌ها کمک شایانی می‌کنند البته ناجیان غریق ما با کمترین دستمزد در عین اینکه جان خود را به خطر می‌اندازند هموطنان حادثه‌دیده را نجات می‌دهند.

از زمانی که معاونت سیاسی امنیتی استانداری مازندران مسئولیت پرداخت حق‌الزحمه ناجیان را برعهده گرفته در کمترین زمان ممکن این کار صورت می‌گیرد درحالی که استان‌های دیگر ساحلی با اینکه 10 درصد منجیان مازندران را ندارند حقوق ناجیان خود را دیرتر از ما پرداخت می‌کنند.

 

فارس: در سال‌های گذشته منجیان غریق از پرداخت دیرهنگام حقوق گله‌مند بودند امسال چه برنامه‌ریزی کردید که این مشکل به وجود نیاید؟

اسلامی: درحال‌حاضر نجات غریق متولی خاصی ندارد و تا زمانی که سازمان عمران سواحل محقق نشود درمورد رفع کلی مشکلات ناجیان غریق نمی‌توان قولی داد.

 

فارس: سازمان عمران سواحل چه زمانی محقق می‌شود؟

اسلامی: وزارت کشور به عنوان متولی سازمان عمران سواحل بوده و استان‌های ساحلی کشور نیز درحال پیگیری راه‌اندازی این سازمان هستند و به محض راه‌اندازی این سازمان وضع دریا به مراتب بهتر است.

 

فارس: تا زمان استقرار این سازمان تصمیمات به چه صورت اتخاذ می‌شود؟

اسلامی: براساس دستورکار هر تصمیمی که مازندران اتخاذ کند پنج استان دیگر ساحلی کشور باید تابع باشند و در واقع مازندران به عنوان پایلوت این کار تعیین شده و تا زمان ایجاد این سازمان هم اکنون این وظیفه را استانداری برعهده گرفته و کمک‌های مناسبی در زمینه زیرساخت‌ها و طرح‌های دریا کرده است.

 

فارس: در اجرای طرح‌های دریا بسیج سازندگی نیز وارد کار شده، نگاه شما به این موضوع چگونه است؟

اسلامی: بسیج سازندگی سپاه کربلای مازندران نیز گوشه‌ای از کار را برعهده گرفته و طرح‌هایی نیز به آنها محول شده که امیدواریم طرح‌های نمونه‌ای را تحویل دهند تا در سال‌های آینده پیمانکارانی که می‌خواهند وارد این کار شوند از این الگوها استفاده کرده و بر این‌اساس اجرایی کنند به این دلیل که همه ساله تلاش می‌کنیم طرح‌های با کیفیتی برای رضایت‌مندی بیشتر مردم ایجاد کنیم.

 

فارس: با توجه به استقرار ناجیان غریق و بازرسان در نقاط حادثه‌خیز و غیر طرح آیا این تعداد کافی است؟

اسلامی: در دو سال جاری تعداد ناجیان غریق را از 200 ناجی به 600 ناجی افزایش دادیم و این ظرفیت را سه برابر کردیم با وجود اینکه دریا و استفاده‌ کنندگان آن ملی هستند، ولی سرمایه استفاده شده در این بخش محلی و بومی است که پاسخگوی این حجم از کار نیست.

 

فارس: چه میزان برای اجرای طرح‌ها در سال هزینه می‌کنید و با توجه به اینکه متولی خاصی این هزینه‌ها را تامین نمی‌کند با چه برنامه‌ریزی افزایش سه برابری داشته‌اید؟

اسلامی: در مجموع برای تجهیزات، ادوات، سایه‌بان و سایر ملزومات  نزدیک به 800 میلیون تومان فقط در این بخش هزینه کرده‌ایم که از محل نامشخصی با عنایت مسئولان تامین می‌شود و تا زمانی که سازمان عمران سواحل ساز و کار مناسب و مشخصی نگیرد این مشکلات وجود دارد.

 

فارس: عدم امنیت شغلی برای ناجیان غریق یکی از مشکلات بزرگ پیش روی این قشر است آیا برنامه‌ای برای رفع این مشکل دارید؟

اسلامی: نجات غریق به عنوان یک شغل تعریف مشخصی ندارد و این در حالی است که در تمام فصول سال این قشر مشغول خدمت‌رسانی چه در استخرها و چه در دریا هستند، ولی تاکنون به عنوان شغل محسوب نشدند و ما به دنبال این هستیم که این شغل را با سه ویژگی سخت، زیان‌آور و خطرآفرین تعریف کنیم که در این صورت هم حق بیمه کمتری پرداخت خواهد شد و هم مزایای مناسبی را نیز به دنبال دارد.

 

فارس: در مورد طرح همیاران نجات نیز توضیح دهید و میزان همکاری آنها با ناجیان غریق چقدر است؟

اسلامی: برنامه‌ریزی خوبی را با همکاری اداره کل آموزش و پرورش مازندران انجام دادیم تا دانش‌آموزانی که آموزش ابتدایی شنا را سپری کردند آموزش ابتدایی نجات غریق را نیز فرا بگیرند و برای آنها کارت همیار نجات صادر کنیم و همچون همیاران پلیس در راه پیشگیری و فرهنگ‌سازی استفاده مناسب از دریا به ناجیان غریق کمک کنند.

 

================

گفت‌وگو از علی یوسفی

============

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول