اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از بود و نبودهای 2 روستای تربت‌حیدریه

روستانشینان آقداش و کلاته‌ثم هم‌چنان چشم انتظار توجه مسئولان‌

خبرگزاری فارس: روستانشینان آقداش و کلاته‌ثم تربت‌حیدریه از بود و نبودهای خو گفتند و چشم‌هایی که هم‌چنان به دنبال همت مسئولان است.

روستانشینان آقداش و کلاته‌ثم هم‌چنان چشم انتظار توجه مسئولان‌

به گزارش خبرگزاری فارس از تربت‌حیدریه برخی روستاهایی که در انتهای منطقه شمال‌شرقی دهستان بالارخ به مرکزیت "سرهنگ" از توابع بخش رخ شهرستان تربت‌حیدریه به جمعیت حدود 100 خانوار قرار گرفته‌اند با گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی و با وجود همت بالای مسئولان نظام جمهوری اسلامی برای تامین رفاه حال روستاییان، هنوز با مشکلاتی در ارتباط با نبود امکانات دست و پنجه نرم می‌کنند.

فاطمه کریمی یکی از اهالی روستای آقداش به خبرنگار فارس می‌گوید: در روستای آقداش 33 خانوار زندگی می‌‌کنند و فاصله روستای ما تا مرکز بخش 23 کیلومتر است و تا شهرستان هم 58 کیلومتر فاصله داریم.

وی این گونه صحبت خود را ادامه می‌دهد: آقداش روستای محرومی است که اهالی آن با کمبود امکانات رو به ‌رو هستند.

وی هم‌چنین افزود: فاصله روستا تا جاده آسفالته 3 کیلومتر است که تاکنون برای آسفالت جاده روستا با همکاری اهالی و شورای اسلامی و دهیاری روستا مکاتبات زیادی شده، اما هنوز از سوی مسئولان اقدامی صورت نگرفته و ما برای رفت و آمد به روستاهای هم‌جوار یا شهرستان در مسیر جاده با مشکلات فراوانی رو به ‌رو هستیم.

کریمی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این روستا این است که هنور خانه بهداشت و نانوایی ایجاد نشده است.

در ادامه یکی دیگر از روستاییان آقداش می‌گوید: مردم این روستا از نبود امکاناتی چون حمام عمومی و غسالخانه رنج می‌برند.

شوکت اسماعیلی در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه منطقه جلگه‌رخ یکی از مناطق سردسیری است، اما روستای ما از نعمت گاز بی‌بهره است.

در ادامه به سراغ اعضای شورای اسلامی این بخش رفتیم و از مشکلات مردم صحبت به میان آوردیم.

محمدعلی سلجوقی عضو شواری اسلامی این روستا نیز به فارس می‌گوید: با توجه به اینکه روستا در معرض سیلاب واقع شده و در فصل بارندگی از سمت کوه سیلاب به داخل روستا روانه می‌شود در برخی از موارد خسارات جبران‌ناپذیری به منازل و معبر و احشام وارد می‌شود که نیاز به رسیدگی دارد.

وی افزود: بسیاری از قنات‌های روستا تخریب شده و میزان آبدهی آنها کاهش یافته‌ است که این امر نیاز به لایروبی دارد و با مکاتبات مکرر با جهاد کشاورزی هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

عضو شورای اسلامی این روستا افزود: جوانان این روستا به دلیل نداشتن درآمد کافی برای امرار معاش و هم‌چنین کمبود امکانات در روستا به ناچار به شهرستان‌ها مهاجرت می‌کنند.

در ادامه گزارش به روستای کلاته‌ثم در فاصله 4 کیلومتری شمال روستای آقداش واقع شده رفتیم و در جمع شورای اسلامی و دهیار و اهالی روستا به گفت‌وگو پرداختیم.

در ابتدا رئیس شورای اسلامی روستای کلاته‌ثم به فارس گفت: از ابتدای انقلاب، دولت جمهوری و اسلامی خدمات شایانی به روستاها داشته و دارد که از جمله آن می‌توانیم به لوله‌کشی آب شرب روستاها، انشعاب برق منازل، تلفن و ایجاد مراکز آموزشی اشاره کرد.

علی‌اکبر خدادی افزود: البته در کنار خدمات دولت هنوز مشکلاتی در روستاها وجود دارد که از جمله می‌توان به روستای کلاته‌ثم که 75 خانوار دارد، اشاره کرد.

وی گفت: فاصله جاده این روستا تا جاده آسفالته 6 کیلومتر است که در سال 86 از سوی اداره راه و ترابری شهرستان زیرسازی آن انجام شد، اما هنوز برای آسفالت آن هیچ‌ گونه اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس شورای اسلامی ‌ثم در ارتباط با را خروجی روستا که به سمت راه‌آهن امتداد دارد، گفت: در سه سال گذشته پل‌های پیش‌ساخته برای عبور اهالی این روستا در مسیر راه‌آهن تهیه شده است و فرماندار شهرستان و برخی مسئولان هم از این پل‌ها بازدید کردند، اما هنوز پل‌ها نصب نشده است.

در ادامه این بازدید یکی از اهالی روستا نزدیک ما شد و او نیز از مشکلات گفت.

عباس حسینی صحبتش را این‌گونه آغاز کرد که لوله‌های آب شرب روستا که از مسیر رودخانه می‌گذرد در فصل بارندگی به سبب فرسودگی دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: به دلیل اینکه روستا در مسیر سیلاب واقع شده، هر ساله خسارت زیادی به اهالی این روستا وارد می‌شود که نیاز به احداث سد در مسیر سیلاب دارد.

ادامه بازدید با صحبت یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی روستا همراه بود و او نیز گفت: این روستا در فاصله یک کیلومتری خط لوله گاز واقع شده، اما اهالی این روستا از نبود گاز رنج می‌برند.

محمد عباس‌نیا در ادامه بر ضرورت برخورداری اهالی این روستا از نعمت گاز تاکید می‌کند.

ادامه بازدید را با سری به پایگاه بسیج روستا پی می‌گیریم و مسئول پایگاه بسیج روستا در صحبت با ما گفت: در دوران دفاع مقدس سه نفر از اهالی روستا به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

محمد ملایی اظهار داشت: 80 درصد اهالی روستا عضو بسیج هستند و در مراسمات مذهبی و اعیاد و جشن‌ها شرکت فعال دارند.

وی در ادامه برای برگزاری یادواره شهدای این روستا از بنیاد شهید شهرستان تقاضای مساعدت کرد.

دهیار روسای کلاته‌ثم نیز ضمن تشریح فعالیت‌های دهیاری روستا گفت: ساخت غسالخانه، حمام عمومی، حصارکشی اطراف پارک از جمله فعالیت‌های انجام شده است.

حسن ربانی افزود:در سال 86 برخی منازل روستا بر اثر سیلاب تخریب شد و اهالی روستا تقاضای 20 واحد مسکونی طرح نوسازی وام بنیاد مسکن روستایی از سوی بنیاد مسکن شهرستان کردند و 18 مورد از متقاضیان هم پایان کار گرفتند و در سال 89 نیز حدود 35 متقاضی طرح نوسازی وام مسکن روستایی داشتیم که قبل از تشکیل پرونده وام متقاضیان، کارشناسی از سوی بنیاد مسکن استان در جمع اهالی روستا اعلام کرد که چنانچه متقاضیان تا پایان بهمن‌ماه سال 89 در بانک عامل تشکیل پرونده بدهند، به هر متقاضی وام مسکن روستایی بلاعوض اختصاص می‌یابد و حق نظارت هم از متقاضی وام گرفته نمی‌شود که البته این وعده‌ها عملی نشد.

دهیار روستای کلاته‌ثم در ارتباط با نقشه طرح هادی روستا یادآور شد: در سال گذشته نقشه طرح هادی با همکاری کارشناسان بنیاد مسکن شهرستان تهیه شد و بعد از مشاوره موانع و مشکلات به بحث گذاشته شد و بنیاد مسکن شهرستان نقشه طرح هادی را تایید کرد.

در همین راستا رئیس اداره جهاد کشاورزی رباط‌سنگ گفت: با توجه به گفته‌های اهالی آقداش در خصوص خشک‌سالی‌های اخیر در منطقه از سوی جهاد کشاورزی شهرستان مبلغ یک‌ هزار و 950 میلیون ریال برای قنوات روستایی به بخش جلگه رخ اختصاص یافت.

بازدید ما از این روستا به پایان رسید و چشم‌های روستاییان این دو روستا در شهرستان تربت‌حیدریه هم‌چنان در انتظار، انتظار مسئولی پاسخ‌گو ...

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول