اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کارگروه تخصصی مخاطرات کشاورزی مطرح شد

انتقاد مدیرکل روستایی استانداری خراسان‌شمالی از مطالعات غلط آب‌بندها

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر روستایی استانداری خراسان‌شمالی با اشاره به خسارت‌های اخیر سیل به تأسیسات زیربنایی در روستاها گفت: آب‌بندی که چندی قبل براساس مطالعات آب منطقه‌ای در روستایی اجرا شده، در این سیل از بین رفت.

انتقاد مدیرکل روستایی استانداری خراسان‌شمالی از مطالعات غلط آب‌بندها

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، مسلم راعی بعد از ظهر امروز در کارگروه تخصصی مخاطرات کشاورزی، زراعت، باغداری، دام و طیور اظهار کرد: این در حالی بوده که هزینه‌های کلانی برای مطالعات طرح‌ها از سوی آب منطقه‌ای پرداخت می‌شود.

وی افزود: با این وجود چگونه است که آب‌بندی در کمتر از یک سال توسط سیل برده می‌شود لذا این موضوع باید به طور کارشناسی و دقیق بررسی شود.

راعی همچنین با انتقاد از حضور کم‌رنگ بیمه محصولات کشاورزی در حوادث، خواستار تغییر رویکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان برای حمایت از کشاورزان خسارت‌دیده شد.

فرماندار بجنورد هم بر برداشت رسوب از رودخانه‌ها به منظور بازشدن مسیر برای پیشگیری از سیل‌های آینده تاکید کرد.

سیدمحمد پاکمهر تصریح کرد: احتمال جاری‌شدن سیل همچنان در استان وجود داشته و این در حالی است که رودخانه‌ها رسوب‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه با هر بارندگی خصوصاً در بارندگی‌های زیاد طبیعتاً سبب پر شدن مسیل‌ها و جاری‌شدن سیل می‌شود، گفت: از این رو آب منطقه‌ای باید ضمن مطالعات، رسوبات رودخانه را به گونه‌ای برداشت کند تا مانع خروج سیلاب‌ها از رودخانه شود.

به گفته پاکمهر، هم اکنون 18 مسیر رودخانه منتهی به بجنورد نیازمند رسوب‌زدایی بوده و لازم است تا بستر رودخانه‌ها احیا و بازگشایی شود.

وی جاری‌شدن سیل اخیر در بجنورد را اولین و آخرین سیل ندانست و افزود: باید قبل از خسارت و تخریب سیل اقدامات پیشگیرانه را انجام و همچنین آموزش‌های لازم را به کشاورزان ارائه کرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی نیز تعیین حریم‌ها و بستر رودخانه‌ها را وظیفه وزارت نیرو عنوان کرد تا از بروز حوادث جلوگیری شود.

ابوالفضل یاوری اظهار کرد: بر همین اساس باید مطالعه و حریم بستر رودخانه‌ها انجام و لازم است تا بازه‌های خطرناک استان مطالعه شود.

وی رودخانه‌های فیروزه و گریوان را از جمله رودخانه‌هایی برشمرد که نیازمند مطالعه به منظور جلوگیری از بروز سیلاب در بجنورد است.

انتهای پیام/س20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول