اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آبفار خراسان‌شمالی خبر داد

خسارت 2 میلیاردی سیل به تأسیسات آب روستایی خراسان‌شمالی

خبرگزاری فارس: مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خراسان‌شمالی میزان خسارات وارده بر اثر سیل به تأسیسات آب روستاهای این استان را دو میلیارد تومان اعلام کرد.

خسارت 2 میلیاردی سیل به تأسیسات آب روستایی خراسان‌شمالی

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، بهروز برنامهر ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: عمده خسارت‌های سیل به تأسیسات فاضلاب مربوط به بخش راز و جرگلان و روستاهای مرزی مثل گرکز بوده است.

وی افزود: میزان خسارات وارده به تأسیسات آب در روستاهای استان را به مدیریت بحران استان منعکس کرده‌ایم.

به گزارش فارس، بر اثر جاری‌شدن سیل هفته گذشته در خراسان‌شمالی بیش از 200 میلیارد ریال به تأسیسات عمومی و زیربنایی استان خسارت وارد شده و سه نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

* آب‌رسانی به 88 روستای خراسان‌شمالی توسط تانکر

برنامهر همچنین شمار روستاهای خراسان‌شمالی که توسط تانکر آب‌رسانی می‌شود را 88 روستا برشمرد.

وی با اشاره به خشکسالی‌ها در استان طی سال‌های اخیر اظهار کرد: صرف طی یک سال گذشته 11 هزار و 235 سرویس آب توسط تانکر برای تأمین آب شرب روستاییان تحویل شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خراسان‌شمالی با بیان اینکه از مجموع 604 روستای زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب استان 263 روستا در سنوات گذشته با بحران کم آبی مواجه بودند، گفت: اکنون این تعداد به 76 روستا کاهش یافته است.

وی شمار مشترکان این شرکت در سطح 604 روستای زیر پوشش را 96 هزار و 65 مشترک عنوان کرد.

برنامهر همچنین اقدامات این شرکت به منظور تأمین آب سالم و بهداشتی برای روستاییان اشاره کرد و افزود: بر همین اساس 15 هزار نمونه آزمایش از چشمه‌ها، آب و قنات صورت گرفته و همچنین یک هزار مورد نمونه‌گیری از آب مصرفی در روستاها انجام شده است.

وی اجرای 25 کیلومتر شبکه داخل روستاها، اجرای 48 کیلومتر تأسیسات پمپاژ و تعویض سه مخزن به خاطر سر ریزشدن آب را از اقدامات شرکت آب و فاضلاب روستایی عنوان کرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خراسان‌شمالی، فعالیت‌های انجام شده در این شرکت در سال گذشته را برشمرد و گفت: 11 کیلومتر خط پمپاژ، 143 کیلومتر خط انتقال، 100 کیلومتر شبکه توزیع، 31 باب مخزن اجرا و 15 حلقه چاه با دبی 100 لیتر آب در ثانیه نیز حفر شده است.

وی افزود: سه هزار و 500 کنتور نیز در سطح روستاها با کمک شرکت تعویض شده است.

به گفته برنامهر، طی سال گذشته همچنین دو هزار و 500 مورد بازسازی انشعاب در روستاهای استان انجام شده است.

* فرسودگی شبکه آب روستایی خراسان‌شمالی 30 درصد است

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خراسان‌شمالی همچنین میزان فرسودگی شبکه آب روستایی در خراسان‌شمالی را 30 درصد عنوان کرد.

وی هزینه تأمین هر مترمکعب آب در روستاهای استان را نیز 750 تومان برشمرد و افزود: 28 طرح عمرانی در سال گذشته انجام که این طرح‌ها در قالب 118 پروژه اجرایی شده که 229 میلیارد ریال اعتبار صرف شد.

* اعتبارات آبفار خراسان‌شمالی در سفر سوم 5/2 برابر افزایش یافت

برنامهر در ادامه با اشاره به اینکه در دور سوم سفر دولت به استان میزان اعتبارات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان به 5/2 برابر افزایش یافت، گفت: البته این افزایش به خاطر اصلاح شاخص‌های بهره‌مندی از آب شرب در روستاهای استان بوده است.

وی میزان اعتبارات اختصاص یافته برای اجرای طرح‌های آب و فاضلاب در سفر نخست دولت به استان را چهار میلیارد و 300 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: در سفر دوم هیچ اعتباری برای اجرای پروژه‌ها به این شرکت اختصاص نیافت.

* مجتمع آب‌رسانی سد شیرین‌دره مجوز ماده 215 را گرفت

برنامهر با اشاره به اینکه ساخت مجتمع‌های آب‌رسانی از اولویت‌های شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان‌شمالی است، گفت: بر همین اساس طرح مجتمع آب‌رسانی سد شیرین‌دره ارائه که مجوز ماده 215 را اخذ کرد.

وی افزود: اکنون منتظر ابلاغ اعتبارات بوده تا این مجتمع آب‌رسانی که جمعیت زیادی از روستاهای مسیر سد شیرین‌دره را پوشش داده، در قالب این طرح قرار بگیرند.

به گزارش فارس، نیمی از جمعیت خراسان‌شمالی در روستاهای این استان سکونت دارند.

انتهای پیام/س10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول