اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرکنسول روسیه در رشت:

مذاکرات هسته‌ای ایران در مسکو موفقیت‌آمیز بود

خبرگزاری فارس: سرکنسول روسیه در رشت گفت: مذاکرات هسته‌ای ایران در مسکو موفقیت‌آمیز بود و نتایج دور مذاکرات در مسکو، بر عملی شدن امیدهای ایران و گروه شش تاکید کرد و اکنون زمان کار روی مراحل بعدی است.

مذاکرات هسته‌ای ایران در مسکو موفقیت‌آمیز بود

ماکسیم بارانوف امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت در تحلیل مذاکرات دو روزه برنامه هسته‌ای ایران در مسکو، اظهار کرد: مذاکرات دو روزه درباره برنامه هسته‌ای تهران بین میانجیان بین‌المللی گروه شش و هیئت اعزامی از ایران در مسکو بسیار دشوار و سخت بود.

وی ادامه داد: بحث و گفتگو تا پاسی از شب ادامه داشت و حتی برخی از شرکت کنندگان مجبور شدند زمان پرواز خود از مسکو را به تعویق بیندازند اما این تلاش‌ها بیهوده به نظر نمی‌رسید و در مذاکرات مسکو تغییر کوچک و در عین حال محسوسی مشخص شد که اساس و پایه‌ای برای پیشروی به سوی مصالحه بود.

وی با بیان اینکه ولادیمیر ساژین این موضوع را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد، افزود: کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجه و امور امنیتی، ریاست هیئت گروه شش را در مذاکرات مسکو بر عهده داشت و از طرف ایران نیز سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در طرف مقابل بود.

این مسئول روسی با اشاره به اینکه مذاکرات در پشت درهای بسته برگزار شد، ابراز کرد: کاترین اشتون در پایان دور مذاکرات در مسکو تاکید کرد که در عین حال به خوبی روشن است که گروه شش بر خاتمه کار مجموعه فردو در ایران و همچنین بر توقف غنی‌سازی اورانیوم تا 20 درصد اصرار دارد و به جای آن جامعه بین‌المللی می‌تواند به طرف نرم‌تر شدن مرحله تحریم‌ها علیه ایران پیش رود و موضع تهران نیز تغییرات خاص را دوام نیاورد و ایرانی‌ها اصرار دارند که حق بی‌شک و شبهه‌ای برای انجام آزمایشات هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز دارند و در عین حال ایران تنها پس از لغو تحریم‌ها حاضر است برخی از امتیازات گروه شش را بپذیرد.

وی در ادامه اظهارات اشتون ادامه داد: تمام دعواها بر سر این است که چه کسی باید گام نخست را بردارد اما چنین قدمی را زمانی می‌توان برداشت که به شرکای خود در مذاکرات ایمان و اعتماد داشته باشید و مشکل در این است که تهران و حریفان غربیش به همدیگر اعتماد ندارند و در واقع تمام دورهای مذاکرات اخیر و همچنین مذاکرات مسکو مشکلی ندارند و دیدارها برای ایجاد حداقل اطمینان و اعتماد است و دور مذاکرات در مسکو را می‌توان موفقیت‌آمیز خواند.

بارانوف با بیان اینکه تصمیم گرفته شد که مذاکرات ادامه پیدا کند و متخصصان هسته‌ای نیز به آن اضافه شوند اذعان کرد: تیم کارشناسان مربوط به فناوری هسته‌ای از گروه شش و ایران، سوم جولای در استانبول دیدار خواهند داشت تا مسائل تکنیکی را مورد بحث و بررسی قرار دهند و در پی آن دیدار علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و هلگا اشمیت، معاون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجه و امور امنیتی پیش‌بینی می‌شود و پس از آن دور بعدی مذاکرات تهران با میانجیان بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط حاضر چنین نتیجه‌ای از دور مذاکرات مسکو را می‌توان موفقیت‌آمیز قلمداد کرد و باید با اطمینان اذعان کرد که هیچ‌کس در انتظار چنین تصمیمات اساسی در مسکو نبود، اما هر دو طرف باید پیشرفت روند مذاکرات را حفظ می‌کردند و درباره دیدارهای جدید برنامه‌ریزی انجام می‌دادند در غیر این صورت دور مذاکرات مسکو با سقوط همراه بود و در آینده‌ای نه چندان دور بین ایران و حریفان غربیش مشکلات جدی بروز می‌کرد.

سرکنسول روسیه در رشت به اظهارات ولادیمیر یسیف، رئیس مرکز روسی تحقیقات اجتماعی‌سیاسی روسیه اشاره کرد و افزود: وی می‌گوید در صورت شکست مذاکرات مسکو، آمریکا قصد داشت از مذاکره با ایران صرفنظر کند و در آن زمان تحریم شدید و سخت علیه ایران اجتناب‌ناپذیر بود و واریانت راه حل نظامی مشکلات واقعی‌تر به نظر می‌رسید و اکنون می‌توان نفس راحتی کشید که امیدی برای راه حل مرحله‌ای مشکلات ایجاد شده است و در صورت هرگونه پیشرفت اوضاع، بمب اتمی ایران، همین فردا در ضرادخانه نیروهای مسلح قرار نمی‌گیرد.

وی ابراز کرد: در عین حال موضوع هسته‌ای ایران در مکزیک توسط مسکو مطرح شده بود و در کمیته گروه بیست روسای جمهور روسیه و آمریکا ولادیمیر پوتین و باراک اوباما بیان داشتند که هر دو طرف بر روند سیاسی حل و فصل مشکلات ایران از طریق مکانیزم گروه شش تاکید دارند و در بیانیه مشترک آنها نیز بیان شده است که مسکو و واشنگتن طرفدار حل و فصل مرحله‌ای از طریق مذاکرات هستند و از تهران تقاضا دارند که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را اجرا کرده و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

به گفته بارانوف، نتایج دور مذاکرات در مسکو، عملی شدن این امیدهای ایران و گروه شش را تاکید کرد و اکنون زمان کار روی مراحل بعدی است.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول