اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

نقش‌جهان آویزان داربست‌هاست/ عالی‌قاپو از بی‌مدیریتی رنج می‌برد

خبرگزاری فارس: میدان نقش‌جهان اصفهان مظهر شوق و زیبایی است برای گردشگرانی که از آن سوی دنیا برای دیدنش سر و دست می‌شکنند، اما همه این زیبایی‌ها در حالی است که عالی‌قاپو، شکوه بی‌نظیر این میدان، از بی‌مدیریتی رنج می‌برد.

نقش‌جهان آویزان داربست‌هاست/ عالی‌قاپو از بی‌مدیریتی رنج می‌برد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان میدان امام(ره)، نقش از هزار نقش تاریخ است که شگفتی‌های معماری‌اش فلسفه‌ای عمیق دارد، میدانی که مظهر شوق است برای گردشگرانی که از آن سوی دنیا برای دیدن این همه زیبایی که حاصل تفکری عمیق است سر و دست می‌شکنند و من اکنون اینجا بالای چشم و چراغ میدان امام(ره) ایستاده‌ام ... عالی‌قاپو.

عمارتی زیبا که سال‌های سال است گرفتار داربست‌ها شده و دیگر انگار این عالی‌قاپو است که آویزان داربست‌هاست، رنگ و رو رفتگی نقش‌ها و مینیاتورهای بر دیوارهای عمارت نظرم را جلب می‌کند، مردی جام زیبایی را به زمان تعارف می‌کند و تو ابهتش را بعد از 400 سال می‌بینی، در همان رنگ و رو رفتگی و بی‌حالی.

نقش‌هایی که با زغال روی دیوارها کشیده شده و هر کس چیزی به یادگار گذاشته دلت را به درد می‌آورد.

دیوارهای شیشه‌ای را می‌بینی که روی ترکه‌هایی از نقاشی‌ها به عنوان حصار کشیده شده و تو حرصت می‌گیرد که حالا که عالی‌قاپو از رمق افتاده این حصارها به چه کار می‌آید، شاید می‌خواهند یادگاری‌های مردم را محافظت کنند، کسی چه می‌داند؟

صدای افتادن تکه چوبی نگاهم را گرفت از سُم اسب‌هایی که به زور از میان بوق ماشین‌ها عبور می‌کردند، چششم به استاد منشایی افتاد، سال‌های سال است که روی پروژه مرمت عالی‌قاپو کار می‌کند، اما این پروژه گویی تمامی ندارد.

از او درخواست می‌کنیم، برایمان توضیح بدهد که چرا این پروژه طلسم شده است، می‌گوید: نامه از سازمان بیاور.

از سازمان نامه درخواست می‌کنیم، امروز و فردا می‌کند، کسی انگار پاسخ‌گو نیست که چرا چشم و چراغ میدان امام(ره) این‌قدر غریب افتاده، البته برخی از کارشناسان بر این باورند که اختلاف سلیقه‌ها عالی‌قاپو را گرفتار کرده است.

حامد ایمان‌طلب، کارشناس میراث فرهنگی و استاد دانشگاه اما گویی حرف دل ما را زد، وجود سلیقه‌ها و ابراز نظرهای متفاوت در مرمت این طرح و عدم وجود بودجه کافی مرمت عالی‌قاپو را به یک معضل تبدیل کرده است.

وی ادامه می‌دهد: تاکنون میراث فرهنگی یک بودجه کافی برای مرمت این بنا در نظر نگرفته است تا مرمت به صورت جدی دنبال شود.

ایمان‌طلب با انتقاد از ابراز نظرهای متفاوت و اعمال سلیقه‌های مختلف از سوی کسانی که تخصص دارند و تخصص ندارند، در مرمت عالی‌قاپو می‌گوید: پایگاه نقش‌جهان از یک سو و مجموعه میراث از سویی دیگر که هر کدام تمایل دارند مستقل عمل کنند، با ابراز نظرهای متفاوت، مرمت عالی‌قاپو را به یک بحران تبدیل کرده‌اند.

ایمان‌طلب می‌افزاید: طرح‌های مطالعاتی مرمت عالی‌قاپو انجام شده، اما روند عملیاتی آن به کندی صورت می‌گیرد.

دیگر از این گفت ‌و شنودها خسته شده‌ایم، یکی بیاید به ما بگوید چرا چشم و چراغ میدان امام(ره) سال‌هاست که آویزان داربست‌هاست، ما دیگر از روی گردشگران برای این همه بی‌مدیریتی خجالت می‌کشیم.

انتهای پیام/صا10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول