اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با قرار گرفتن در میان 10 استان نخست

کهگیلویه و بویراحمد از برترین‌های تولید محصولات کشاورزی است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کهگیلویه و بویراحمد با قرار گرفتن در میان 10 استان نخست، از برترین‌های تولید محصولات کشاورزی در سطح کشور به شمار می‌رود.

کهگیلویه و بویراحمد از برترین‌های تولید محصولات کشاورزی است

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه و بویراحمد، امروزه با افزایش جمعیت و نگرانی‌های بشر در زمینه تأمین مواد غذایی، کشاورزی به عنوان اصلی‌ترین منبع تولید و تهیه مواد غذایی مورد توجه ویژه همگان قرار گرفته است.

کشاورزی در سطح کشورهای توسعه ‎یافته بازوی توانای توسعه محسوب شده و در سطح کشورهای در حال‎ توسعه نیز این بخش همواره به عنوان محور توسعه اقتصادی نظر برنامه‎ریزان را به خود جلب کرده‌ است.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن شرایط خاص و تنوع زیست محیطی و کشاورزی به عنوان استانی چهار فصل مطرح بوده که دارای استعداد با‌لقوه‌‌ای در زمینه کشت انواع محصولات کشاورزی است.

این استان با دارا بودن بیش از هشت درصد جنگل، افزون بر 26 درصد کل گونه‌های گیاهی و 10 درصد آب کشور همچنین دارا بودن فرصت‌ها و قابلیت‌های فراوان و استثنائی کشاورزی در کنار توجه ویژه دولت و مسئولان کشاورزی می‌تواند به یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی کشور تبدیل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: توسعه همه جانبه و پایدار در یک کشور سبب حفظ فرصت‌ها، منابع و ذخایر ملی برای نسل‌های آینده می‌شود.

هنگام برخورد با متخلفان کشاورزی واسطه‌ها وارد صحنه می‌شوند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وضعیت کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد افزود: موقعیت برتر و استثنائی زیست محیطی و منابع و امکانات خدادادی، وجود زمین‌های مستعد برای کشت انواع محصولات کشاورزی و شرایط اقلیمی آب و هوایی متنوع در کهگیلویه و بویراحمد فرصتی مهم برای توسعه و گسترش صنعت کشاورزی در این استان است.

گرجی‌پور با انتقاد از قانون‌گریزی بعضی از افراد در زمینه برخورد با دلال‌بازی و تخلفات در بخش کشاورزی، این موضوع را یکی از مشکلات این حوزه دانست و گفت: هنگامی که سازمان قصد برخورد با شخص یا افراد متخلف را دارد، واسطه‌های زیادی وارد عرصه می‌شوند تا مانع برخورد قانونی با این افراد شوند.

وی تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان در سال گذشته بیش از یک‌هزار و 257 هکتار زمین برای انجام طرح‌های کشاورزی و غیر کشاورزی به متقاضیان واگذار کرده است.

این مسئول در کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: بیش از یک‌هزار و 400 بازرسی مستقیم از طریق این سازمان بر زمین‌های واگذار شده صورت گرفته است.

گرجی‌پور با بیان اینکه همه در برابر حفظ منابع طبیعی کشور مسئول هستند، یادآور شد: مگر سازمان جهاد کشاورزی استان چند پرسنل دارد، وقتی افراد قصد تخریب منابع طبیعی را دارند کاری با ما ندارند اما اگر الآن قله کوه خامین در این استان دچار آتش‌سوزی شود، اولین تماس با رئیس جهاد کشاورزی و منابع طبیعی گرفته می‌شود.

وی ابراز داشت: حفظ منابع طبیعی وظیفه همه آحاد جامعه بوده و تعداد کم پرسنل سازمان جهاد کشاورزی جوابگوی همه مسائل و مشکلات پیش روی نیست.

افزایش 30 درصدی واگذاری پروژه‌های کشاورزی استان به بخش خصوصی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی در حوزه تصدی‌گری فعالیت‌های این سازمان بیان داشت: در سال گذشته بیش از 21 میلیارد و 600 میلیون ریال پروژه به پیمانکار واگذار شده است که این مبلغ افزایش 30 درصدی واگذاری پروژه‌ها را به بخش خصوصی نسبت به سال‌های قبل نشان می‌دهد.

گرجی‌پور آموزش‌های مهارتی را یکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: در سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سپاه پاسداران اقدام به آموزش بیش از 26 هزار نفر در زمینه‌های مختلف کشاورزی از جمله اجرای طرح مبارزه با علف‌های هرز کرده است.

وی با اشاره به اهمیت امر آموزش به منظور موفقیت در امور مختلف تصریح کرد: در زمینه دام، باغ و شیلات نیز بیش از 11 هزار نفر در استان آموزش‌های لازم را کسب کرده‌اند.

گرجی‌پور از فعالیت 846 مددکار ترویجی در سطح کهگیلویه و بویر احمد خبر داد و بیان داشت: این افراد نیروهای پیشروی سازمان هستند که با استعداد و توان ویژه در زمینه فعالیت‌های کشاورزی انتقال یافته‌های جدید کشاورزی به جامعه را بر عهده دارند.

وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در سطح استان ابراز داشت: در زمینه اجرای آبیاری تحت فشار 85 درصد از هزینه‌های این طرح توسط دولت پرداخت شده است و 15 درصد باقی‌مانده نیز آورده کشاورز بوده که از طریق پرداخت تسهیلات صورت گرفته است.

گرجی‌پور ادامه داد: در زمینه انتقال آب از طریق لوله 85 درصد کار به صورت رایگان انجام شده است.

کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب جایگاهی در بخش کشاورزی نداشت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در سال جاری میزان درصد کمک‌های دولت به کشاورزان در زمینه طرح‌های مختلف کشاورزی ابلاغ نشده است، عنوان داشت: دولت در سال جاری بیش از 23 هزار میلیارد ریال اعتبار افزون بر اعتبارات سازمانی در راستای پیشبرد اهداف کشاورزی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده است.

گرجی‌پور با مقایسه وضعیت کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ابراز داشت: اگر در این استان رونقی در بخش کشاورزی صورت گرفته است حاصل خون شهدا و عنایت ویژه نظام مقدس جمهوری اسلامی به بخش کشاورزی است.

وی افزود: در دوران قبل از انقلاب در مجموع پنج مرغداری و باغداری آموزشی در این استان وجود داشت اما در حال حاضر بیش از 120 واحد مرغداری و افزون بر 400 واحد کشاورزی در حال فعالیت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: این استان در قبل از انقلاب جایگاهی در کشاورزی کشور نداشت اما در حال حاضر در زمینه تولید بسیاری از محصولات کشاورزی در میان 10 استان برتر کشور قرار گرفته است.

گرجی‌پور عنوان داشت: تولید گردو، سیب و انگور، برنج و شیلات از جمله محصولاتی است که کهگیلویه و بویراحمد را هم‌تراز با استان‌های توانمند در زمینه تولید محصولات کشاورزی قرار داده است.

---------------------------------

گفت‌و‌گو از کوروش رضائی

---------------------------------

انتهای پیام/ب10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول