اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور آب کشاورزی نهاوند:

760 حلقه چاه مکانیکی کشاورزی مجاز در نهاوند فعال هستند

خبرگزاری فارس: مدیر امور آب کشاورزی نهاوند گفت: 760 حلقه چاه مکانیکی کشاورزی مجاز در اراضی کشاورزی نهاوند فعال است.

760 حلقه چاه مکانیکی کشاورزی مجاز در نهاوند فعال هستند

آرش کولیوند امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در نهاوند اظهار داشت: برداشت بیش از حد آب از چاه‌های مکانیکی کشاورزی و همچنین حفر چاه‌های عمیق غیرمجاز موجب شده تا سطح آبهای زیرزمینی در نهاوند از سال 75 تاکنون 9.5 متر کاهش و افت داشته باشد.

وی به مزایای آبیاری تحت فشار برای کشاورزان اشاره کرد و ادامه داد: تجهیز اراضی کشاورزی شهرستان به ویژه کشت‌هایی که نیاز به مصرف آب بیشتر دارد باعث می‌شود تا 40 درصد کاهش راندمان مصرف آبهای زیرزمینی را داشته باشیم.

مدیر امور آب کشاورزی نهاوند اظهار داشت: از 760 حلقه چاه عمیق کشاورزی نهاوند سالانه 260 میلیون متر مکعب آب خارج می‌شود که اگر برنامه‌ریزی کارشناسی و دقیقی وجود داشته باشد می‌توان از این میزان آب بیش از صدها هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی را مشروب کرد این در حالی است که فقط 26 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی را مشروب می‌کند.

وی به حفر چاه‌های غیرمجاز توسط برخی از کشاورزان در نهاوند اشاره کرد و ادامه داد: 360 حلقه نیز بدون احتساب 760 حلقه چاه مجاز در نهاوند بدون صدور پروانه مجوز حفر شده که بیش از 20 میلیون متر مکعب آب‌دهی غیرمجاز دارد.

کولیوند از برنامه پلمب و پر کردن چاه‌های عمیق غیرمجاز در اراضی نهاوند در طول سال جاری خبر داد و گفت: از تعداد 360 حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی 51 حلقه چاه پلمب شد‌ه‌اند.

وی از صدور مجوز طبق نظر کمیسیون کشاورزی و امور آب برای چاه‌‌های غیرمجازی که قبل از سال 85 حفر شده‌اند خبر داد و افزود: اگر برداشت آب از این چاه‌ها ضرری برای دیگر چاه‌های مجاز و اراضی کشاورزی نداشته باشد برای برداشت آب آنها مجوز صادر خواهد شد در غیر این صورت باید پلمب شوند.

مدیر امور آب نهاوند گفت: 100 میلیون تومان سال گذشته برای نصب کنتور هوشمند برای چاه‌های کشاورزی تخصیص یافت.

وی از تعیین تکلیف برای 280 حلقه چاه غیرمجاز در اراضی نهاوند خبر داد و گفت: به مالکان این چاه‌ها تذکرات کتبی برای قانونی کردن برداشت آب داده شده و اگر به این تذکرات توجهی نکنند با آنها برخورد قانونی می‌شود.

انتهای پیام/صا20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول