سید محمد فقیهسبزواری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک عید بزرگ بعثت، این روز را منشأ تحولات عظیمی در جامعه انسانی معرفی کرد و افزود: جامعترین آیه از آیات قرآن کریم که به طرح کلیات فلسفه بعثت پیامبر بزرگوار اسلام (ص) پرداخته آیه دوم سوره جمعه است.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به سرفصلهایی از رازهای برانگیخته شدن پیامبر اعظم (ص)، تلاوت آیات الهی را بر مردم توسط پیامبر که نخستین اصل از منشور نهضت عظیم بعثت است، پیش درآمد آموزش و پرورش جهانی انسان معرفی و عنوان کرد: آشنا کردن گوش جان و دل و اندیشههای مردم با این آیات، ساز و کار مناسب و کارآمدی برای آمادهسازی آنها به شمار میرود تا پذیرای فرهنگی جدید و نوپا بر اساس فطرت انسانی شوند.
وی ضمن تعریف نهاد تربیت که به معنای آمادهسازی زمینهها و عوامل مناسب برای به فعلیت رساندن و شکوفاسازی قابلیتها و استعدادهای انسان در جهتی سزاوار و مطلوب است اظهار کرد: تربیت انسانها در پنج رکن به صورت همزمان و موازی در صدر مأموریتهای پیامبر اکرم (ص) پس از بعثت بود.
پژوهشگر تاریخ ادیان آموزش کیفیت ارتباط انسان با خدا، ارتباط انسان با نفس خود، ارتباط انسان با انسان، ارتباط انسان با طبیعت و محیط و ارتباط انسان با خانواده را از مهمترین شرح وظایف تربیتی پیامبر گرامی اسلام معرفی کرد و اظهار داشت: انسان با گذر از این مرحله حساس و خطیر تربیتی میتواند پس از کسب توفیقات و امتیازات لازم، مسجود فرشتگان شود.
وی عبادات را بهترین قالب برای ارتباط با خدا، عقود را بهترین آییننامه برای ارتباط انسان با انسان، قوانین حکومتی را بهترین راهکار برای ارتباط با قوانین و مقررات اجتماعی، حقوق خانوادگی را معتبرترین ضمانتنامه برای تحکیم مبانی خانواده و اصول اخلاقی و آیین تهذیب نفس را مناسبترین برنامه برای داشتن ارتباطی مؤثر با نفس خود تبیین کرد.
استاد دانشگاه تهران به سخنی از دانشمند فرانسوی اشاره کرد و اظهار داشت: این دانشمند فرانسوی در رابطه با قرآن کریم اعتراف کرده است که بزرگترین قانون اصلاح و تعلیم و تربیت همان حقایقی است که به نام وحی، پس از بعثت قسمت به قسمت بر حضرت محمد (ص) نازل شده و امروز به نام قرآن در بین بشر وجود دارد.
وی ضمن توصیف جامعه پیش از بعثت به عنوان جامعهای آلوده به جنگ، خونریزی، جهل، فساد و گمراهی، هدف بعثت حضرت رسول اکرم (ص) را کامل کردن فضائل اخلاقی تبیین کرد.
پژوهشگر تاریخ ادیان فضای جامعه پیش از بعثت را زمینه مناسبی برای رشد ابوسفیانها، ابولهبها و ابوجهلها و فضای جامعه پس از بعثت را فضایی مناسب برای ظهور انسانهایی وارسته مانند سلمان، ابوذر، مقداد و عمار یاسر توصیف کرد و اظهار داشت: این تغییر فضا از برکات بعثت بود که اخلاق و تزکیه نفس را بر جامعه آفت زده پیش از بعثت حاکم کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود محور شخصیت انسان پیش از بعثت را ثروت، فرزندان، شهرت قبیله و خانواده عنوان کرد و محور پس از بعثت را تقوا، ایمان و عمل صالح دانست.
این استاد دانشگاه هدف اصلی بعثت نبی مکرم اسلام را درهم شکستن و فرو ریختن ارکان ارزشهای دروغین و به پا داشتن ارزشهای اصیل الهی دانست و تأکید کرد: حوادث بزرگی در تاریخ حیات انسان اتفاق افتاده است اما مهمتر از حادثه بعثت حادثهای نیست و هنوز همه اسرار آن کشف و معرفی نشده است.
انتهای پیام/صا10/د1000