اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وقتی برای آزمون استخدامی 18هزار نفر ثبت‌نام می‌کنند

افزایش صندلی آزمون‌های استخدامی یا اشتغال پایدار

خبرگزاری فارس: آمارهایی که مسئولان اجرایی استان کرمان در مصاحبه‌های مختلف از ثبت‌نام کنندگان منتشر می‌کنند، وضع اشتغال استان را به شدت ناامیدکننده بیان می‌کند.

افزایش صندلی آزمون‌های استخدامی یا اشتغال پایدار

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، مدتی است که بحث آزمون استخدامی در کشور و به ویژه استان کرمان ذهن بیشتر خانواده‌ها را معطوف خود کرده است، زیرا در هر خانواده ایرانی حداقل یک نفر بیکار وجود دارد.

بیکاری بزرگ‌ترین معضل در هر جامعه‌ای است و به تبع آن افراد برای کسب درآمد و امرار و معاش حاضر می‌شوند به هر کار خواسته و ناخواسته که با وجود میل باطنی‌شان است، روی آورند.

با شروع عصر صنعت و تکنولوژی که دستگاه‌های جدید جا پای انسان‌ها گذاشتند به مرور فرصت‌های شغلی برای انسان‌ها از میان رفت و آهن‌ها جای احساسات را گرفتند.

در کشور ما نیز دلایل متفاوت و عمده‌ای در بیکاری افراد وجود دارد که در این نوشتار به بررسی آنها می‌پردازیم.

نخستین دلیل پیشرفت‌های حاصل از خودباوری انقلابی در کشور ما است که با وجود امکانات مختلف بومی، فرصت‌های شغلی زیادی را از جوانان دریغ کرده است که نمونه بارز آن هم خودروسازی بوده که رفته‌رفته به سمت تمام ماشینی شدن در حرکت است.

دلیل بعدی در بحث افزایش بیکاری در کشور ما تحریم‌های یک‌جانبه غرب و کشورهای استکباری علیه جمهوری اسلامی ایران است که بسیاری از صنایع را فلج و سرمایه‌گذاران را وادار به واردات بی‌رویه از خارج کرد.

واردات بیش از حد و بدون نظارت نیز به نوبه خود بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عامل بیکاری در کشور است و نداشتن مسئول مستقیم و واحد در امر واردات این امکان را برای سوء استفاده‌کنندگان فراهم کرده تا چشمان خود را بر مشکلات صنایع داخلی ببندند و فقط به جنس بی‌کیفیت خارجی و به ویژه چینی به عنوان سرمایه‌گذاری خود بیندیشند.

نکته دیگری که از نظر نگارنده به عنوان یک جوان ایرانی مهم به نظر می‌رسد چند شغله بودن بعضی مسئولان است که با اشغال کردن فرصت‌های شغلی گوناگون عرصه خدمت و اشتغال را بر دیگران بسته نگه داشته و خود نیز تمرکز کافی در اجرای صحیح فعالیت‌های خود نداشته باشند.

چند شغله بودن این مسئولان و در نتیجه سردرگمی مردم در اموری که مربوط به این آقایان است، چیزی جز نارضایتی از نظام اداری را به همراه ندارد.

حال که به موضوع اصلی خود یعنی بحث استخدام در استان کرمان برگردیم، چند نکته به شدت خودنمایی می‌کند که جای تأمل دارد.

نکته نخست آمارهایی است که مسئولان اجرایی استان در مصاحبه‌های مختلف از ثبت‌نام کنندگان منتشر می‌کنند، وضع اشتغال استان کرمان را به شدت ناامیدکننده بیان می‌کند.

به نظر نگارنده مسئولی که اعلام می‌کند بیش از یک هزار و 400 نفر در نهاد زیر مجموعه آن ثبت نام کرده‌اند و فقط نیاز به 17 نفر نیرو دارد باید به جای چنین بهانه‌ای برای مصاحبه و مطرح کردن خود به فکر این آمارهای بیکاری گسترده باشد.

همچنین مسئول دیگری که تعداد ثبت‌نام‌کنندگان کلی در آزمون استخدامی استان را 18 هزار نفر اعلام و تعداد قبولی‌ها را 900 نفر ذکر می‌کند در مورد عملکرد خود چه جوابی برای خانواده‌های کرمانی دارد.

بهتر است مسئولان به جای خوشحال بودن از پرشدن صندلی‌های آزمون استخدامی به فکر افزایش اشتغال در سطح استان کرمان باشند و با آمارهای ضد و نقیض میزان بیکاری را کاهش ندهند، مسئولان باید بدانند که این 18 هزار نفر سقف تعداد بیکاران استان کرمان نیست.

مشاهدات نشان می‌دهد بسیاری از افراد جویای کار بنا به دلایلی از ثبت‌نام در این آزمون منصرف شده‌اند و اگر بخواهیم آماری مبتنی بر منطق ارائه دهیم، بیکاران استان بیش از چند برابر تعداد ثبت‌نام کنندگان این آزمون است.

به هر حال استان کرمان این توان و ظرفیت را دارد که علاوه بر اشتغال جوانان بومی خود از جوانان سایر استان‌ها نیز برای اشتغال دعوت به عمل آورد، اما کاغذبازی‌های روزمره و سنگ‌اندازی‌های بیش از حد بعضی مسئولان رمقی برای هیچ جوان جویای کاری باقی نگذاشته است.

........................................

یادداشت از محمدحسین توکلی

........................................

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول