اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست جهاد کشاورزی استان یزد:

گلخانه‌های یزد برای 12500 نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند

خبرگزاری فارس: سرپرست جهاد کشاورزی استان یزد گفت: گلخانه‌های استان یزد برای بیش از 12 هزار و 500 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده‌اند.

گلخانه‌های یزد برای 12500 نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، سید جمال سجادی‌پور ظهر امروز در نشستی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، 27 خردادماه سالروز تاسیس جهاد کشاورزی به فرمان امام خمینی (ره) را گرامی داشت و اظهار داشت: سطح زیرکشت استان یزد 136 هزار هکتار است که از این میزان 58 درصد باغی و 42 درصد زراعی است.

وی افزود: استان یزد 9.2 درصد سطح زیرکشت کشور دارد اما تنها 1.2 درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

سجادی‌پور همچنین عنوان کرد: در استان یزد سالانه 670 تن تولیدات زراعی، 231 هزار تن تولیدات باغی، 250 هزار تن تولیدات دامی و 303 هزار تن محصولات گلخانه‌ای تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه کشت‌های گلخانه‌ای نیاز به آب بالایی ندارد، عنوان کرد: نهضت کشت گلخانه‌ای از سال 74 در استان یزد آغاز شده و هم‌اکنون هزار و 37 هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصولات گلخانه‌ای است که از این میزان سطح زیرکشت سالانه 303 هزار تن محصول برداشت می‌شود.

* تنها 23 میلیون از 412 میلیون مترمکعب آب کشاورزی یزد صرف گلخانه‌ها می‌شود

سجادی‌پور همچنین یادآور شد: گلخانه‌های استان یزد تاکنون برای بیش از 12هزار و 500 نفر در مناطق مختلف استان اشتغال ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه از مجموع یک میلیارد و 412 میلیون مترمکعب آبی که در بخش کشاورزی استان یزد مورد استفاده قرار می‌گیرد، تنها 23 میلیون مترمکعب در کشت‌های گلخانه‌ای مصرف می‌شود، افزود: با این وجود گلخانه‌ها تنها 20 درصد تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده‌اند.

سرپرست جهاد کشاورزی استان یزد همچنین با بیان اینکه گلخانه‌ها 1.5 درصد سطح زیرکشت استان یزد را به خود اختصاص داده‌اند، عنوان کرد: با این وجود سالانه 180 هزار تن محصول معادل 60 درصد محصولات گلخانه‌ای به خارج از استان و خارج از کشور صادر می‌شود.

وی در پاسخ به سئوال فارس در مورد وضعیت پراکندگی گلخانه‌های استان یزد اظهار داشت: 60 درصد گلخانه‌ها در یزد، 20 درصد در صدوق، 10 درصد در تفت، 5 درصد در مهریز و 5 درصد دیگر نیز در سایر شهرستان‌های استان یزد پراکنده‌اند.

سجادی‌پور خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در برخی شهرستان‌ها نظیر ابرکوه و خاتم، ظرفیت راه‌اندازی گلخانه‌ها وجود دارد، اما هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است اما راه‌اندازی گلخانه در سایر شهرستان‌ها در دستور کار جهاد کشاورزی است.

* مرزنجوش؛ گلخانه‌ای شد

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار فارس در مورد تنوع محصولات گلخانه‌ای در استان یزد اظهار داشت: سال گذشته برای نخستین بار فلفل دلمه‌ای، آلوئه‌ورا و گیاه مرزنجوش در گلخانه‌های یزد و صدوق کشت شد.

وی افزود: مرزنجوش، گیاهی مرتعی است اما گلخانه‌داران صدوق موفق شدند آن را در گلخانه‌ها به عمل بیاورند که این گیاه از ارزش افزوده بالایی نیز برخوردار به نحوی که حداقل کیلویی 27 هزار تومان خریداری می‌شود.

سجادی‌پور با بیان اینکه خیار سبز عمده‌ترین محصول گلخانه‌ای استان یزد است و علاوه بر آن انواع گل، گوجه فرنگی و ... در گلخانه‌های یزد تولید می‌شود، از تلاش برای ایجاد تنوع بیشتر در کشت‌های گلخانه‌ای خبر داد.

* فارغ‌التحصیلان کشاورزی در مجتمع‌های گلخانه‌ای به کار گرفته می‌شوند

وی همچنین از تلاش برای ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای در استان یزد خبر داد و افزود: با راه‌اندازی این مجتمع‌ها، فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی به طور ضابطه‌مند به کار گرفته می‌شوند.

سجادی‌پور همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر استاندارد بودن میزان استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در گلخانه‌ها عنوان کرد: اینکه عنوان می‌شود خیار چهار مرتبه سمپاشی می‌شود، صحیح نیست زیرا از گلدهی تا باردهی خیار 48 ساعت زمان صرف می‌شود و امکان اینکه در این 48 ساعت چهار بار سمپاشی صورت گیرد، نیست.

* مباحث مربوط به سم‌دهی در گلخانه‌ها اغراق‌آمیز است

وی عنوان کرد: افرادی که این مباحث را مطرح می‌کنند از فرآیند تولید محصولات گلخانه‌ای بی‌خبرند ضمن اینکه خیار سبز استان یزد به روسیه صادر می‌شود و این در حالی است که روسیه پیاز ایران را به دلیل نیترات بالا برگشت می‌زند، پس چگونه ممکن است خیار سبز سمی از یزد آن هم با این حجم بالا خریداری کند.

این مسئول تاکید کرد: برخی از مباحث مطرح شده راجع به سم‌دهی و کوددهی در گلخانه‌ها اغراق‌آمیز است.

سجادی‌پور خاطرنشان کرد: تاکنون 150 هکتار از کشت‌های گلخانه‌ای استان یزد را زیر پوشش تولیدات سالم برده‌ایم و در صددیم محصولات گلخانه‌ای را به این سمت ببریم.

وی تصریح کرد: در تولید بسیاری از محصولات گلخانه‌ای هیچ نوع سمی استفاده نمی‌شود.

سجادی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه استان یزد در تولید محصولات استراتژیک عنوان کرد: جایگاه استان یزد در این زمینه بالا نیست و این استان مثلا در تولید گندم فقط توانسته 90 درصد از نیاز استان خودمان را تامین کند.

* کیفیت بد نان ربطی به گندم ندارد/ گندم یزد مرغوب است

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بسیاری از نانوایان علت کیفیت بد نان را، نامرغوب بودن گندم می‌دانند،‌ عنوان کرد: گندم استان یزد از مرغوب‌ترین انواع گندم است ضمن اینکه در گذشته که گندم وارد می‌شد، گندم‌های وارداتی درجه یک نبودند.

سجادی‌پور تصریح کرد: علت کیفیت بد نان را باید در فرآیند تولید آرد و پخت نان جست‌وجو کرد.

وی همچنین با بیان اینکه گرانی نان هیچ نفعی برای کشاورز گندم‌کار ندارد، افزود: به خاطر هزینه‌هایی که کشاورز به دنبال هدفمندشدن یارانه‌ها متقبل شد، گرانی نان هیچ تفاوتی برای کشاورز ندارد.

از 21 تا 27 خرداد ماه هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده است.

انتهای پیام/خ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول