اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هشدار دادسرای عمومی و انقلاب قزوین به شهروندان

کارت‌های عابربانک خود را به اشخاص ناشناس ندهید

خبرگزاری فارس: افراد با قرار دادن کارت بانکی و اطلاعات آن در اختیار دیگران بستر ارتکاب جرایم مالی را فراهم می‌آورند.

کارت‌های عابربانک خود را به اشخاص ناشناس ندهید

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، دادستان عمومی و انقلاب قزوین در جلسه ستاد پیشگیری و مبارزه با جرایم خاص استان قزوین در خصوص دستور جلسه این نشست مبنی بر بررسی علل افزایش بی‌رویه برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی اشخاص از طریق دستگاه‌های ATM اظهار کرد: این موضوع نه به لحاظ فراوانی بلکه به لحاظ نوع جرم ارتکابی و ورود به مسائل مالی نگرانی شهروندان را به دنبال داشته و بر این اساس ستاد از همه توان خود برای مقابله با این معضل استفاده می‌کند.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی در خصوص آثار افزایش برداشت‌های غیر مجاز افزود: چنانچه این برداشت‌ها افزایش یابد، افراد به سیستم بانکی بی‌اعتماد شده و به سیستم سنتی که نگهداری پول توسط خود اشخاص بوده باز می‌گردیم که در راستای این امر سرقت‌ها و جرایم علیه اشخاص افزایش یافته و بی‌نظمی را در جامعه شاهد خواهیم بود.

صادقی تصریح کرد: هدف از طرح و بررسی این موضوع شناسایی آسیب‌ها و چاره‌اندیشی برای برطرف کردن موانع و برخورد با سوء استفاده‌کنندگان از دستگاه‌های خودپرداز است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: در برخی از موارد ارتکاب جرایم مالی در خصوص عابربانک‌ها ارتباط مستقیم با صاحبان حساب دارد، چرا که اطلاعات آنها در خصوص نحوه استفاده از دستگاه‌های خودپرداز کامل نبوده و بعضا تمایلی نیز بابت کسب اطلاعات بیشتر ندارند، از سوی دیگر به راحتی کارت و اطلاعات رمز خود را در اختیار اشخاص ناشناس قرار می‌دهند که این امر زمینه مناسب برای ارتکاب جرم در این خصوص را فراهم می‌آورد.

صادقی بیان کرد: دستگاه‌های ATM گرچه در حال توسعه کمی است، اما متأسفانه توسعه کیفی مطلوبی به لحاظ تجهیزات به کار برده شده به ویژه سیستم دوربین‌های مدار بسته با کیفیت در این خصوص وجود ندارد، از سوی دیگر بازرسی و نظارت مستمر بر این دستگاه‌ها کاملا انجام نمی‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه دوربین‌های نصب شده از وضوح و شفافیت کامل برخوردار نبوده و بررسی موضوع توسط مراجع قضایی را بعضا با مشکل مواجه می‌نماید، لذا بایستی با جدیت و فوریت نسبت به نصب دوربین با قابلیت بالا از سوی مدیریت مرکزی بانک‌ها در تمامی شعب اقدام شود.

صادقی همچنین در خصوص اطلاع‌رسانی گسترده در خصوص عملیات بانکی و جرایم موجود در این زمینه تصریح کرد: علاوه بر اینکه رسانه‌های گروهی از جمله صدا و سیما موظف به اطلاع‌رسانی مستمر در این زمینه است، بانک‌ها نیز موظف هستند تا هنگام افتتاح حساب و ارائه کارت‌های عابر بانک اطلاع‌رسانی کاملی را در این خصوص ارائه دهند.

وی در رابطه با متصدیان فروشگاه‌های موجود در استان گفت: مسئولان و متصدیان و دستگاه‌ها موظفند دستگاه‌های کارت‌خوان موجود در فروشگاه را مستقیما در اختیار مشتری قرار داده و از اخذ کارت و رمز آن جدا خودداری کنند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در این خصوص الزام سیستم بانکی به ارسال پیام کوتاه اطلاعات حساب اشخاص را مورد تأکید قرار داد و افزود: چنانچه عملیات بانکی طی ارسال پیامک به مشتری اطلاع داده شود از هرگونه دخل و تصرف و عملیات غیرمجاز در حساب خود مطلع و اقدامات و پیگیری‌های لازم را در اسرع وقت انجام می‌دهند.

انتهای پیام/ب30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول