اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با گذشت 4 سال

موقوفه شاهزاده حسین(ع) همچنان در تصرف بانک ملی است

خبرگزاری فارس: پس از چند سال با وجود صدور حکم قطعی، موقوفه آستان مقدس شاهزاده حسین(ع) عموی امام زمان(عج) همچنان در تصرف بانک ملی است.

موقوفه شاهزاده حسین(ع) همچنان در تصرف بانک ملی است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، بنای بارگاه شاهزاده حسین(ع) مزار مزبور مدفن یکی از فرزندان امام علی‌بن‌النقی(ع) به نام حسین(ع) و عموی بزرگوار امام زمان(عج) است.

عده‌ای از مزارشناسان نیز بر این باورند که مزار نامبرده آرامگاه خانوادگی چند تن از بزرگان و رئیسان خاندان علویان در سده‌های 5 و 6 هجری نیز هست و در برخی روایت‌های تاریخی نیز گفته می‌‌شود که برای نخستین بار در عهد ایلخانان مغول و به دستور خواجه نصیرالدین طوسی، وزیر دانش دوست هلاکوخان مغول، ساختمان امامزاده در ابعاد وسیع‌تری مورد بازسازی قرار گرفته است و بنابر همین نقل قول‌ها، یکی از منتسبین به خواجه نصیرالدین نیز در صحن این مزار معتبر دفن شده است.

از آنجا که مستندات دینی و شیعی تأکید دارند زمین موقوفی به هیچ عنوان قابل فروش نیست اما در زمان رژیم ستمشاهی پهلوی موقوفات با اسناد نامعتبری به افراد و حتی سازمان‌ها فروخته شدند که زمین بارگاه شاهزاده حسین(ع) همدان نیز از این غارت مسثتنی نماند.

حدود پنج سال پیش مستندات موقوفی بودن زمین بارگاه شاهزاده حسین(ع) همدان که در تصرف بانک ملی است، به دادگاه ارائه شد تا بر اساس قانون و شرعیات در ارتباط با آن اتخاذ تصمیم شده و رأی صادر شود.

اگر چه تصمیم‌گیری در زمینه احکام شرعی و واضح دین مبین اسلام به راحتی و با طرفة‌العینی قابل انجام است اما با وجود سنددار بودن موقوفه شاهزاده حسین(ع) که در تصرف بانک ملی است، چندین سال پیاپی حکم قطعی صادر نشده است.

* سال 87؛ فرماندار وقت همدان: اراضی تصرفی بانک ملی به بارگاه شاهزاده حسین(ع) ملحق می‌شود

در سوم بهمن سال 87، بحث موقوفه شاهزاده حسین(ع) همدان و بانک ملی در جلسه فوق‌العاده‌ای که در فرمانداری وقت برای این موضوع شکل گرفته بود مورد بحث و بررسی قرار گرفت که متعاقب آن فرماندار وقت همدان بیان کرد زمین‌های آستان مقدس شاهزاده حسین(ع) در همدان که ساختمان بانک ملی مرکزی در آن احداث شده، برگردانده می‌شود.

علی‌اکبر فامیل‌کریمی با بیان اینکه بانک ملی میدان مرکزی شهر همدان در زمین‌های وقفی شاهزاده حسین(ع) احداث شده، تصریح کرد: ساخت بانک ملی در این منطقه از شهر قانونی نبوده و با اجرای حکم قضایی این اراضی به آستان شاهزاده حسین(ع) ملحق خواهد شد.

وی خاطرنشان کرده بود که حکم این پرونده هفته گذشته مبنی بر انتقال اراضی تصرف شده توسط بانک ملی به امامزاده، صادر شده است.

* سال 89؛ رأی به نفع بارگاه شاهزاده حسین صادر شد/ دستگاه قضایی مانع اجرای حکم شد

مدیرکل وقت اوقاف و امور خیریه استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان عنوان کرد: با وجود اینکه دادگاه تجدید نظر نیز حکم بر تخلیه ملک بانک ملی میدان امام (ره) را داده اما دستگاه قضایی استان همدان مانع اجرای حکم شده است.

حجت‌الاسلام علی‌محمد عبداللهی‌نیا در خصوص وضعیت فعلی ملک موقوفی بانک ملی اظهار داشت: از نظر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان محکومیت بانک ملی مبنی بر تخلیه ملک بنابر حکم قطعی دادگاه تجدید نظر ضروری است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان مانع اجرای حکم بانک ملی را دستگاه قضایی استان همدان معرفی کرد و گفت: دادگاه تجدید نظر نیز حکم بر لازم‌الاجرا بودن تخلیه‌ داده است اما هنگامی که ما حکم را برای اجرا فرستادیم دستگاه قضایی مانع اجرای این حکم شد.

وی تأکید کرد: زمین بانک ملی وقف امامزاده شاهزاده حسین(ع) است که در صورت اجرای حکم این امامزاده نیز از مهجوریت در می‌آید، البته هدف ما در این است که اتصال زمین بانک به امامزاده با اصل حفظ ظاهر بیرونی میراث فرهنگی صورت بگیرد تا به بافت سنتی این ناحیه آسیب وارد نشود.

عبداللهی‌نیا در خصوص زیر بار نرفتن مردم در اجرای بعضی موقوفات تصریح کرد: دلیل این امر در این است که شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی خوبی صورت نگرفته است و مردم در این زمینه سئوالاتی دارند که مستلزم آگاهی‌بخشی است.

* سال 89؛ مدیرکل وقف اوقاف همدان: دادگاه تجدید به نفع بانک ملی رأی صادر کرد/اوقاف به این حکم رضایت ندارد

در تیرماه سال 89 نیز به دلیل عدم توجه به استرداد زمین متصرفی بانک ملی به بارگاه شاهزاده حسین(ع) بار دیگر با مدیرکل وقت اوقاف و امور خیریه استان همدان به گفت‌وگو نشستیم که وی در این مصاحبه عنوان کرد: حکم تخلیه موقوفه بانک ملی شعبه میدان امام همدان به نفع بارگاه شاهزاده حسین(ع) به تهران ارجاع شده بود که دادگاه در کمال ناباوری حق موقوفی را از بارگاه گرفت و به بانک ملی داد.

حجت‌‌الاسلام علی‌‌محمد عبداللهی‌نیا‌ در گفت‌وگوی بعدی خود با خبرنگار فارس در همدان در خصوص حکم اخیر قوه قضاییه در ارتباط با لغو اجراییه تخلیه موقوفی بانک ملی شعبه میدان امام همدان به نفع بارگاه امامزاده حسین(ع) اظهار داشت: از آنجا که در حکم بدوی و ثانویه بانک ملی محکوم و مجبور به تخلیه شده بود و از اجرای آن امتناع می‌کرد، حکم به تهران ارجاع داده شد.

وی با اشاره به اینکه در احکام متعددی حکم تخلیه بانک ملی صادر شده بود و اجراییه آن نیز صادر شد اما دستگاه قضایی استان همدان مانع اجرای حکم شد، اضافه کرد: بعد از ارجاع حکم به تهران با دستور مستقیم رئیس قوه قضاییه اعاده دادرسی صادر شد که این بار دادگاه به نفع بارگاه امامزاده رأی نداد و به نفع بانک ملی رأی صادر شد.

مدیرکل وقت اوقاف و امور خیریه استان همدان یادآور شد: باید زمین موقوفه بانک ملی را به بارگاه امامزاده شاهزاده حسین(ع) متصل کنیم تا این بارگاه از مهجوریت بیرون بیاید که در راستای این هدف طرح ایجاد زائرسرا را برای این موقوفه در نظر گرفته بودیم.

وی خاطرنشان کرد: اداره اوقاف و امور خیریه استان همدان همچنان پیگیر استرداد زمین موقوفی بانک ملی است و به عنوان نهادی که وظیفه حفظ موقوفات و اجرای نیات واقفان خیراندیش را دارد، به حکم اخیر رضایت ندارد.

* سال 90؛ معاون سیاسی امنیتی استاندار: لزوم تعیین تکلیف سریع وضعیت شاهزاده حسین(ع)

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان نیز در همایش تجلیل از فعالان وقف در حوزه رسانه در همدان که در بهمن ماه سال گذشته برگزار شد از وضعیت شاهزاده حسین(ع) سخن گفت و افزود: ما نیز معتقد هستیم که باید وضعیت موقوفه شاهزاده حسین(ع) هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

* تعیین تکلیف وضعیت شاهزاده حسین(ع) از مصوبات سفر اول هیئت دولت به همدان بود

در حال حاضر پس از چند سال بحث در ارتباط با این موضوع اوقاف و امور خیریه همدان رأی مستأجره شدن بانک ملی بر زمین بارگاه شاهزاده حسین(ع) را نپذیرفته و این رأی را به دادگاه تجدید نظر فرستاده که تاکنون رأیی ارائه نشده است.

بنا به اعلام دستگاه‌های رسمی از جمله اوقاف هم‌اکنون سند رسمی عرصه و اعیان ساختمان بانک ملی به نام امامزاده است ولی مسئولان نسبت به تخلیه و تحویل آن جهت الحاق به محدوده آستان امتناع می‌کنند و این در حالی است که طی مکاتبات انجام شده با بانک ملی مرکزی و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور مبنی بر ملحق کردن ساختمان در تصرف بانک ملی به آستان مقدس، حکم صادر شده حکایت از تعلق عرصه و اعیان بانک ملی به سازمان اوقاف و امور خیریه دارد.

این قضیه در سفر اول هیئت دولت به استان همدان نیز مطرح شد اما تاکنون اقدامی در راستای تخریب بانک ملی صورت نگرفته است.

براساس این مطالب و با توجه به استقبال مردم و مسافران از این مکان زیارتی می‌توان انتظار داشت که با اضافه شدن بانک ملی به آستان مقدس امامزاده حسین(ع) این مکان مذهبی به عنوان قطب گردشگری مطرح شود چرا که امروزه گردشگری و توریسم زیارتی به عنوان یکی از ارکان اصلی و شاخه‌های مهم صنعت گردشگری در جهان مطرح است و همه ساله بر تعداد علاقه‌مندان به شرکت در این گونه سفرها افزوده می‌شود.

وسعت بانک ملی در محدوده بقعه متبرکه حضرت حسین بن علی النقی(ع) یک‌هزار و 680 مترمربع است که وسعت آستان مقدس امامزاده حسین با احتساب اضافه شدن بانک ملی به آستان، بیش از 3 هزار و 500 مترمربع خواهد شد.

امیدوار هستیم با پیگیری‌های انجام شده و مباحث مطروحه در زمینه وضعیت موقوفه شاهزاده حسین(ع) دستگاه‌های متولی در راستای رفع مهجوریت این بقعه متبرکه که عموی بلافصل امام زمان(عج) است، نیز همگام شوند.

.............................

گزارش: زهرا مرادوند

.............................

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول