اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از مستند استاد رضا روزبه

مستند "زیر سقف آسمان" در زنجان ساخته شد

خبرگزاری فارس: تهیه کننده مستند زیر سقف آسمان گفت: مستندی از زندگی استاد رضا روزبه به عنوان "زیر سقف آسمان" با هدف معرفی این استاد بزرگ در زنجان ساخته شده است.

مستند "زیر سقف آسمان" در زنجان ساخته شد

غلامرضا ملا‌کرمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان هدف از تولید برنامه "زیر سقف آسمان" را شناساندن شخصیت‌های بومی استان زنجان که در عرصه‌های مختلف جامعه تاثیرگذار بوده‌اند، دانست و اظهار داشت: در استان زنجان انسان‌های فرهیخته و بزرگی بوده‌اند که در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه تاثیرات زیادی داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در پرداختن به شخصیت‌های بزرگی چون استاد رضا روزبه کوتاهی و کم کاری شده است، خاطر نشان کرد: رسانه‌های جمعی نیز در زمینه شناساندن افراد بزرگ و چهره‌های مهم استان زنجان کم‌کاری کرده‌اند.

تهیه‌کننده مستند زیر سقف آسمان با بیان اینکه با توجه به نامیده‌شدن شهر زنجان در گذشته به عنوان دارالمؤمنین و شهر چهل مجتهد شخصیت‌های بزرگی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی وجود داشته‌اند که ناشناخته مانده‌اند، اضافه کرد: مستند "زیر سقف آسمان" با هدف شناساندن افراد بزرگ و فرهیخته استان زنجان تهیه و تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه باید الگوهای برتر، ایرانی و الگوهای اسلامی به عنوان افراد موفق به جوانان امروز معرفی شوند، تصریح کرد: ساخت مستند "زیر سقف آسمان" با هدف معرفی چهره‌های ماندگار استان زنجان به جامعه به‌ویژه نسل جدید ساخته شده است.

ملا کرمی با تاکید بر اینکه ساخت مستند از زندگی استاد رضا روزبه مرحله آغازین کار است و از سایر فرهیختگان و چهره‌های برتر و موثر استان زنجان نیز فیلم تهیه می‌شود، ادامه داد: پژوهش در زمینه سایر فرهیختگان آغاز شده است.

وی اظهار داشت: پس از پایان تحقیقات و پژوهش در زمینه چهره‌های ماندگار استان زنجان و تکمیل تحقیقات اقدام به تولید مستند می‌کنیم.

تهیه کننده مستند زیر سقف آسمان با بیان اینکه ساخت مستند چهره‌های ماندگار استان زنجان و پرداختن به زندگی و اقدامات موثر آنها گام کوچکی در شناساندن آنها به جامعه محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی های مهم مستند "زیر سقف آسمان" ساخت آن مبتنی بر پژوهش است.

وی با اشاره به اینکه جرقه طرح ساخت مستند از زندگی استاد روزبه و سایر فرهیختگان استان زنجان در سال 75 در ذهن او ایجاد شده است، اضافه کرد: تحقیق برای ساخت مستند "زیر سقف آسمان" از دو سال قبل آغاز شده است.

ملا کرمی با بیان اینکه در مستند "زیر سقف آسمان" زندگی استاد روزبه در قالب یک برنامه 50 دقیقه‌ای به تصویر کشیده شده است، تصریح کرد: از شاگردان، هم‌دوره‌ای‌ها و خانواده ایشان در این مستند مصاحبه گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در مستند مذکور بخش‌های از زندگی استاد رضا روزبه بازسازی شده است، یادآور شد: این مستند شامل ویژگی‌های شخصیتی استاد، اقداماتی که انجام داده و تالیفات ایشان می‌شود.

پژوهشگر مستند زیر سقف آسمان با بیان اینکه استان زنجان از نظر تاریخی سابقه طولانی دارد و به دفعات متعددی مورد هجوم قرار گرفته است، اظهار داشت: در استان طی اعصار مختلف شخصیت‌های بزرگی پرورش یافته‌اند که شناساندن این شخصیت‌های بزرگ همت بزرگی را می‌طلبد.

وی با تاکید بر اینکه باید هویت خود را بشناسیم و افرادی که هویت را به نسل جدید ارائه کرده‌اند، به جامعه بشناسانیم، افزود: نسل جدید باید الگوی مناسبی داشته باشند و راه زندگی خود ر ا به درستی انتخاب کنند.

ملا کرمی اظهار داشت: ساخت مستند از زندگی، شخصیت و اقدامات چهره‌های ماندگار استان زنجان تنها راه ادای دین به این شخصیت‌های بزرگ محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ایرج محرمی و وی پژوهشگران مستند "زیر سقف آسمان" هستند، ادامه داد: امیر یوسفی کارگردان این مستند، امیرعلی فارغی تدوین‌گر، فراز عباسی صدابردار، سعید ایپکی تصویربردار و بهروز رضوی گوینده این مستند به شمار می‌روند.

**استاد رضا روزبه

استاد رضا روزبه زنجانی

 

 فقید سعید استاد رضا روزبه که جایگاه بسیار ویژه‌ای در بین مردم زنجان دارد، اردیبهشت سال 1300 ش، مصادف با ولادت حضرت رضا(ع) در خانواده‏ای متدین و با فضیلت و مبارز در شهر زنجان پا به عرصه وجود نهاد.

 

پدرش کربلایی محمود خیاط فرزند حجت‌الاسلام شیخ جواد زنجانی، از شاگردان آیت‏‌اللّه میرزا محمدتقی شیرازی و مادرش سیده ربابه دخت حاج سید تقی، از سادات مشهور و صاحب کرامت آن سامان شمرده می‏‌شد.

مرحوم روزبه فردی متعبد، مخلص و عاشق خدا بود، جلوه‏‌های بارز این عشق را در نماز او می‏‌یابیم.

چون وقت نماز می‏‌شد از هر کاری، هر چند مهم، دست می‏‌کشید و مقید بود آن را در اول وقت به جای آورد، او در نماز تمام توجهش به خدا بود و حالش دگرگون می‏‌شد.

روزبه فردی به تمام معنا جامع بود هر چند تخصص اصلی‏‌اش در علم فیزیک بود و در این رشته تحقیقات ارزنده‏‌ای داشت، ولی این امر استاد را از پرداختن به دیگر رشته‏‌های علمی باز نداشت و او در فقه، اصول، کلام، تفسیر و علوم قرآنی بسیار مطالعه کرده بود.

از استاد روزبه که بسیاری از بزرگان امروز از جمله غلامعلی حداد عادل شاگرد وی بودند، تألیفات و تحقیقات متعددی در موضوع‌های فقه، معارف اسلامی و علوم روز به جا مانده که استاد در پایان عمر همه آنها را به یکی از شاگردان فاضلش سپرد تا در فرصت مناسبی به چاپ برساند.

موضوع تحقیقات و یادداشت‌های آن بزرگوار در زمینه‌های اثبات جهان ماوراء، اثبات وجود خدا، عصمت پیامبران، ولایت و فقه است.

استاد در 40 سالگی با خانواده‏‌ای روحانی ازدواج کرد، که ثمره این پیوند دو پسر به نام‌های محمود و حسین و یک دختر به نام زهرا است که به معلمی اشتغال داشته و راه پدر را ادامه می‏‌دهند.

استاد در سال 1347، به سبب تماس با تشعشعات رادیواکتیو در آزمایشگاه، بیمار و در سالهای 48 و 49 حالش رو به وخامت گذاشت و در 21 آبان سال 1352 جان به جان آفرین تسلیم کرد.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول