اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه مازندران:

تولیدکنندگان نرخ بهره‌وری را با جذب مشتری افزایش دهند

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه مازندران گفت: تولیدکنندگان باید با بالابردن کیفیت تولیدات خود، نرخ بهره‌وری را با جذب مشتری افزایش دهند.

تولیدکنندگان نرخ بهره‌وری را با جذب مشتری افزایش دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، احمد احمدپور پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه چهارمین همایش تحلیل پوششی داده‌ها، با بیان اینکه نامگذاری سال 1391 به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری گام دیگری در راستای تحرک‌بخشی به توان ملی است، گفت: امیدواریم در سایه استعدادها و توانمندی‌های بومی و داخلی بتوانیم راه‌های رشد، توسعه و خودکفایی را درنوردیم.

رئیس دانشگاه مازندران ارزیابی عملکرد سازمان‌ها را در جهت‌گیری تصمیمات آتی آنها یادآور شد و اشاره کرد: که در عصر حاضر دستیابی به رشد اقتصادی از طریق ارتقای بهره‌وری از مهم‌ترین اهداف اقتصادی کشورها به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: امروزه رقابت در عرصه‌های اقتصادی، تولید و تجارت جهانی به واسطه کمرنگ شدن مرزهای اقتصادی ابعاد دیگری یافته و کوشش برای ارتقای بهره‌وری بر اساس عقلانیت اقتصادی مورد تاکید و توجه قرار دارد.

احمدپور تصریح کرد: بهبود بهره‌وری مستلزم عملیاتی‌کردن توان بالقوه است؛ از این‌رو این حرکت نیاز به یک ابزار محرک دارد و مناسب‌ترین محرک " رقابت " در صحنه داخلی و بازارهای خارجی است.

وی افزود: ارتقای بهره‌وری سبب پیشرفت و توسعه‌یافتگی می‌شود و کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری زیادی در این مقوله انجام داده‌اند. بررسی عملکرد کشورهایی که طی چند دهه اخیر رشد اقتصادی قابل توجهی داشته‌اند حاکی از آن است که بیشتر کشورها رشد را از طریق ارتقای بهره‌وری به دست آورده‌اند.

رئیس دانشگاه مازندران ادامه داد: بطوری که اگر تولید به ازای هر واحد از نهاده‌ها افزایش یابد، به مفهوم افزایش بهره‌وری و عکس آن به معنای کاهش بهره‌وری است؛ کارایی اثربخشی و بهره‌وری مفاهیم متفاوتی دارند که گاهی اشتباهی به جای یکدیگر به کار برده می‌شوند، بطور کلی بهره‌وری را می‌توان ترکیبی از کارایی و اثربخشی دانست.

وی ادامه داد: کارایی نشان می‌دهد که یک سازمان تا چه میزان از نهاده‌ها به طور بهینه برای تولید ستاده‌ها استفاده کرده‌ است و به‌عبارتی نشان‌دهنده «صحیح انجام دادن کار» است. به این معنی که از حداقل نهاده‌ها حداکثر محصول برداشت شود.

بهره‌وری ترکیبی از کارایی و اثربخشی است

احمدپور خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر عملکرد سازمان در صورتی بهره‌ور خواهد بود که کارا و اثربخش باشد و هر کدام به تنهایی نشان دهنده افزایش بهره‌وری نیست. پس در مقوله بهره‌وری اول کاری که انجام می‌شود باید کار درست و مفیدی باشد و اینکه این کار به بهترین نحو انجام پذیرد و در راستای اهداف باشد.

وی تصریح کرد: در یک سازمان تعدادی ورودی برای تولید تعدادی خروجی به کار می‌روند که خروجی‌ها باید در راستای اهداف سازمانی قرار گیرد. اگر میزان استفاده مطلوب از ورودی‌ها را برای تولید خروجی‌ها بسنجیم در واقع میزان کارایی را سنجیده‌ایم.

احمدپور اذعان کرد: اگر میزان تحقق اهداف را از خروجی‌های تولید شده بسنجیم در واقع میزان اثربخشی را سنجیده‌ایم و از ترکیب این دو می‌توان مفهوم بهره‌وری را به این صورت استخراج کرد که به چه میزان اهداف سازمان با استفاده از ورودی‌ها تحقق یافته‌ است.

وی گفت: یکی از ابزارهای مناسب و کارآمد در این زمینه، تحلیل پوششی داده‌ها است که به عنوان یک روش غیرپارامتری به منظور محاسبه کارایی واحدهای تصمیم گیرنده استفاده می‌شود. امروزه استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده‌ها با سرعت زیادی در حال گسترش بوده و در ارزیابی سازمان‌ها و صنایع مختلف در بخش خدمات، تجارت و تولید بکار می‌رود.

احمدپور خاطرنشان کرد: استفاده از مدل‌های تحلیل پوششی داده‌ها علاوه بر تعیین میزان کارایی نسبی، نقاط ضعف سازمان را در شاخص‌های مختلف تعیین کرده و با ارائه میزان مطلوب آنها، خط‌‌مشی سازمان را به سوی ارتقای کارایی و بهره‌وری مشخص می‌کند.

رئیس دانشگاه مازندران حمایت از کار و سرمایه ایرانی را زمینه‌ساز ایجاد روحیه با نشاط و با انگیزه در میان نیروی کار دانست و تصریح کرد: با نگاهی به کشورهای پیشرفته‌ای چون آلمان و ژاپن می‌توان به نقش و جایگاه نیروی انسانی کارآمد در توسعه این کشورها پی برد.

احمدپور در پایان با بیان اینکه در عصر حاضر که مرزها برداشته و تجارت بین‌المللی مطرح شده برای اینکه شرکت‌ها بتوانند مقاومت کنند، باید به بخش مهم اقتصادی نظیر بهره‌وری توجه ویژه داشته باشند، گفت: تولیدکنندگان باید با بالا بردن کیفیت تولیدات خود، نرخ بهره‌وری را با جذب مشتری افزایش دهند.

انتهای پیام/ع10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول