اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌‌شرقی:

مدیریت استفاده و بهره‌وری خاک و آب بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: مدیریت استفاده و بهره‌وری خاک و آب کشاورزی به تنهایی از عهده دولت‌ خارج بوده و بدون جلب مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست.

مدیریت استفاده و بهره‌وری خاک و آب بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط‌عمومی آب منطقه‌ای آذربایجان‌‌شرقی، ارسلان هاشمی افزود: با پیشگامی استان در جلب مشارکت‌های مردمی برای بهره‌برداری،حفاظت و حتی مدیریت منابع آبی استان‌هایی مانند فارس، اصفهان، خوزستان، خراسان و سایر مناطق نیز خواهان انتقال تجربیات آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در خصوص راه‌اندازی تعاونی‌های آببران شده‌اند.

وی، در تشریح این تعاونی‌ها و نقش آنها در مدیریت منابع آبی گفت: در جهان امروز مدیریت استفاده و بهره‌وری خاک و آب کشاورزی به تنهایی از عهده دولت‌ها خارج بوده و بدون جلب مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست.

هاشمی تصریح کرد: برخلاف گذشته، امروزه نوک پیکان سیاستگذاری، بهره‌برداری و مدیریت منابع آب و خاک، تشکل‌های مردمی بوده و دولت تنها به‌عنوان برنامه‌ریز، حامی و ناظر بر اجرای سیاست‌های کلی عمل می‌کند.

وی با اشاره به تجربه‌های ناموفق پیش از انقلاب در کپی‌برداری نادرست از طرح‌های غربی مانند واحدهای کشت و صنعت گفت: نتیجه ورود مستقیم دولت در این حوزه منجر به پس زدن مردم و عدم توجه به نیازهای کاربران اصلی حوزه آب و خاک شده و در نهایت خسارات جبران‌ناپذیری به بخش آب و خاک وارد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی ادامه داد: به دلیل کاهش شدید بهره‌وری منابع آب و خاک، کارشناسان آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی برای نخستین بار در کشور به فکر اتخاذ راهکاری برای برون‌رفت از این معضل شده و اقدامات عملی در این حوزه آغاز شد.

وی، تشکیل تعاونی آببران در پایاب سد علویان مراغه در اوایل دهه 70 را نخستین گام در ساماندهی مدیریت منابع آبی در استان دانست و افزود: در آن زمان این تعاونی با هدف تامین بخشی از منابع مالی اجرای شبکه و نیز استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای کاهش مشکلات اجتماعی ناشی از مقاومت روستاییان از تملک اراضی شکل گرفت که بسیار موفق بود.

به گفته این مقام مسئول، تجربه موفق استان در این حوزه به وزارت نیرو منتقل شد و به‌دنبال آن، اختصاص تسهیلات برای اجرای این طرح در سراسر کشور در قالب تبصره‌های 26 و 76 در برنامه‌های اول و دوم توسعه کشور منظور شد.

هاشمی با بیان اینکه از سال 83 نیز تعاونی‌های آببران وارد دومین مرحله از دوران فعالیت خود شدند، اظهار کرد: با مطالعات راهبردی اجتماعی انجام شده مشخص شد تعاونی‌های یاد شده ظرفیت‌های دیگری هم دارند به طوریکه در  تمام مراحل طراحی، ساخت و بهره‌برداری شبکه‌های آبیاری و زهکشی حتی ساخت سد و ایستگاه‌های پمپاژ مشارکت داده شدند.

وی با بیان اینکه از سال 89 نیز با ورود به مرحله سوم فعالیت تشکل‌های آببران، کار مدیریت، بهره‌برداری و نگهداری شبکه‌های آبیاری و زهکشی نیز به این تعاونی‌ها واگذار شده است، افزود: حاصل تفکرات مشارکت‌جویانه مدیریت منابع آب و خاک در آذربایجان‌شرقی، تشکیل 142 تعاونی آببران در سراسر استان بوده است.

هاشمی ادامه داد: بر این اساس، کار مدیریت، بهره‌برداری و نگهداری 41 طرح سد، شبکه و ایستگاه‌های پمپاژ به تعاونی‌های یاد شده واگذار می‌شود.

انتهای پیام/ش30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول