اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شد

بررسی ابعاد مختلف بهائیت در فصل‌نامه فرق و ادیان

خبرگزاری فارس: دومین شماره فصل‌نامه تخصصی فرق و ادیان با هدف بررسی ابعاد مختلف بهائیت توسط پژوهشکده باقرالعلوم منتشر شد.

بررسی ابعاد مختلف بهائیت در فصل‌نامه فرق و ادیان

به گزارش خبرگزاری فارس از قم شماره دوم فصلنامه تخصصی فرق و ادیان به مدیر مسئولی دکتر حسین قشقایی و سردبیری سید حسینعلی موسوی‌زاده در قطع وزیری در 139 صفحه منتشر شده و در برگیرنده مطالبی از جمله تاریخچه بهائیت،‌ تفسیر به رأی قیامت و معاد در بهائیت، نقد و بررسی تعالیم دوازده‌گانه بهائیت و... است.

تاریخچه بهائیت عنوان یکی از مطالب منتشر شده در این فصل‌نامه است که به قلم سید حسینعلی موسوی‌زاده به رشته تحریر درآمده است.

در این بخش در خصوص تاریخچه بهائیت آمده است: در طول تاریخ برخی افراد با سوءاستفاده از فرصت‌های به‌ دست آمده و با بهره‌گیری از جهالت مردم، انحرافاتی در اعتقادات آنها به ‌وجود آورده و مسلک جدیدی را بنا نهاده و ادیان واقعی را از مسیر اصلی خود که همان هدایت بشر است خارج کرده‌اند و یکی از این مسلک‌های انحرافی، بهائیت است که توسط حسینعلی بهاء بنا نهاده شد و مسیری را طی کرد که با مطالعه آن می‌توان به نقش استعمار در شکل‌گیری این فرقه گمراه پی‌ برد.

عزالدین رضانژاد نیز در این شماره از فصلنامه، در مطلبی با عنوان «تحلیلی از خاتم النبیین و پاسخ به برخی از تفسیرهای ناروها» ضمن تبیین ویژگی‌های منحصر به فرد پیامبر اسلام به تشریح اصل «خاتمیت» پرداخته است.

بهائیان و معجزه عنوان دیگری از مطالب منتشر شده در این فصل‌نامه به شمار می‌رود.

در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: فطرت انسان اقتضا می‌کند، بدون دلیل ادعایی را نپذیرد. مدعی نبوت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید دلیلی برای اثبات مدعای خود اقامه کند، تا مردم صحت ادعای او را تصدیق کرده و تسلیم دعوت او شوند، چرا که پذیرش ادعا بدون دلیل خلاف فطرت است. از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که بهائیان از آغاز پیدایش خود با آن روبه‌رو بوده‌اند، درخواست معجزه از میرزا حسینعلی نوری بوده است. همچنین پندارهای دیگری از جمله حجیت معجزه برای حاضران و عدم اثبات معجزه در قرآن از دیگر توجیهاتی است که بیان کرده‌اند.

«نقد و بررسی قیامت و معاد در بهائیت» به قلم سید مجتبی موسوی و همچنین نقد و بررسی تحری حقیقت در اصول دوازده‌گانه بهائیان و نقد و بررسی تعدیل معیشت در اصول دوازده‌گانه بهائیان به قلم سید حسینعلی موسوی‌زاده از دیگر بخش‌های این فصل‌نامه به شمار می‌رود.

در بررسی تعدیل معیشت در اصول بهائیان آمده است: یکی از اصول دوازده‌گانه بهائیان تعدیل معیشت است که بر اساس آن بهائیت بدون ارائه برنامه عملی خاص ادعا دارد که با به‌کارگیری این شعار تمام گرفتاری‌های زندگی حل خواهد شد در حالی که اسلام، قرن‌ها قبل از به‌ وجود آمدن این مسلک راهکارهای رسیدن به جامعه عدالت محور را داده تا در سایه آن وضعیت معیشتی مردم و امور روزمره زندگی آنها به‌راحتی فراهم شود، بنابراین، این تعالیم از ابداعات بهائیان نیست و برگرفته از دیگران است.

علیرضا روزبهانی نیز در این فصل‌نامه در مطلبی با عنوان راستی و درستی در قول و عمل رهبران بهائی نوشته است: احادیث و روایات بسیاری در دست است که ثابت می‌کند باب و بها در ادعای خویش کاذب و فاقد هرگونه مشروعیتی بوده‌اند، اما جالب اینکه اینان خود به روایات و اخباری تمسک کرده و مدعی مشروعیت شده‌اند که از آن جمله حدیث مفضل بن عمر از امام صادق است که وی در این روایت از امام پیرامون ظهور حضرت مهدی(عج) پرسش می‌کند. امام در این روایت در صدد تعیین وقت ظهور است که ادعایی عجیب و در عین حال بسیار نادرست است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول