اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور تولید دارو از از فرآورده‌های خونی صورت می‌گیرد

ارسال پلاسمای خون مازاد خراسان‌رضوی به اروپا

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی گفت: پلاسمای مازاد تولید شده در استان خراسان‌رضوی به کشورهای اروپایی به منظور تولید دارو ارسال می‌شود.

ارسال پلاسمای خون مازاد خراسان‌رضوی به اروپا

اسماعیل خیامی، صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: 14 ژوئن، هر ساله در دنیا مصادف با روز جهانی تقدیر از اهدا کنندگان مستمر خون است و این تاریخ، امسال در کشور ما با روز 25 خردادماه، مصادف شده است.

رئیس سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی تاکید کرد: اهدای خون، نماد نوعی ایثار و نوع‌دوستی است و باید از طریق تقدیر از اهدا کنندگان مستمر خون از سوی سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی، این سنت حسنه را بیش از پیش در میان مردم ترویج دهیم.

خیامی گفت: امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا، مسئله خون و تولید فرآورده‌های خونی سالم، تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های این کشورها شده است، زیرا کیفیت پایین فرآورده‌های خونی بسیار خطرآفرین است و می‌تواند زندگی نسل‌های آینده بشری را با مشکل جدی مواجه کند.

وی بیان کرد: در بسیاری از این کشورها، از آنجا که به اهمیت بالای اهدای خون پی برده‌اند، نسبت به این مسئله فرهنگ‌سازی‌های بسیار خوبی نیز انجام داده‌اند و باید الگوهای مثبت آنها را اخذ کنیم.

رئیس سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی با اشاره به رشد اهدای خون در خراسان‌رضوی گفت: در سال 90، حدود 180 هزار نفر برای اهدای خون مراجعه کردند و از این میان، نزدیک به 125 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند که این آمار نسبت به سال 89، رشدی 7.5 درصدی داشته است.

خیامی با اشاره به اینکه نیاز به فرآورده‌های خونی دائماً در حال افزایش است، ادامه داد: در دو ماهه ابتدایی سال جاری نیز، در سطح استان، بالغ بر 33 هزار نفر برای اهدای خون مراجعه کردند و 23 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی افزود: نزدیک به 95 درصد خون دریافتی از اهدا کنندگان، تبدیل به فرآورده‌های خونی می‌شود.

رئیس سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی بیان کرد: مهم‌ترین فرآورده‌های خونی تولید شده از خون اهدا کنندگان شامل گلبول قرمز، خون شسته شده، پلاسما، کرایو، پلاکت، خون اشعه دیده و خون فیلتر شده است.

خیامی اظهار کرد: پلاسمای مازاد تولید شده در استان خراسان‌رضوی را نیز به کشورهای اروپایی می‌فرستیم و در آنجا، این ماده به دارو تبدیل می‌شود و مجدداً به ایران باز می‌گردد.

وی با اشاره به فواید این کار، تصریح کرد: از طریق ارسال پلاسمای اضافی به کشورهای اروپایی از سویی آنها استانداردهای بالای ایران را در این زمینه می‌بینند و از سوی دیگر هزینه بالای خرید داروها به صورت مستقیم، کاهش می‌یابد.

خیامی ادامه داد: تولید خون در ایران به صورت کاملاً داوطلبانه انجام می‌شود و تنها 4 کشور در سطح منطقه دارای این خصوصیت هستند و در سایر کشورها، رایج‌ترین شیوه انتقال و اهدای خون، خرید و فروش آن است.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول