اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جلوه‌های خدمت ماندگار-26

تولید پلاسمای خون در گیلان

خبرگزاری فارس: مدیر کل پایگاه انتقال خون گیلان از تولید پلاسمای خون در استان خبر داد.

تولید پلاسمای خون در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علی داودی ظهر امروز در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای یکصدمین سفر هیئت دولت در محل پارک قدس این شهر با اشاره به اهمیت اهدای سلول‌های بنیادی خون، اظهار کرد: هر ساله هزاران نفر به بیماری سرطان خون یا دیگر بیماری‌های خونی وخیم مبتلا می‌شوند که پیوند سلول‌های بنیادی خون تنها درمان موثر بسیاری از این بیماری‌هاست.

وی با بیان اینکه دهنده و گیرنده پیوند باید از نظر خونی و بافتی با هم سازگار باشند، افزود: در بسیاری از موارد فرد مناسب در بین خویشاوندان بیمار یافت نمی‌شود و بررسی‌ها نشان داده‌ که 70 درصد بیماران در بین اعضای خانواده اهداکننده مناسب را نیافته و ادامه حیات آنان وابسته به اهدا کنندگان غیر خویشاوند است.

این مسئول، با اشاره به اهمیت وجود روحیه انسان‌دوستانه در هموطنان ایرانی، اذعان کرد: اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز، گامی در سلامت بیماران نیازمند برمی‌دارند.

وی برخی از شرایط اهدای سلول‌های بنیادی را برشمرد و عنوان داشت: سن بین 18 تا 50 سال، عدم وجود بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری خونی، قلبی، کلیوی، کبدی و غیره، عدم ابتلا به بیماری‌های عفونی قابل انتقال از طریق پیوند مانند هپاتیت و ایدز و عدم ابتلا به مواد مخدر تزریقی، خوراکی و استنشاقی از جمله شرایط اهدای سلول‌های بنیادی هستند.

داودی، اهدای سلول بنیادی خون‌ساز از خون و اهدای سلول بنیادی خون‌ساز از مغز استخوان را دو روش مناسب برای اهدای سلول بنیادی خون‌ساز عنوان کرد و گفت: در روش اهدایی سلول از طریق خون، سلول‌های بنیادی موجود در خون را از رگ‌ها می‌گیرند که در این روش خون از طریق سوزن به درون ماشین جداکننده سلولی رفته و پس از جداسازی سلول بنیادی اجزای باقیمانده خون دوباره به بدن اهدا کننده بازگردانده می‌شود.

وی در باره اهدای سلول بنیادی از طریق مغز استخوان گفت: در این روش سلول‌های بنیادی به طور مستقیم از مغز استخوان گرفته می‌شود که با استفاده از یک بیهوشی عمومی توسط پزشکان باتجربه از مغز استخوان لگن فرد اهدا کننده گرفته و سلول‌های موجود را در آزمایشگاه جداسازی می‌کنند.

مدیر کل پایگاه انتقال خون گیلان با بیان اینکه این فرایند حدود دو ساعت به طول می انجامد، اظهار کرد: مغز استخوان طبیعی به منظور جایگزینی مغز استخوان اهدا شده به سرعت رشد خود را دوباره آغاز می‌کند.

وی افزود: سلامتی اهداکننده قبل و پس از اهدا بسیار مهم است بنابراین سلامتی فرد اهداکننده توسط یک پزشک متخصص به طور کامل ارزیابی می‌شود.

داودی، با بیان اینکه اهدای سلول بنیادی خون‌ساز کاملا داوطلبانه است، خاطرنشان کرد: هیچ وجهی در مقابل آن پرداخت نمی‌شود.

وی یادآور شد: تمام اطلاعات اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز در بانک اطلاعاتی ثبت می‌شود و هر زمان که بیماری نیازمند پیوند سلول‌های بنیادی سازگار با مشخصات خونی اهداکننده پیدا شد از طرف بانک اطلاعاتی با وی تماس گرفته و آزمایش‌های تاییدی انجام می‌شود.

این مسئول، با اشاره به اینکه ممکن است تا مدت‌ها پس از عضویت اهداکننده در بانک اطلاعاتی بیمار مناسبی برای دریافت سلول بنیادی خون‌ساز پیدا نشود، افزود: در این مدت اهداکننده برای شرکت در گردهمایی‌ها و برنامه‌های مختلف دعوت می‌شود.

به گفته وی، پایگاه انتقال خون گیلان تمام اطلاعات اهداکننده را به صورت محرمانه نزد مرکز اهدا نگه‌داری می‌کند و اهدا کننده و بیمار گیرنده پیوند برای یکدیگر ناشناس می‌مانند.

داودی با بیان اینکه سال گذشته، در مجموع 13 هزار واحد پلاسما در انتقال خون گیلان تولید شد، تصریح کرد: امسال بیش از 30 هزار واحد خون در استان تولید شده است.

وی، تولید پلاسما را از کارهای مهم و وابسته به اهدای خون مردم دانست و ابراز کرد: انجام پلاسما فریزیس از جمله اقدام‌های انتقال خون استان است.

به گفته این مسئول، از پلاسما فریزیس برای درمان بیماری‌های خاص، مغز و اعصاب و بیماری‌های خونی که در اثر آنتی‌بادی‌ها به وجود می‌آید، استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ل10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول