اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار ملایر:

60 درصد از انگور همدان در ملایر تولید می‌شود

خبرگزاری فارس: فرماندار ملایر گفت: 60 درصد از انگور استان همدان در شهرستان ملایر تولید می‌شود.

60 درصد از انگور همدان در ملایر تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ملایر، حسن خیریانپور ظهر امروز در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه شهرستان ملایر با تبریک هفته کشاورزی با بیان اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی نامیده شده است، اظهار داشت: یکی از مظاهر تولید ملی کشاورزی است و برای تحقق این شعار بهترین اقدام فراهم کردن امکانات در بخش کشاورزی برای رسیدن به اشتغال پایدار در این بخش و تولیدات مفید است.

وی ادامه داد: کشاورزی می‌تواند استقلال، امنیت غذایی و اشتغال و سرمایه‌گذاری را به همراه داشته باشد و با توجه به ظرفیت‌ها و نیروهای بالقوه و و بالفعلی که در شهرستان وجود دارد باید در این راستا اقدامات بهتری صورت گیرد.

فرماندار ملایر افزود: در این راستا در شهرستان ملایر نیز مسئولان خود را با این امر بیگانه نمی‌دانند و با تمام توان در این راستا حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به کارگروه توسعه بخش کشاورزی اظهار داشت: این کارگروه با دستور مستقیم رئیس جمهور، در استان‌ها و شهرستان‌ها و با هدف اشتغال پایدار در این بخش و توسعه کشاورزی و رسیدن به تولیدات بیشتر تشکیل شده است.

خیریانپور افزود: تاکنون در ملایر 10 جلسه کارگروه توسعه کشاورزی تشکیل شده و 96 طرح با 28 میلیارد تومان و اشتغالزایی 300 نفر در این کارگروه‌ها به تصویب رسیده است.

وی تصریح کرد: با توجه به وجود 132 هزار هکتار اراضی منابع طبیعی در ملایر فاز اول از زمین‌های منابع طبیعی که قابلیت کار برای کشاورزی را دارد 2 هزار هکتار استعدادیابی شده است.

فرماندار ملایر عنوان داشت: از اعتبارات سال 90 نیز 110 میلیارد تومان تسهیلات به بانک کشاورزی ابلاغ شده است.

وی در ادامه به پیشرفت‌های ملایر طی سال‌های اخیر در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: ملایر استعدادها و پتانسیل‌های بالایی در بخش کشاورزی دارد و در پنج محصول رتبه نخست را در استان دارا هستیم و در کشور نیز ملایر در تولید انگور رتبه دوم را دارد.

خیریانپور عنوان داشت: 22 درصد از محصولات کشاورزی در استان همدان مربوط به شهرستان ملایر است و در این راستا 60 درصد از انگور استان توسط شهرستان ملایر تولید می‌شود.

وی در ادامه سخنانش از فعالیت 70 کارخانه کشمش در شهرستان ملایر خبر داد و گفت: ظرفیت‌ها باید بالاتر برود.

 

*ساخت پژوهشکده انگور در ملایر

فرماندار ملایر از ساخت پژوهشکده انگور در ملایر خبر داد و افزود: با توجه به وجود تاکستان‌های زیاد در شهرستان ایجاد این پژوهشکده امری ضروری است که در دانشگاه ملایر در حال ساخت است و در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تصویب منطقه اقتصادی خشکبار سامن و ایجاد گمرک ملایر را از دیگر اقدامات برای توسعه اقتصاد در بخش کشاورزی در ملایر خواند.

خیریانپور به اقدامات انجام شده در بخش‌های عمرانی، کشاورزی اشاره کرد و گفت: آبیاری به شیوه سنتی باعث بالا رفتن هزینه‌ها و هدررفت آب می‌شد که در این راستا اقدامات زیادی شامل بازسازی کانال‌ها و لوله‌گذاری در این بخش انجام گرفته است.

وی ادامه داد: 75 هزار متر لوله‌گذاری در سال 90 انجام شد که امسال نیز 60 هزار متر دیگر در دست اقدام است.

فرماندار ملایر تصریح کرد: در این راستا احیای قنوات ایجاد آبیاری بارانی و قطره‌ای در سر لوحه کار ما است که در سال گذشته 300 هکتار طبق سهمیه آبیاری بارانی در ملایر انجام شد.

وی از احداث 10 انبار چند منظوره در این بخش در ملایر خبر داد و گفت: در زراعت چوب نیز اقدامات خوبی در ملایر انجام شده به طوری که بیش از 500 هکتار زراعت چوب در ملایر ایجاد شده است.

در پایان این مراسم نیز 26 نفر از تولیدکنندگان برتر کشاورزی تقدیر شدند که بهنام کولیوند به عنوان کشاورز نمونه کشوری تقدیر و پنج نفر به عنوان نمونه استان و مابقی نیز به عنوان کشاورزان نمونه شهرستان شناخته شدند.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول