اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد:

راه‌اندازی سیستم کاداستر باغ‌های انگور در استان فارس

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: با راه‌اندازی سیستم کاداستر، در بررسی مکانی باغات قدیمی انگور، زمینه لازم برای تعیین مکان‌های مناسب برای توسعه این باغات در استان فارس فراهم می‌شود.

راه‌اندازی سیستم کاداستر باغ‌های انگور در استان فارس
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مهرزاد خرد در کمیته فنی انگور کشور اظهار داشت: در راستای تغییر سیستم کاشت انگور از روش‌های سنتی به روش‌های مدرن، طرح جامع انگور در تمام شهرستان‌های انگورخیز اجرا می‌شود.
خرد ادامه داد: اجرای این طرح در تغییر سیستم‌های کاشت از سنتی به مدرن از جمله (روش ایستاده) می‌تواند ضمن استفاده بهینه از ماشین‌آلات، به کاهش هزینه‌های تولید منجر شود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به خشکسالی‌های حادث شده در برخی از باغات قدیمی انگور و باغات جدید‌الاحداث نیز به جای روش آبیاری غرقابی از روش آبیاری نوین استفاده شده که نتایج مثبتی نیز به همراه آورده است.
خرد، راه‌اندازی سیستم کاداستر را در بررسی مکانی باغات قدیمی انگور مفید توصیف کرد و بیان داشت: با اجرای این طرح زمینه لازم برای بررسی مکانی و همچنین تعیین مکان‌های مناسب برای توسعه باغات انگور در استان فارس فراهم می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه به جایگاه این استان در تولید انگور اشاره کرد و بیان کرد: طی یک دوره 10 ساله سطوح باغات انگور از 63 هزار هکتار به 73 هزار هکتار افزایش یافته که رشدی معادل 13 درصد را نشان می‌دهد.
وی تصریح کرد: عمده توسعه باغات انگور در اراضی شیب‌دار و در مناطق دیگر در راستای تغییر الگوی کشت بوده است.
وی افزود: در این دوره میزان تولید نیز از 284 هزار تن به 468 هزار تن رسیده که 39 درصد افزایش داشته است.
خرد تصریح کرد: فارس با تولیدی بالغ بر 422 هزار تن (برابر با 16 درصد انگور کل کشور) مقام نخست و با 16 درصد سطح زیرکشت، مقام دوم سطح زیرکشت کشور را به خود اختصاص داده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه به جایگاه این استان در تولید انگور اشاره کرد و گفت: فارس با تولیدی بالغ بر 422 هزار تن (برابر با 16 درصد کشور) رتبه نخست انگور را در کشور به خود اختصاص داده است.
خرد با بیان این که سالانه نزدیک به 20 هزار تن از انگورهای قابل تبدیل به کشمش به فرآوری کشمش اختصاص می‌یابد گفت: کشمش تولیدی این استان به استان‌های هم‌جوار و کشورهای بلوک شرق صادر می‌شود.
وی بر راه‌اندازی و ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری مناسب در مناطق عمده کشت انگور در فارس تاکید کرد و ادامه داد: این امر ضمن دلگرمی و تشویق بیشتر تولیدکنندگان این محصول به افزایش درآمد آنان تا 10 درصد نیز می‌انجامد.
انتهای پیام/صا30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول