اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور فنی جهاد کشاورزی‌ کرمان:‌

سیستم‌های تک‌کشتی موجب طغیان آفت‌ها می‌شوند

خبرگزاری فارس: مشاور فنی مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان‌ گفت: سیستم‌های تک‌کشتی عاملی برای طغیان آفت‌ها هستند.

سیستم‌های تک‌کشتی موجب طغیان آفت‌ها می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، غلامرضا عباس‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی تولیدات گیاهی و دامی اظهار داشت: طبق برآوردهای به عمل آمده جمعیت دنیا تا سال 2025 به 8 میلیارد نفر می‌رسد و در این صورت هر هکتار زمین باید غذای مورد نیاز پنج نفر را تأمین کند.

وی بیان داشت: در راستای این افزایش جمیعت و تأمین غذا باید به مسئله امنیت مواد غذایی توجه بیشتری شود، کارها باید براساس اصول علمی باشد که با کمال تأسف کشاورزان هنوز این مسائل را رعایت نمی‌کنند.

عباس‌زاده توسعه پایدار را تأمین نیازهای بشر کنونی بدون ضربه زدن به نسل آینده تعریف کرد و افزود: لازمه توسعه پایدار ورود اصول علمی و تحقیقات در مزارع است.

وی تصریح کرد: سیستم‌های بیولوژیکی قبل از دخالت انسان سیستم‌های پایداری بودند، کشاورزان باید به ظرفیت تولید منطقه خود و اکوسیستم‌های موجود گاه باشند.

عباس‌زاده با بیان اینکه نباید به تمام حشرات به عنوان آفت نگاه کرد، گفت: انسان با دستان خود طبیعت را نابود کرده و اکنون شاهد ضربات آن است.

وی عنوان کرد: با پیشرفت دانش و ورود آفتکش‌های مصنوعی با توجه به قدرت عملکرد بالا و قیمت پایین به تدریج کشاورزان از مبارزه با مواد آلی دور شدند.

عباس‌زاده بیان داشت: استفاده بی‌رویه سموم کشاورزی اثرات ناگواری را روی گیاهان، حیوانات و حتی جنین انسان‌ گذاشت و ناهنجاری‌های مادرزادی را به وجود آورد.

وی با هشدار نسبت به باقیمانده سموم کشاورزی در محیط عنوان کرد: افزایش بی‌رویه آفتکش‌ها موجب می‌شود که سموم به داخل بافت گیاهان نفوذ کند و در نتیجه آسیب‌های جدی به مصرف کنندگان وارد شود.

مشاور فنی مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان‌ گفت: مبارزه منطقی با آفات در قالب طرح مدیریت تلفیقی آفات ‌راهی برای مبارزه صحیح ‌و جلوگیری از آسیب رسیدن به محیط زیست است.

عباس‌زاده ابراز داشت: لازمه این مدیریت تغییر تفکر کشاورزان نسبت به حضور کارشناسان کشاورزی در مزارع و کنترل در زمان کشت و داشت و برداشت است.

وی سیستم‌های تک‌کشتی را عاملی برای طغیان آفت‌ها دانست و افزود: زمانی که تنوع گیاهی کاهش یابد از تنوع جانوری نیز کاسته می‌شود و در نتیجه طغیان انواع آفت‌ها را به دنبال دارد.

عباس‌زاده با بیان اینکه سالانه 70 میلیون تن کود شیمیایی و 30 میلیون تن آفتکش در جهان مصرف می‌شود، خاطر نشان کرد: سالانه 8 هزار کودک زیر 15 سال به سرطان خون و تومور مغزی مبتلا می‌شوند که اکثرا والدین آنها در محیط کار با سموم و آفتکش‌ها ارتباط دارند.

وی ابراز داشت: اگر مدیریت تلفیقی آفت‌ها را به درستی انجام دهیم، مشکلی در این زمینه نداریم.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول