اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

مدیریت 500 میلیون متر مکعب آب در قزوین

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: فعالیت‌های جهاد کشاورزی استان قزوین در سال گذشته 500 میلیون متر معکب آب را مدیریت کرده است.

مدیریت 500 میلیون متر مکعب آب در قزوین

محمدرضا صفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف جهاد کشاورزی قزوین در برنامه‌های اجرایی و سازمانی خود توجه به بحث منابع و مدیریت آبهاست، اظهار کرد: فعالیت‌های جهاد کشاورزی قزوین در سال گذشته بیش از 500 میلیون متر مکعب آب را مدیریت بهینه کرده است.

وی با بیان اینکه هدفمندی در بحث یارانه‌ها و به خصوص منابع توانست گامی مؤثر در راستای استفاده بهینه از امکانات و منابع در دسترس باشد، خاطرنشان کرد: سال گذشته جهاد کشاورزی استان قزوین توانست با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمندی منابع آبی استان را مدیریت کند و این خود فعالیتی عظیم با هدف جلوگیری از خشکی و جبران کمبودهای آبی در طی سالیان گذشته می‌باشد.

آبیاری تحت فشار باید در تمامی باغستان‌های قزوین انجام شود

وی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین مباحثی که در مسئله مدیریت آب‌ها همواره با آن مواجه هستیم، توجه به آبیاری نوین و سیستم آبیاری جدید است که می‌تواند تأثیر فراوانی در کاهش مصرف آب داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین خاطرنشان کرد: استفاده از سیستم آبیاری نوین سال‌هاست که سفارش می‌شود و تلاش شده تا کشاورزان به استفاده از این سیستم آبیاری روی بیاورند و این در حالی است که در سال گذشته با حرکتی جهادی توانستیم بخش زیادی از فعالیت‌های کشاورزی استان قزوین را با استفاده از این روش آبیاری انجام بدهیم.

85 درصد هزینه استفاده از سیستم آبیاری نوین از سوی دولت پرداخت می‌شود

صفری ادامه داد: یکی از مهم‌ترین عواملی که به افزایش استفاده از این سیستم آبیاری کمک بسزایی داشته و دارد، حمایت‌های دولتی و تسهیلاتی بود که به کشاورزان ارائه شد، به طوری که در حال حاضر بیش از 85 درصد از هزینه‌های سیستم آبیاری نوین را دولت متقبل شده است.

وی توضیح داد: در حال حاضر به ازای هر یک هکتار، چهار میلیون و 200 هزار تومان یارانه از سوی دولت پرداخت می‌شود تا کشاورزان بتوانند به گسترش سیستم آبیاری نوین خود بپردازند.

9 هزار هکتار از اراضی استان با روش آبیاری نوین آبیاری می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین در بخش دیگری افزود: در حال حاضر بیش از 9 هزار هکتار از باغات و مزارع استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده‌اند.

صفری ثمره استفاده از این سیستم را مدیریت منابع آبی و آبیاری بهتر گیاه دانست و خاطرنشان کرد:‌ در این روش گیاه بهتر آبیاری می‌شود و از طرفی مصرف آب نیز به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد:‌ استفاده از سیستم آبیاری نوین بین سال‌های 86 و قبل از آن تنها 9 هزار و 136 هکتار بوده است در حالی که با حمایت‌های دولتی و فعالیت‌های جهادگرانه جهاد کشاورزی استان قزوین از سال 86 تاکنون بیش از 10 هزار هکتار از مزارع و باغات استان به استفاده از این سیستم روی آورده‌اند.

3 هزار هکتار حوزه انتقال آب در استان ایجاد شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در بحث کانال گزاری و انتقال آب بیان کرد: حوزه انتقال آب در استان قزوین تا سال 86 تنها 500 کیلومتر در استان بوده است که در طی چند سال گذشته این رقم به بیش از 3 هزار کیلومتر در هکتار رسیده است.

صفری یادآور شد: البته نیاز استان قزوین در بحث حوزه انتقال آب بیش از 15 هزار هکتار است که تلاش می‌کنیم تا هرچه زودتر به این رقم دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/س10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول