اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی استان اردبیل خبر داد

افزایش 40 هزار تنی تولید گندم در اردبیل

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم میزان تولید گندم در استان اردبیل بیش از 40 هزار تن افزایش یابد.

افزایش 40 هزار تنی تولید گندم در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، خلیل نیکشاد ظهر امروز در جریان بازدید از مزارع شهرستان بیله‌سوار اظهار داشت: امسال با این رقم افزایش تولید به نظر می‌رسد بیش از 660 هزار تن گندم در استان اردبیل تولید شده و روانه بازار مصرف شود.

وی با اعلام اینکه به طور متوسط از هر هکتار مزارع آبی 5 تن و دیم 2.5 تن  گندم برداشت می‌شود، خاطرنشان کرد: هر چند سطح زیر کشت گندم هم در مزارع آبی و هم دیم کاهش یافته ولی با این وجود به دلیل بارش‌های مناسب یک روند رو به رشد تولید را شاهد هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: امسال سطح زیر کشت گندم دیم 10 هزار هکتار و‌ آبی نیز یک هزار و 500 هکتار کاهش یافته به طوری که با این کاهش سطح زیر کشت گندم در مزارع دیم به 285 هزار هکتار و آبی نیز به 85 هزار هکتار رسیده است.

نیکشاد بیان داشت: با کاهش سطح زیر کشت گندم کشاورزان راغب به کشت سایر محصولات زراعی شدند به طوری که با افزایش سطح زیر کشت کلزا، سویا و پنبه در استان روبرو بودیم.

این مسئول گفت: تا چند روز آینده در مناطق شمالی استان عملیات برداشت گندم آغاز می‌شود و امیدواریم به رغم این کاهش سطح زیر کشت میزان تولید گندم از 620 هزار تن در سال گذشته به 660 هزار تن ارتقا یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اعلام اینکه دشت مغان 350 هزار هکتار کشتزارهای حاصلخیز دارد، افزود: تنها در شهرستان بیله‌سوار 200 هزار تن غلات تولید می‌شود که این شهرستان به نام انبار غلات استان معروف است.

نیکشاد در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین وضعیت کشت و عمل‌آوری محصول سویا اشاره کرد و ادامه داد: بیش از 30 هزار تن دانه روغنی کلزا از مزارع استان اردبیل برداشت می‌شود که امسال با توجه به افزایش سطح زیر کشت و شرایط جوی در تولید این محصول نیز با 30 درصد افزایش مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: برداشت دانه روغنی کلزا از مزارع استان به ویژه در شمال استان از هفته گذشته آغاز شده و بالغ بر 130 هزار هکتار اراضی استان اردبیل زیر کشت دانه‌های روغنی کلزا رفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه در سال زراعی گذشته 24 هزار تن کلزا از مزارع استان برداشت شده است، گفت: میزان زیر کشت این محصول در سال زراعی جاری 50 درصد افزایش یافته است.

نیکشاد به جایگاه سومی استان اردبیل در تولید کلزا اشاره کرد و ابراز داشت: 130 هزار تن بذر گواهی شده و یک هزار و 650 تن کود شیمیایی بین زارعان این محصول و کلزاکاران توزیع شده است.

این مسئول کشت کلزا را در تناوب با سایر محصولات بسیار مفید و موثر در کنترل بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز توصیف کرد و یادآور شد: ما همه ساله با افزایش میزان سطح کشت کلزا روبرو هستیم که امیدواریم سطح تولید ما در کشور به رتبه اول برسد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این بازدید رئیس هواشناسی شهرستان بیله‌سوار نیز از افزایش بارندگی‌ها در این شهرستان خبر داد و گفت: در سال زراعی جاری 430 میلی‌متر بارندگی را در بیله‌سوار شاهد بودیم که 28 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش بارش‌ها را شاهد بودیم.

سیامک رستمی اظهار داشت: با این بارش‌ها شرایط مطلوب برای تولید و برداشت محصول گندم و دیگر محصولات زراعی در این منطقه فراهم است.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول